Maloobchod - červen 2016
Tržby v maloobchodě po očištění o sezónní vlivy vzrostly v červnu reálně meziměsíčně o 1,5 %. Meziročně se tržby očištěné o kalendářní vlivy zvýšily o 6,2 %, stejně jako bez očištění. Tržby rostly ve všech hlavních sortimentních skupinách prodejen.
V maloobchodě kromě motorových vozidel (CZ-NACE 47) se sezónně očištěné tržby zvýšily v červnu reálně meziměsíčně o 1,5 %. Tržby očištěné o kalendářní vlivy meziročně vzrostly o 6,2 %, stejný růst zaznamenaly tržby bez očištění (v červnu 2016 i 2015 byl stejný počet pracovních dní). Neočištěné tržby za prodej pohonných hmot i nepotravinářského zboží vzrostly shodně meziročně o 7,2 %, za prodej potravin o 4,6 %.
Tržby rostly ve všech hlavních sortimentních skupinách prodejen. Dlouhodobě nejvyšší tempo růstu vykazoval internetový a zásilkový prodej (nyní o 22,3 %). Větší zájem spotřebitelů o nákupy se projevil také ve specializovaných prodejnách s nepotravinářským zbožím. Tržby v prodejnách potřeb pro domácnost se zvýšily o 8,7 %, počítačového a komunikačního zařízení o 7,3 %, oděvů a obuvi o 6,9 %, výrobků pro kulturu, sport a rekreaci o 3,8 % a farmaceutického, zdravotnického a kosmetického zboží o 2,2 %. Tržby v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin vzrostly o 4,8 % a ve specializovaných prodejnách potravin o 1,8 %.
Cenový deflátor (CZ-NACE 47) ke stejnému období předcházejícího roku (bez vlivu DPH) činil 97,5 % a byl ovlivněn zejména nižšími cenami pohonných hmot, potravin a počítačového a komunikačního zařízení. Naopak ceny vzrostly v prodejnách s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci, s oděvy a obuví a s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím.
Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel (CZ-NACE 45) vzrostly reálně meziměsíčně o 0,7 % a meziročně očištěné o kalendářní vlivy i neočištěné se zvýšily o 6,8 %. Meziročně neočištěné tržby za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) vzrostly o 8,2 % a za opravy o 0,9 %.
Mezinárodní srovnání vývoje maloobchodních tržeb v zemích EU je k dispozici na: (http://ec.europa.eu/eurostat/web/short-term-business-statistics/publications/news-releases).
Za celé 2. čtvrtletí 2016 se v maloobchodě kromě motorových vozidel (CZ-NACE 47) tržby očištěné o kalendářní vlivy reálně meziročně zvýšily o 5,3 %, bez očištění o 6,2 % (ve 2. čtvrtletí 2016 bylo ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku o tři pracovní dny více). Neočištěné tržby za prodej pohonných hmot vzrostly meziročně o 9,1 %, za nepotravinářské zboží o 7,5 % a potraviny o 3,4 %. Za prodej a opravy motorových vozidel (CZ-NACE 45) se tržby očištěné o kalendářní vlivy meziročně zvýšily o 9,4 %, bez očištění o 13,4 %. Neočištěné tržby za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) vzrostly meziročně o 14,5 % a za opravy o 9,1 %.
________________________
Poznámky:
Data za měsíc červen 2016 jsou předběžná; definitivní údaje za všechny měsíce roku 2016 budou známy nejpozději v červnu 2017.
Zodpovědný vedoucí pracovník ČSÚ: Ing. Marie Boušková, tel. 274052935,
e-mail: marie.bouskova@czso.cz
Kontaktní osoba: Ing. Jana Gotvaldová, tel. 274052691,
e-mail: jana.gotvaldova@czso.cz
Metoda získání dat: přímé zjišťování ČSÚ SP1-12
Termín ukončení sběru dat: 28. 7. 2016
Termín ukončení zpracování: 2. 8. 2016
Navazující výstupy: Bazické a meziroční indexy od roku 2000, resp. od r. 2001 jsou k dispozici v časových řadách
(https://www.czso.cz/csu/czso/mesicni_indexy_trzeb_obchod_pohostinstvi_ubytovani_casove_rady).
Termín zveřejnění další RI: 5. 9. 2016
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz