Nejvíce vydělávají jednoduché nápady a ne přelomové technologie
J.M. Smucker vyrábí džemy a rozpustné kafe. Akcie této společnosti od roku 1995 posílily o 1211 %. Microsoft změnil způsob, jak se na celé planetě zpracovávají informace. Jeho akcie od roku 1995 posílily jen o 1183 %.
McCormick vyrábí česnekové koření a jeho akcie si od roku 1995 připsaly 1423 %. Oracle má v podstatě monopol na manažerský software a akcie této společnosti od stejného roku posílily o 1419 %.
Google je jednou z nejvýznamnějších společností všech dob, jeho akcie od roku 2008 získaly 345 %. Altria vyrábí pouze cigarety a dodává je na rychle se zmenšující americký trh. Její akcie i přesto od roku 2008 posílily o 494 %.
Samozřejmě jsem záměrně vybral ty příklady, které nejvíce bijí do očí. Ale pokud se podíváme na jednotlivá odvětví, uvidíme podobný obrázek. Za posledních 50 let si totiž vede nejlépe odvětví zboží běžné spotřeby – potraviny, zubní pasty, toaletní papír a tak dále. Zdaleka nejhorším odvětví jsou z hlediska návratnosti technologie.
Co tímto porovnáním chci vlastně říci? Téměř vždy vyhrává jednoduchost a nuda a platí to zejména v delším období. A pravdou je i to, že lidé tomu nechtějí věřit. Mnozí investoři se neustále snaží o nalezení nějakého převratného nápadu a uniká jim pak tato jednoduchá pravda. Před několika lety se ptali Charlieho Mungera, proč tak málo investorů kopíruje přístup společnosti Berkshire Hathaway. Odpověděl, že tento přístup považují za příliš jednoduchý a domnívají se, že pokud se věnujete něčemu jednoduchému, nejste odborník.
Všichni chtějí zbohatnout, ale nikdo nechce slyšet, co opravdu funguje. Je to totiž tak jednoduché, že se zdá být nepravděpodobné, že by to skutečně mohlo fungovat. Jason Zweig jednou prohlásil, že lidé sice potřebují dobré rady, ale chtějí spíše rady, které dobře znějí. Nikdo nechce slyšet o tom, kolik v dlouhém období vydělá firma vyrábějící toaletní papír. Všichni se chtějí bavit o nějaké společnosti, která změní svět. Faktem ale je, že i když vydělá hezkou návratnost, nudné firmy vydělají více už proto, že se nebudou potácet pod tíhou vlastní složitosti a popularity.
Biolog Robert Weinberg poukazuje na to, proč odborníci na rakovinu věnují tak málo pozornosti prevenci rakoviny. Je přitom jasné, že pokud někdo rakovinu vůbec nedostane, nemůže na ni zemřít. Problém spočívá v tom, že prevence je psychologickým nástrojem a nemá nic do činění s molekulami, geny, buňkami a podobně. Odborníci se o ni tedy v podstatě nezajímají přesto, že prevence je z hlediska počtu zachráněných životů tím nejefektivnějším nástrojem. Jde o další příklad toho, kdy máme rádi složité věci i přesto, že ty jednoduché fungují lépe. Ze stejného důvodu pokrývá 50 analytiků společnost Google a jen 10 společnost Smucker.
Autorem je Morgan Housel.
Zdroj: MotleyFool
Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz