Vladimír Urbánek
(Kurzy.cz)
Makroekonomika  |  03.10.2016 15:15:26

ČR - přebytek rozpočtu ke konci září na rekordních 82,3 mld. Kč


K 30.9.2016 dosáhly celkové příjmy státního rozpočtu 965,2 mld. , celkové výdaje 882,9 mld. a přebytek hospodaření 82,3 mld. (oproti minulému roku je to výsledek o 85,0 mld. lepší - v září 2015 byl vykázán schodek 2,8 mld. ).

Významný je především vzestup celostátních daňových příjmů o 8,8 % dokumentující efektivnější výběr daní i pokračující ekonomický růst, který se promítá i do růstu mezd zaměstnanců v podnikatelské sféře. Vykázaný přebytek rozpočtu tak představuje, stejně jako na konci předchozích šesti měsíců, nejlepší výsledek hospodaření státního rozpočtu od roku 1993.


Příjmy státního rozpočtu

Meziroční růst celkových příjmů o 56,7 mld. , tj. o 6,2 %, ovlivnily daňové příjmy, které vykázaly meziroční růst o 34,3 mld. , tj. o 7,9 %, a také inkaso pojistného na sociální zabezpečení, které meziročně rostlo o 17,7 mld. , tj. o 5,9 %. Příjmy z EU meziročně vzrostly o 4,5 mld. .

Inkaso DPH ve výši 173,6 mld. bylo meziročně vyšší o 6,8 mld. , tj. o 4,1 %. Na úrovni veřejných rozpočtů bylo dosaženo meziročního růstu o 13,7 mld. , tj. o 5,9 %. Inkaso DPH pro státní rozpočet je negativně ovlivněno změnou rozpočtového určení daní platného od 1. 1. 2016, kdy došlo k navýšení podílu krajů na celkovém výnosu DPH ze 7,86 % na 8,92 % (odhad celoročního snížení příjmu SR z tohoto titulu je 3,7 mld. ).

Inkaso DPH pozitivně ovlivnily zejména nižší nadměrné odpočty, které byly meziročně nižší zhruba o 7,8 mld. . Pokles nadměrných odpočtů je způsoben hlavně účinností letos zavedeného kontrolního hlášení, které cílí na eliminaci podvodů, kdy jsou neoprávněně nárokovány nadměrné odpočty DPH. K růstu inkasa DPH v září přispěla také meziročně vyšší spotřeba domácností a vlády.

Dosavadní průběh inkasa předběžně indikuje, že kontrolní hlášení je v rukou Finanční správy účinným nástrojem v boji s daňovými podvody. Nárůst zářijového inkasa DPH tak dle očekávání kompenzuje i nižší inkaso minulého měsíce, které bylo z velké míry pouze důsledkem časového rozložení celozávodních dovolených během prázdninových měsíců v některých odvětvích národního hospodářství.

Inkaso spotřebních daní (vč. tzv. energetických daní a odvodu z elektřiny ze slunečního záření) dosáhlo 110,4 mld. a bylo tak o 6,9 mld. , tj. o 6,7 %, vyšší než ve stejném období roku 2015.

Inkaso spotřební daně z tabákových výrobků zatím dosáhlo 40,3 mld. , což je meziročně o 4,2 mld. více. Důvodem růstu inkasa je zvýšení sazeb daně od ledna 2016.

Inkaso spotřební daně z minerálních olejů dosáhlo 57,3 mld. při meziročním růstu o 2,5 mld. . Pozitivně se zde promítá vyšší spotřeba daná relativně nízkými cenami pohonných hmot oproti minulému roku. S ohledem na snížení daňové podpory čistých a vysokoprocentních biopaliv v dopravě od roku 2016 je také pravděpodobné, že se část spotřeby přesunula k více zdaněným pohonným hmotám.

Inkaso daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti při meziročním růstu o 5,6 mld. , tj. o 8,6 %, zatím dosáhlo 71,0 mld. . Vývoj je v letošním roce zásadně ovlivněn navýšením mezd zaměstnanců v podnikatelské sféře. Nezanedbatelný vliv má také navýšení platů zaměstnanců ve veřejném sektoru a nízká úroveň nezaměstnanosti. Nové rozpočtové určení daně, které je účinné od ledna 2016, přitom snižuje podíl státního rozpočtu na celostátním inkasu o 0,98 procentního bodu, což negativně ovlivňuje meziroční srovnání inkasa této daně na úrovni státního rozpočtu. Inkaso je také nižší vlivem dalšího zvýšení daňového zvýhodnění na druhé, třetí a další dítě.

Inkaso daně z příjmů fyzických osob placené na základě přiznání za období leden až září vykazuje na rozdíl od stejného období minulého roku kladnou hodnotu. Na úrovni státního rozpočtu vzrostlo inkaso této daně meziročně o 2,6 mld. . Pozitivní vývoj inkasa této daně je odrazem růstu ekonomiky ČR v období 2015-2016, dále legislativních změn u poplatníků využívajících výdajové paušály a především nižší srovnávací základnou stejného období roku 2015 (doběh vracení slev na dani pro pracující důchodce za roky 2013 a 2014).

Inkaso daně z příjmů fyzických osob vybírané srážkou zatím dosáhlo 8,5 mld. , což je meziročně o 0,3 mld. více.

Inkaso daní z příjmů právnických osob dosáhlo za devět měsíců roku 88,9 mld. , tj. 87,6 % rozpočtu. To představovalo meziroční růst o 10,4 mld. , tj. o 13,2 %. Inkaso této daně v samotném měsíci září činilo 23,0 mld. , zatímco v září 2015 to bylo 19,1 mld. (k 15. září byla placena čtvrtletní záloha na daň). Dosavadní vývoj tak odráží pokračující dynamiku ekonomiky a efektivnější výběr daně, kdy Finanční správa provedla řadu kontrolních akcí se zaměřením na převodní ceny, jejichž výsledkem byla nejen doměřená daň ve výši 0,8 mld. , ale zároveň došlo i ke snížení daňové ztráty ve výši přes 8 mld. . Pro rok 2016 se počítalo s povinným vznikem rezolučních fondů ve finančním sektoru (celoroční dopad na úrovni státního rozpočtu se očekával ve výši -0,3 mld. ), jinak inkaso této daně není v roce 2016 ovlivněno dalšími výraznějšími legislativními změnami.

U inkasa majetkových daní, které zatím dosáhlo 9,1 mld. , se v roce 2016 nepočítá s žádnými legislativními změnami, které by měly mít zásadní dopad na inkaso daně. Negativně se v letošním roce projevily pouze další vratky na dani darovací z bezúplatného nabytí emisních povolenek z let 2011 a 2012 ve výši 0,35 mld. (ke konci roku 2015 bylo z tohoto titulu vráceno na základě rozhodnutí odvolacího finančního ředitelství již 4,5 mld. ). Inkaso daně z nabytí nemovitých věcí vykázalo meziroční růst o 17,9 %, což souvisí s ekonomickým oživením a nízkými úrokovými sazbami, které mají dopad i na výrazné oživení realitního trhu.

Pro příjmy z pojistného na sociální zabezpečení, které zatím při meziročním růstu o 17,7 mld. , tj. o 5,9 %, dosáhly 317,6 mld. , počítá rozpočet s růstem o 4,3 % proti skutečnosti 2015. Rozpočet předpokládal pro rok 2016 meziroční růst objemu mezd a platů o 4,1 %. V odhadu bylo zohledněno i zvýšení platů státních zaměstnanců.

Na nedaňových a kapitálových příjmech a přijatých transferech ve výši 177,4 mld. (meziroční růst o 4,7 mld. ) se nejvíce podílely příjmy z EU. Ty dosáhly 144,1 mld. a byly proti stejnému období roku 2015 vyšší o 4,5 mld. . V roce 2016 již nejsou rozpočtovány příjmy kapitoly Státní dluh související s řízením likvidity státní pokladny. Dle novely rozpočtových pravidel je možné tyto příjmy vzájemně započíst s výdaji souvisejícími s dluhovou službou (to vysvětluje i výrazně nižší rozpočet na výdajové straně kapitoly Státní dluh). Koncem září proběhla splátka 250 mil. ze strany VZP ve prospěch příjmů kapitoly Ministerstvo zdravotnictví. Jednalo se o čtvrtou a poslední splátku z 1 mld. půjčené VZP na základě usnesení vlády č. 882/2013 (z toho 500 mil. bylo splaceno již v roce 2015).

Výdaje státního rozpočtu

Celkové výdaje v objemu 882,9 mld. čerpané ke konci září 2016 byly o 28,4 mld. , tj. o 3,1 %, pod úrovní stejného období minulého roku. Rozpočet po změnách počítá s poklesem výdajů proti skutečnosti 2015 o 3,4 %. Vykázaná skutečnost obsahuje i čerpání tzv. nároků z nespotřebovaných výdajů minulých let ve výši 55,7 mld. (na konci září 2015 to bylo 68,0 mld. ), které z velké části souvisejí s financováním společných programů EU a ČR. Na meziroční pokles celkových výdajů působily zejména nižší kapitálové výdaje o 37,0 mld. .

Největší objem prostředků v rámci běžných výdajů je každoročně vynakládán na sociální dávky. Ve schváleném rozpočtu byly zapracovány ve výši 515,8 mld. , což představuje o 1,9 % více než skutečnost dosažená v roce 2015 (z toho meziroční rozpočtovaný růst důchodů činí 1,5 %).

K 30.9.2016 bylo na sociálních dávkách vyplaceno 383,0 mld. , což je o 10,6 mld. více než na konci září 2015. Na tom se podílely nejvíce výdaje na důchody, které meziročně vzrostly o 8,7 mld. , tj. o 3,0 %. V nárůstu se výrazně projevil únorový jednorázový příspěvek k důchodům ve výši 1 200 , což představovalo v absolutní výši cca 3,5 mld. .

Neinvestiční transfery veřejným rozpočtům územní úrovně dosáhly 101,1 mld. a jsou vyšší o 3,7 mld. než v září 2015. Na jejich růstu se podílely především převody prostředků na přímé náklady škol zřizovaných obcemi a kraji ve výši 76,3 mld. . Šlo o pět záloh regionálnímu školství na deset měsíců roku ve výši 72,9 mld. (v září 2015 to bylo o 4,6 mld. méně) a o tři čtvrtletní zálohy soukromému školství ve výši 3,4 mld. (v září 2015 to bylo o 0,2 mld. méně). Letošní částka již zahrnuje i vyplacení části prostředků krajům na zvyšování platů pracovníkům pedagogickým o 8 % a nepedagogickým o 5 % od 1. září 2016.

Pojistné na veřejné zdravotní pojištění (platba státu za tzv. státní pojištěnce) ve výši 46,8 mld. zaznamenalo meziroční růst o 1,0 mld. , tj. o 2,1 %. Předpokládaný rozpočtový růst těchto výdajů proti skutečnosti roku 2015 o 3,5 % vycházel ze zvýšení plateb z 845 na 870 za měsíc a pojištěnce s platností od 1.1.2016.

Kapitálové výdaje zatím dosáhly 51,6 mld. a byly tak o 37,0 mld. nižší než ve stejném období minulého roku. Z této částky bylo určeno 32,4 mld. na financování společných programů EU a ČR (z toho 21,2 mld. se týkalo programového období 2007-2013 a z velké části bylo čerpáno z tzv. nároků z nespotřebovaných výdajů minulých let). Schválený rozpočet počítá s kapitálovými výdaji nad úrovní rozpočtu roku 2015, nicméně lze očekávat a aktuální stav to i potvrzuje, že jejich skutečné čerpání v roce 2016 může být nižší než v minulém roce. Je tomu zejména proto, že v roce 2015 bylo mimořádně vysoké čerpání prostředků určených na financování společných programů EU a ČR z končícího programového období 2007-2013 a také proto, že pro nové programové období 2014-2020 (bez SZP) se s čerpáním prostředků teprve začíná – jejich rozpočet po změnách (běžné i kapitálové výdaje) je ve výši 71,8 mld. a jejich dosavadní čerpání ve výši 19,8 mld. .

Saldo státního rozpočtu

Hospodaření státního rozpočtu skončilo na konci září 2016 přebytkem ve výši 82,3 mld. , což je proti stejnému období roku 2015 výsledek lepší o 85,0 mld. . Na příjmové straně rozpočtu je nejdůležitější především růst daňových příjmů včetně pojistného na sociální zabezpečení o 52,0 mld. , tj. o 7,1 %. Meziročnímu srovnání pomáhá i nižší čerpání kapitálových výdajů o 37,0 mld. .

Hospodaření rozpočtu v samotném září skončilo přebytkem 1,1 mld. (v září 2015 to byl schodek 21,7 mld. ), když příjmy činily 105,9 mld. (v září 2015 to bylo 92,2 mld. ) a výdaje byly čerpány ve výši 104,8 mld. (v září 2015 to bylo 114,0 mld. ). Na meziročně vyšších příjmech v samotném září o 13,7 mld. se pozitivně projevilo zejména vyšší inkaso DPH o 4,8 mld. a DPPO o 3,9 mld. . Na meziročně nižší výdaje v samotném září o 9,2 mld. působily nejvíce nižší kapitálové výdaje o 6,4 mld. .


Dokumenty ke stažení

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:

Út 11:18  Americká ekonomika překvapuje kondicí Research (Česká spořitelna)
Út 11:10  Mírně nepříznivé číslo z eurozóny Research (Česká spořitelna)
Út 11:05  Index podnikatelské nálady Zew se zlepšil nad očekávání trhu ČSOB-Dealing (ČSOB-Dealing)
Út 11:04  Další mírně příznivé německé číslo Research (Česká spořitelna)
Út 10:57  S&P500 v největším dvoudenním poklesu za více než rok Research (Česká spořitelna)

Přečtěte si také:

01.10.2018Státní rozpočet dosáhl na konci září přebytku 16,8 mld. Kč MF ČR (Ministerstvo financí ČR)



Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688