Víkendář: Zaspaly německé automobilky dobu?
Jeden ze zástupců německého průmyslu o tomto zákonu hovoří jako o shozené bombě a vlny, které vyvolala, jsou stále znatelné. Německé automobilky nyní dosahují rekordně vysokých tržeb. Politici, vedení firem i jejich zaměstnanci žijí v iluzi, že technologický náskok jejich odvětví jim i nadále zajistí náskok před jinými zeměmi a společnostmi. Jenže se začínají objevovat i obavy, že se sílícím posunem směrem k elektrovozům se bude zdánlivá dominance značek jako Daimler či BMW hroutit.
Kancléřka Angela Merkelová hovořila nedávno v parlamentu o tom, že celé odvětví projde tvrdým testem, „jehož rozsah možná ještě nikdo plně nechápe“. Ministerstvo hospodářství slibuje, že německé automobilky zůstanou v Německu i v celé Evropě klíčovým odvětvím, ale interní analýza ministerstva varuje, že tyto společnosti začínají zaostávat právě v oblasti vývoje a výroby elektrovozů.
Téměř deset let se Merkelová a její vláda snaží o to, aby německé automobilky stály v čele technologického pokroku. Nebo to alespoň předstírají. Vznikly studie týkající se rozvoje eletromobility, proběhly summity a další kroky směřující k tomu, aby se Německo stalo vedoucím trhem v této oblasti. Jenže podobné ambice zatím zaostávají za realitou. Ve Francii, Nizozemí či Norsku se už po ulicích prohání slušný počet elektrovozů, v Německu ale jejich počet stále nedosahuje ani 1 %. Nejpopulárnější elektrovozy vyrábí Tesla a když už Daimler nebo Volkswagen nějaký elektrovůz vyrobí, má baterii z Číny nebo Japonska.
Jeden ze zástupců automobilek tvrdí, že jejich setkání se zástupci vlády mělo hlavně za cíl „ochranu spalovacích motorů“, které generují zdaleka největší část příjmů celého odvětví. Jednotlivé automobilky se také neshodnou na celkové strategii. Zatímco ředitel BMW Harald Krüger při rozhovorech s ministry prosazuje co největší podporu a dotace elektrovozům, Dieter Zetsche z Daimleru je proti a podobný postoj zaujímá i vedení VW. Prozatím byl dohodnut kompromis ve formě slevy na elektrovozy dosahující 4000 eur. Od července o ni zažádalo 3343 lidí, což je mnohem méně, než se čekalo.
Německé automobilky věnují hodně snahy tomu, aby bylo oddáleno zavádění přísnějších emisních limitů. Snaží se vyhnout zákazům dieselových motorů v centrech německých měst, i když hodně znečištěná města jako Mnichov či Stuttgart už o tomto zákazu uvažují. Daimler a další automobilky na tyto tlaky reagují vývojem dieselových motorů s nižšími emisemi a chtějí, aby zmíněné vozy získaly povolení jezdit i v centrech velkých měst poté, co tam bude zaveden obecný zákaz naftových motorů.
Celkově je zřejmé, že německé automobilky se všemožně snaží zachovat si výrobu starých modelů se spalovacími motory. Spoléhají se i na to, že vláda nebude chtít kvůli politice snižování emisí vyvolat krizi v odvětví, které je v Německu jedním z největších zaměstnavatelů. Německý ministr dopravy Alexander Dobrindt tvrdí, že situace se mění každým dnem a „nikdo dnes není schopen říci, které automobilky budou ve světě za deset let patřit k těm největším“. Merkelová k tomu ale dodává, že německé automobilky „buď dokáží změnit směr, nebo je předběhnou jiné“.
Autory jsou Horand Knaup, Michael Sauga a Gerald Traufetter.
Zdroj: Der Spiegel
Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.03.2024 5 kroků pro pravidelnou údržbu vaší motorové pily
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz