(Kurzy.cz)
Síla internetových nákupů neopadá
Český statistický úřad znovu potvrdil, že českému maloobchodu kralovaly nákupy prostřednictvím internetu i v září. Prodeje on-line obchodníků vzrostly meziročně o více než jednu čtvrtinu. Maloobchod jako celek, tedy i včetně motorových vozidel, překonal úroveň předchozího roku o 4,4 %. Bez zahrnutí motorových vozidel byl meziroční růst maloobchodu o „chlup“ silnější, konkrétně vzrostl o 4,7 %.
Nálada a chuť vyrazit na nákupy neopustila Čechy ani v září. Maloobchodní prodeje, bez zahrnutí motorových vozidel, překračují po celý letošní rok laťku roku předchozího. V září se zvýšily o 4,7 %. Tento výsledek má sice mírnou ztrátu za tempem růstu, který předvedl maloobchod v srpnu (růst maloobchodu o 8 %), nicméně srpnovému zvýšení pomohly mimo jiné dva pracovní dny navíc. Naproti tomu počet pracovních dnů letos v září byl shodný s loňským rokem.
Nákupní košíky Čechů zaplnily nejen výrobky určené pro domácnost, ale také zboží, které vyplňuje jejich volný čas. S příchodem nového školního roku zamířili rodiče také více do obchodů s knihami a papírnickým zbožím.
Mezi obchodníky s elektronikou je to letos jako na houpačce. Jeden měsíc jejich prodeje meziročně rostou, druhý měsíc zase klesají. Letos v září poklesly o téměř šest procent, a to i navzdory tomu, že jejich ceny se v průměru snížily. V září opadl i zájem Čechů obměnit svůj šatník.
„Na dračku“ jdou naproti tomu elektronické nákupy. Internetoví obchodníci zažívají z hlediska zájmu o jejich produkty zlaté časy. Neutuchající poptávku vidí i na svých tržbách. Meziroční tempo růstu jejich prodejů i tržeb bylo v září téměř čtvrtinové.
Motorová vozidla, jakožto hlavní artikl českého průmyslu, mají své nezastupitelné místo i v maloobchodě. V září vyjelo na silnice téměř dvacet tisíc nově zaregistrovaných automobilů. Vozový park obměňují především firmy, nicméně ani domácnosti s pořízením nového automobilu příliš neváhají. V českých domácnostech bychom jich prozatím našli téměř 50 tisíc, které mají rok registrace 2016.
Nová čísla z tuzemského maloobchodu potvrzují, že letošní spotřeba je skutečně silným základem současného ekonomického růstu. Důvěra českých domácností je letos hodně vysoká, v lednu letošního roku byla dokonce až rekordně vysoká. Vzhledem k tomu, že v říjnu se ke svému historickému maximu opět přiblížila, lze očekávat, že i v úvodu posledního čtvrtletí letošního roku bude ekonomika s maloobchodními výsledky hodně spokojená.
Poslední zprávy z rubriky Osobní finance:
Přečtěte si také:
Prezentace
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Petr Holub, MojeNebankovka
Marek Pokorný, Portu
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Před koupí nemovitosti pečlivě kontrolujte rezervační smlouvu
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Jak vybrat správný rekvalifikační kurz: Průvodce pro začátečníky
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Úvěr na rekonstrukci za max. 3,5 %. Rozjela se nová vlna dotací
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz