Proč musí VW kompenzovat americké řidiče a evropské ne?
Federální soudce předběžně schválil plán společnosti Volkswagen, podle kterého by mělo dojít k vypořádání za podvody s emisemi. Toto vypořádání by mělo firmu stát 14,7 miliard dolarů. To znamená, že američtí majitelé vozů VW, do kterých byl nainstalován podvodný software, dostanou asi dvojnásobek tržní hodnoty tohoto vozu a přibližně 482 000 aut bude pravděpodobně sešrotováno. V Evropě ale 8,4 milionu majitelů vozů VW nedostane vůbec nic a budou s nimi jezdit stejně jako doposud.
Na celou věc se můžeme dívat dvěma způsoby. První z nich implikuje, že Evropanům byla odepřena kompenzace, protože EU není schopná chránit spotřebitele a VW má v Evropě mnohem vyšší moc než v USA. Podle druhého pohledu je rozhodující americká kultura agresivních žalob a striktní ochrany životního prostředí. Obojí pak pomohlo k tomu, aby půl milionu amerických řidičů získalo nezaslouženou vysokou kompenzaci. Avšak ani jeden z těchto dvou pohledů není v pořádku.
Ve Velké Británii žádné významnější šetření týkající se podvodů s emisemi neproběhlo, v Německu stále probíhá, ale vláda už automobilce umožnila, aby celou věc jednoduše napravila změnou programu používaného v problematických automobilech. Podle VW tato změna sníží příslušné emise na požadované standardy, které jsou v EU mírnější než v USA.
Evropští řidiči tak mají smůlu, ale na druhou stranu se zdá, že jsou se svými vozy celkem spokojeni. Ve Velké Británii poslala automobilka majitelům 1,2 milionu problematických vozů dopis s tím, že jim změní software, ale zpět se jich ozvalo pouze 400 000. A můžeme tvrdit, že když jsou majitelé vozů spokojeni a mohou je bez omezení provozovat, není namístě jim platit kompenzaci. V USA podobná náprava schválena nebyla a auta prostě nesmí na silnici.
Automobilka VW podváděla v USA i v Evropě, ale její dieselový program byl reakcí na evropskou regulaci, která kladla menší důraz na snižování emisí oxidu dusíku. Američanům je koncept „čistého naftového motoru“ obecně cizí a VW tam musel dávat mnohem více prostředků do reklamy. A to je možná ten hlavní důvod, proč Američané dostali takovou kompenzaci. Auta jim byla prodávána díky falešným informacím a reklamě. Ale dvojnásobek tržní hodnoty je i tak trochu hodně. O to se postaral americký právní systém a právníci poškozených. Nedostatečná spolupráce v EU zase znamená, že evropští řidiči nedostanou nic. Svět není spravedlivý.
Autorem je Leonid Bershidsky.
Zdroj: Bloomberg
Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz