(Kurzy.cz)
Díky novele zákona snadněji poznáte kvalitního finančního poradce
Novela zákona o pojišťovacích zprostředkovatelích, kterou prezident podepsal na začátku září, vejde v platnost prvního prosince. Primárním účelem je zvýšit životnost jednotlivých smluv životního pojištění, aby nedocházelo k jejich rušení ještě před koncem platnosti. Ačkoliv původní návrh obsahoval desítky stran a podepsaná verze má pouze dvě, trhu se dotkne velmi výrazně. Hlavními body novely jsou zvýšení stornolhůty na pět let a také konec rozlišování rizikového a rezervotvorného pojištění.
Jedná se o negativní kroky směrem k poradcům, o kterých se poradenské společnosti zdráhají mluvit. Jak ale tvrdí ředitel společnosti Chytrý Honza Jiří Paták, na věc se dá dívat i pozitivně: “Souhlasíme se zákonodárci a uvědomujeme si, že je zapotřebí narovnat pokřivený trh a změnit jeho fungování. Abychom však dosáhli rovnováhy, musí mít tyto změny pozitivní dopad nejen na klienty, ale také na poradce.”
Doteď se někteří zprostředkovatelé často snažili pouze dotlačit klienta k podepsání nevýhodné smlouvy, aby za ni dostali co nejvyšší provizi, což mělo ale za důsledek následnou nízkou hodnotu odkupného, tedy peněz, které klient dostal zpět v případě zrušení smlouvy.
Krokem proti poradcům je zvýšení stornolhůty ze dvou let na pět. V praxi to znamená, že v případě zrušení smlouvy klientem do pěti let od podpisu čeká zprostředkovatele storno a musí vrátit část provize. Konkrétně 1/60 za každý měsíc, který zbývá do zmiňovaných pěti let od sjednání smlouvy.
Nadále už se také nebude rozlišovat rizikové a rezervotvorné pojištění (například investiční životní pojištění), což má za následek to, že se pětileté storno bude týkat i produktů, které neobsahují rezervotvornou složku, takže z nich v případě zrušení nevyplývá žádná náhrada.
Legislativní změny vedou k vyšší opatrnosti makléřských firem, protože riziko je spíše na jejich straně. To znamená, že se celková výše provize, kvůli nutnému vyššímu odvodu do takzvaného stornofondu, snižuje. Chytrý Honza proto přichází s modelem FairPay, který provizi nejenže nesnižuje, ale naopak výrazně zvyšuje. Pouze s tím rozdílem, že je vyplácena po částech a v průběhu let. V konečném důsledku tak poradce za kvalitně odvedenou práci obdrží ještě vyšší provizi a zákazníci zase kvalitnější a dlouhodobou službu. Nový model je tedy uzpůsobený pro pětileté stornolhůty.
“Jednoduše to znamená, že budou zprostředkovatelé pojištění placeni nejen za sjednání samotného produktu, ale také za péči o klienta v průběhu času. Tedy nejen za objem, ale konečně též za kvalitu,” dodává k tématu ředitel obchodní sítě Chytrého Honzy Jan Steinbauer.
Poslední zprávy z rubriky Osobní finance:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Petr Holub, MojeNebankovka
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Úvěr na rekonstrukci za max. 3,5 %. Rozjela se nová vlna dotací
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Nové ceníky dodavatelů: Domácnosti mohou ušetřit i tisíce korun
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Změna kariéry v polovině života: Jak rekvalifikační kurzy mohou otevřít nové příležitosti?