Patria (Patria Finance)
Komodity  |  03.09.2016 16:03:44

Víkendář - Spojené státy v čele samořídící revoluce, Evropa zaostává

Kolem velkých automobilek se množí počet nově zakládaných společností, které se zaměřují na vývoj samořídících aut. Například Uber ohlásil v polovině srpna spolupráci se švédským Volvem, která má za cíl vytvořit automatizovanou síť taxislužeb. Několik dní předtím zase oznámil americký Ford, že alespoň v jednom městě rozjede do roku 2021 taxislužbu složenou ze samořídících vozů. Automatizovaná auta také testuje Groupe PSA prodávající vozy Peugeot a Citroën.

Nové modely aut budou závislé na kvalitě informačního propojení. Tato konektivita se týká široké oblasti od přenosu dat mezi vozem a jeho výrobcem až po přenos informací mezi vozem a záchrannými službami a dalšími vozy na silnici. Bez vyšších a spolehlivějších přenosových rychlostí internetových sítí samořídící auta nebudou moci fungovat. Evropa ještě ale ani nepřipravuje legislativu, která by umožnila provoz samořídících aut napojených na internet v zemích od Švédska až po Španělsko.

Podle současných pravidel nemohou auta bez řidiče jezdit rychlostí vyšší než 10 kilometrů za hodinu. Jednání o změně této regulace nebudou dokončena dříve než v polovině roku 2017. Kdyby nedošlo ke zvýšení tohoto limitu, samořídící auta by nemohla konkurovat běžným vozům ani v ulicích měst. Podle současných pravidel by také nemusela projít testy bezpečnosti. Ty jsou nyní navrženy s předpokladem, že někdo sedí za volantem a plán na změnu také neexistuje.

Podobné překážky by mohly způsobit, že Evropa bude výrazně zaostávat za Spojenými státy, kde se samořídící auta už testují. Podle zástupců automobilek je příslušná regulace v USA méně detailní a umožňuje větší flexibilitu při testech nových technologií, než tomu je v Evropě. Volvo tvrdí, že jeho modely aut by mohly být do roku 2020 vybaveny takovými technologiemi, že bude vyloučeno vážné zranění cestujících či dokonce jejich úmrtí. Zástupci velkých automobilek se obecně domnívají, že vozy mohou mít v budoucnu takové technologie, které výrazně zvýší jejich bezpečnost. Patří mezi ně například různé senzory a varovné signály.

Některé evropské země jsou ale napřed. Švédsko, Německo a Nizozemí umožnily Volvu, BMW a dalším automobilkám testovat jejich inovace v bezpečném prostředí. Ve Finsku už po ulicích Helsinek jezdil jeden měsíc samořídící autobus Easymile EZ-10. Podobná vozidla byla testována v Nizozemí, švédské město Gothenburg bude příští rok testovat samořídící Volvo. Jenže takový individuální přístup znamená, že v Evropě se vytvářejí vzájemně oddělené trhy nových technologií. Bez jednotných pravidel stanovených Bruselem se tak budou automobilky pravděpodobně zaměřovat jen na menší samořídící auta, která se hodí do měst.

Technologické sny

Technologické společnosti sní o samořídících autech ještě déle než samotné automobilky. Google na tomto projektu pracuje už od roku 2009 a v Evropě probíhal výzkum v této oblasti již v osmdesátých letech. Podle technologických firem ale samořídící auta potřebují internetové připojení o rychlosti 500 megabitů za sekundu s intervaly kratšími než 10 milisekund. To je mnohem více, než kolik plánuje Evropská komise pro následujících deset let. V některých částech USA se přitom rychlost připojení blíží 1000 megabitů za sekundu.

Evropská komise má nyní za cíl dosáhnout do roku 2025 rychlosti připojení ve výši 100 megabitů za sekundu. Pro provoz samořídících aut je přitom důležité, aby připojení nebylo přerušeno a aby probíhalo ve vysokých rychlostech. Nemyslitelná je pak situace, kdy by se kvalita a rychlost připojení měnila s překročením hranic. Jednotná evropská regulace by tyto problémy mohla řešit. Brusel nyní jedná jak s automobilkami, tak s telekomunikačními společnostmi, jeho prioritou je ale odstranění zmíněného rychlostního limitu pro samořídící vozy ve výši 10 kilometrů za hodinu.

Autory jsou Joanna Plucinska a Joshua Posaner.

Zdroj: Politico

Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688