V Česku se "perou" kradená auta nejvíce v Evropě: od roku 2017 se to změní

TNBiz, 19.11.2016

V současné době je poměrně složité zjistit, jestli ojeté auto, které jste koupili původně jako zahraniční dovoz, nebylo ve skutečnosti ukradené v Česku. Podle odborníků u nás neexistuje žádná databáze aut propojená s Evropou, díky níž bychom dokázali srovnat VIN kódy aut se zahraničními.

Jejich důkladné prověření je navíc složité. "Celá identifikace je o tom, že musíte vědět, kam se podívat a co tam najít. Je to jako kontrola padělaných peněz, akorát u toho musíte rozebrat auto," uvedl Martin Pajer z Cebia.cz, který provozuje systém Autotracer.

Tak se ale nedá zjistit, jestli se nejedná o tzv. dvojče, tedy auto, které používá VIN kód jiného vozu. A právě to by mělo změnit zapojení do celoevropského systému Eucaris. Od příštího roku si budete moci ověřit původ auta na každém odboru dopravy. Navíc to pomůže kriminalistům.

"Je to Evropský systém, který má usnadnit výměnu informací z různých registrů a jedním z nich je i registr vozidel. Především to výrazně sníží prostor pro falšování technických průkazů aut která k nám putují ze zahraničí," vysvětlil mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Reálně ale systém ničemu nepomůže třeba ve chvíli, kdy bude auto dovezené ze země, kde Eucaris nepoužívají. "Vy si zjistíte, jestli VINko, které zadáte, bylo v dané zemi odhlášeno. Pokud bylo, můžete tady auto přihlásit. Nevyřeší ta vozidla, která jsou předělána a mají jiné číslo karoserie," říká Pajer.

Tradiční kontrola VIN kódu v kombinaci se systémem Eucaris bude podle odborníků jediný možný způsob, jak odhalit skutečný původ vozidla.

Systém Eukaris ale nebude sloužit pouze k boji proti obchodování s kradenými vozy. S jeho pomocí budou vypátráni i čeští řidiči, kteří v zahraničí porušují předpisy a spoléhají se na to, že kvůli složité administrativě do Česka pokuta nedorazí.

Systém propojí registry vozidel evropských států, a tak bude snadnější odhalit toho, kdo přestupek spáchal. "Úředník v každém členském státě se bude moci podívat do toho systému, uvidí, kdo je provozovatel vozidla a tomu bude moci zaslat pokutu," dodal Pajer.

Doteď někteří řidiči spoléhali na promlčení přestupku. Nejezdili třeba i několik let do státu, kde dostali pokutu za překročení rychlosti. Přeshraničně se totiž pokuty nevymáhají a státy navíc nemají možnost si ověřit, komu vlastně ta konkrétní SPZ patří.

Neplatí to ale všude. Vše záleží na spolupráci jednotlivých států a některé evropské země mají s Českou republikou uzavřenu partnerskou smlouvu, na základě které můžou po našich úřadech požadovat pokuty za přestupky, které u nich jako řidiči spácháme.

Nejčastěji pokuty přichází z Německa, Rakouska nebo Itálie, naopak ve Skandinávii a Španělsku to takhle úřady řeší spíš výjimečně. Samotné vymáhání systém Eucaris nezajišťuje, pouze usnadní cestu k nalezení viníka a komunikaci mezi státy.



Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie



Články Tipy a triky