Skryté nebezpečí: Milion aut v Česku může způsobovat rakovinu!
Filtry pevných částic musí být od roku 2004 instalovány do všech vozidel jezdících na naftu. Zachytávají pevné částice, které by se jinak dostávaly do ovzduší. Jedná se o částice síranů, dusičnanů, solí nebo kovů.
V závislosti na své velikosti mohou jinak takové částice poletovat vzduchem hodiny až týdny! Polétavý prach vdechujeme a ten se usazuje na průduškách, v plicích a krevním řečištěm se může dostat až do mozku! ÚAMK varuje, že vdechované částice mohou zvýšit výskyt rakoviny až o 40 %!
V Česku to podle automotoklubu způsobuje až 12 418 úmrtí ročně, v celé EU kvůli vdechování polétavého prachu zemře 348 tisíc lidí, na celém světě pak 3,7 milionu lidí! Lidem ve městech krátí polétavý prach život o celý rok! Přitom dvě třetiny z prachových částic produkují podle ÚAMK dieselové motory! Ty vyprodukují 100x větší množství nebezpečných částic, než motory benzínové.
Proto se do vozů s dieselovými motory musí povinně montovat filtry pevných částic. Ty jsou schopny spálit 80 až 95 % nebezpečných částic. ÚAMK ale varuje, že filtry montované do vozů povinně od roku 2004, jsou na hranici své životnosti, která je u první generace filtrů 120 tisíc kilometrů. I u druhé generace filtrů montované od roku 2009 zpochybňuje ÚAMK, že jsou ve všech vozech funkční.
Automotoklub totiž provedl namátkové kontroly. V Praze prověřil 1 472 vozidel a jen u 22 % z nich filtr fungoval bez problémů. V Kladně ze 100 kontrolovaných automobilů jen 9 % z nich mělo filtr v bezproblémovém stavu. V Českých Budějovicích to bylo dokonce jen 7 % vozidel! Proto ÚAMK předpokládá, že po českých silnicích jezdí až milion vozidel s nefunkčním, poškozeným nebo dokonce demontovaným filtrem!
ÚAMK chce, aby se všichni řidiči starali o to, zda jejich vůz má funkční filtr DPF a neohrožovali tak zdraví své i ostatních občanů. "Jak ukázal náš vlastní test, až 70 % řidičů starších turbodieselů to nedělá a ohrožuje tak zdraví svoje, svých dětí i nás všech. Proto se zasazujeme za to, aby jak STK, tak servisy a další napomáhali nápravě,“ řekl prezident ÚAMK Oldřich Vaníček.
Technický školitel turbodieselů společnosti Ford Motor ČR Jan Karnolt vysvětlil, jak takový filtr pracuje. "Přibližně za 500 kilometrů se filtr plní sazemi, aby potom, v případě dnešních bezúdržbových filtrů vozidel splňujících normy Euro 4 a 5, byly automaticky spáleny. Na to obvykle potřebuje vůz asi 10 minut a projeví se to bílým kouřem za vozem,“ řekl Karnolt.
Když se na obrazovce rozsvítí kontrolka (u některých vozů se rozsvítí kontrolka elektroniky motoru nebo žhavení), měl by řidič zajet do dobrého servisu. Kontrolka nemusí znamenat závadu filtru, ale třeba to, že vinou nesprávného chodu motoru je filtr plný, protože částice se nespalují. Plný filtr se dá odborně vyčistit. Odborníci ale varují, že někteří mechanici filtr "čistí" tak, že jej provrtají a vysypou. Kontrolka zhasne, ale filtr je samozřejmě k ničemu a navíc to ještě ovlivňuje chod celého motoru!
Výměna poškozeného filtru není levná záležitost. "Obvykle se ceny pohybují jen za samotný filtr od 15 000 Kč a mohou u některých značek šplhat až ke 100 000 korun", doplnil školitel Fordu Jan Karnolt.
ÚAMK vyzval prodejce, aby řidiče o tom, co DPF filtr dělá, informovali při prodeji auta a stanice technické kontroly, aby jeho funkčnost důkladně prověřovaly! Jinak budeme nadále dýchat vzduch, který obsahuje rakovinotvorné částice.
TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
Okénko investora
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz