Dálnice D5, D6, D7 a D8 - dálnice na západě Čech
Dálnice D5
Celková délka 151 km, v provozu 151 km
Dálnice z Prahy do Plzně a na hraniční přechod Rozvadov byla kompletně dokončena před deseti lety, v roce 2006. Už předtím spojovala Prahu a Plzeň a Plzeň a hranice s Německem, chyběl však obchvat Plzně, který se stavěl od roku 1997 dlouhých 9 let.
Celková délka 171 km, v provozu 94 km
Z dálničního spojení Prahy s Karlovarským krajem existují dva ucelené úseky, dvaatřicet kilometrů dlouhý úsek z Prahy do Nového Strašecí a úsek z Karlových varů do Chebu. Právě tato páteřní komunikace vedoucí Karlovarským krajem vedla představitele kraje k opakovaným návrhům zavést dálniční známky jen pro určitý kraj, aby si řidiči, kteří jezdí jen mezi Karlovými Vary, Sokolovem a Chebem nemuseli kupovat plnohodnotnou dálniční známku.
Celou D6 ale zasáhla propadlá studie EIA. Tři úseky (Nové Strašecí - Řevničov, obchvat Řevničova a obchvat Lubence) se dostaly na seznam prioritních komunikací, pro které vláda získala výjimku a může je stavět dál. V prvních dvou případech navazuje stavba na stávající konec dálnice z Prahy. Obchvat Lubence pak navazuje na čtyřkilometrový úsek mezi Lubencem a Bošovem otevřený v roce 2015 uprostřed chybějící dálnice.
Na zbytek dálnice si ovšem motoristé ještě pěkně dlouho počkají. Dálnice má být kompletně dostavěna až v roce 2029, kdy bude otevřen poslední úsek mezi Žalmanovem a Knínicí. Na mapách Ředitelství silnic a dálnic končí D6tka za Chebem na křižovatce se silnicí do Františkových lázní. Dál na německé hranice zatím vede jen moderní silnice I. třídy.
Dálnice D7
Celková délka 82 km, v provozu 42,5 km
Podobně jako D6, a do letošního roku také D8, má dálnice D7 oba konce, mezi nimi však chybí desítky kilometrů dálnice. Už do konce 80. let se podařilo postavit dálnici z Ruzyně ke Slanému. Začátek na Pražském okruhu bude ještě přestavěn, až se Pražský okruh bude stavět.
V souvislosti s výstavbou průmyslové zóny Triangl u Žatce pak bylo postaveno pokračování od Žatce až za Chomutov. S protažením dálnice na hraniční přechod Cínovec se nepočítá, D7čka by měla končit u Chomutova. Chybí však dlouhý úsek uprostřed.
Mezi Postoloprty a Bitozevsí se už staví a čtyřkilometrový úsek by měl být otevřen na jaře roku 2018. U zbývajících úseků je ŘSD optimističtější, než u dálnice do Karlových Varů. S kompletním zprovozněním počítá v roce 2023, až bude otevřen více jak šestnácti kilometrový úsek okolo Slaného.
Ten byl už v minulosti postaven v polovičním profilu, zbývá tak dostavět druhou půlku dálnice. Bohužel, ačkoliv je D7čka ve velké části už přestavěná v polovičním profilu dálnice, je místem častých tragických nehod. Dopravní odborníci tak volají po co nejdřívější dostavbě.
Celková délka 94 km, v provozu 94 km
Po třech dekádách výstavby má Česko konečně přímé dálniční spojení s Drážďanami a s Berlínem. V sobotu 17. prosince byla slavnostně otevřena poslední část dálnice D8 vedoucí přes České středohoří. Premiér Bohuslav Sobotka ale naznačil, že kvůli problémům s podložím může být dálnice opětovně uzavřena
Dálnice D8 Lovosice - Řehlovice, vizualizace
Další dálnice
D8
TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz