Dálnice D0, D1 - Stav českých dálnic: 5 hotových, jinde nekopli do země
Pět dálnic je kompletně hotových. Dostavěná je dálnice D2 z Brna do Bratislavy, D5 z Prahy do Plzně a na hraniční přechod Rozvadov, D8 z Prahy přes Ústí nad Labem na hraniční přechod Krásný les, D10 z Prahy do Turnova a D46 z Vyškova do Olomouce. Poslední dvoukilometrový úsek zbývá na dálnici D56 z Ostravy do Frýdku-Místku, uvedení do provozu je ovšem plánováno až na rok 2021. Podobně neutěšená situace je i na ostatních rozestavěných dálnicích.
Dálnice D0
Celková délka: 82 km, v provozu 39 km
Po převodu rychlostních silnic na dálnice získal označení D0 Pražský okruh. Stavba propojující dálnice D1, D11, D10, D8, D7, D6, D5, D4, D3 a další vytížené přivaděče do hlavního města zatím nestojí ani z poloviny. Okruh zatím stojí mezi dálnicemi D1 a D7, krátký úsek propojuje na východě Prahy D10, D11 a Štěrboholskou spojku.
Chybí ale především klíčové propojení dálnic D1 a D11, které blokují obyvatelé obcí ležící podél trasy plánované dálnice. Obdobné potíže má také okruh na severozápadě hlavního města. Stavbu navíc zbrzdila propadlá EIA, tedy posouzení vlivů na životní prostředí. Aktuální informační leták ŘSD počítá s otevřením v listopadu 2022. Celý okruh určitě nebude dokončen dříve jak v roce 2030!
Dálnice D1
Celková délka: 376 km, v provozu 352 km
Stavba nejstarší české dálnice začala už před druhou světovou válkou. Zastavila ji ale válka a následně rozhodnutí poválečné vlády výstavbu přerušit. Opět se začalo stavět až v roce 1967 a první úsek byl uveden do provozu v roce 1971. Původně měla D1 vést kolem Zlína na Slovensko. V polovině 90. let bylo ale rozhodnuto udělat z dálnice D47 (Lipník nad Bečvou - Ostrava - hranice s Polskem) pokračování D1 a od Hulína vést na Slovenské hranice rychlostní silnici.
Většina nejdelší české dálnice je už v provozu. Úsek mezi Prahou a Brnem prochází kompletní modernizací. Úsek kolem Brna by měl být v budoucnu rozšířen o další pruh v každém směru. Řidiči jedoucí z Prahy do Ostravy ale stále postrádají dva důležité úseky, musí tedy jet přes Olomouc po D46 a D35.
Jeden ze zbývajících úseků z Přerova do Lipníku se už přes rok staví. Měřit má 14 kilometrů a otevřen bude v srpnu 2018. Pokud se termín podaří dodržet, tak ještě nejméně dva a půl roku budou muset projíždět Přerovem. Desetikilometrový úsek z Říkovic do Přerova totiž má být i přes propadlé posouzení vlivů na životní prostředí rozestavěn až příští rok a otevřen na sklonku roku 2020. Pak bude nejstarší a nejdelší česká dálnice konečně kompletní.
70 let dálnic v ČR
Další dálnice
TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz