5 tipů jak úspěšně nastartovat nový podnik
21.
června 2016
Založení úspěšného podniku není nic jednoduchého. 80 procent
firem skončí s podnikáním již v prvním roce, během následujících pěti
let pak zkrachuje většina těch, které překonají krizový první rok. Úspěšné jsou
tak zhruba jen 4 firmy ze 100. Podnikatelé se totiž při rozjíždění firmy
dopouštějí řady chyb. Trpí nedostatkem trpělivosti, nedostatečně plánují výdaje
či se příliš soustředí na zisk. V tomto článku vám přinášíme souhrn toho
nejdůležitějšího, na co si je třeba při rozjíždění podniku dát pozor.
TIP č. 1: Propojte to, co vás baví, s tím, co má šanci na
úspěch
Vybudování nového podniku stojí mnoho úsilí, peněz i času. Je
proto obzvláště důležité, abyste svému projektu věřili a aby vás práce bavila a
naplňovala. Zároveň se ale svými nápady nesmíte nechat příliš unést. O
úspěšnosti podnikání totiž rozhodují především zákazníci. Vaše nabídka služeb a
produktů by tak měla vycházet hlavně z toho, co chtějí ostatní. Lidé často
přicházejí s dobrým nápadem na službu či produkt, který vychází z jejich
osobní zkušenosti. Nezajímají se ale už o to, jakou mají šanci uspět na větším
trhu a na to poté doplatí.
TIP č. 2: Bez dobré reputace to nejde
Dobrá pověst je pro úspěšné podnikání klíčová. Budování dobrého
jména je ale vždy běh na dlouhou trať a přijít o něj můžete o to rychleji.
Stanovte si základní hodnoty, které by si měli lidé s vaší firmou spojovat,
a ty dodržujte. Nedělejte kompromisy v zásadních věcech a vždy myslete na
to, jaká je vize vaší firmy. „Mnohé podniky už totiž ztroskotaly na tom, že
se chtěly vždy plně podřídit požadavkům trhu a zákazníků. Trvat si na svém i
přes drobné dílčí ztráty se dlouhodobě vyplatí a jedině tak si vybudujete
pověst zodpovědného a seriózního obchodního partnera,“ tvrdí Jiří Jemelka,
výkonný ředitel společnosti J.I.P. pro firmy působící v oblasti
podnikového poradenství se zaměřením na revitalizaci malých a středních
podniků.
TIP č. 3: Pravidelně kontrolujte náklady a podceňujte zisky
Nepsané pravidlo podnikání je, že vše stojí dvakrát více a trvá
dvakrát déle, než bylo naplánováno. Už při zakládání firmy je dobré se tímto moudrem
řídit. Při plánování vždy podceňujte výnosy a přeceňujte náklady, nebuďte
příliš optimističtí. Zároveň ale myslete na to, že k úspěšnému podnikání
je třeba udržovat pozitivní cash flow. Hledejte proto způsoby, jak snížit
náklady, a důkladně zvažujte, co je v začátcích podnikání skutečně
nezbytnou investicí a co může počkat. „Začínající podnikatelé často
investují peníze do zbytečností. Skvěle zařízená kancelář nebo nákladné brožury
ale vedou spíše k přehnanému nafouknutí rozpočtu. Zpočátku je přitom
naprosto dostačující pracovat z domu,“ vysvětluje Jiří Jemelka.
TIP č. 4: Neměřte svůj úspěch penězi
Pokud chcete být v podnikání skutečně dlouhodobě úspěšní,
nemělo by vám jít pouze o zisk. Jestliže již při zakládání firmy je vaším cílem
značku co nejdříve výhodně prodat, nikdy se nedostaví ten správný výsledek. Ale
velké výdělky by neměly být hlavním motivátorem ani během samotného podnikání.
Vážná rozhodnutí by totiž nikdy neměla být zakládána pouze na tom, kolik
vynesou. Dlouhodobého úspěchu dosáhnete jedině tak, že se budete snažit být
vždy profesionální, pečovat o dobrou pověst a patřit mezi nejlepší
v oboru. Odměna v podobě výdělku se pak dostaví sama.
TIP č. 5: Vyzbrojte se trpělivostí
Nedostatek nadšení, energie a také málo trpělivosti patří mezi
hlavní příčiny předčasného konce podnikání. Při založení firmy proto počítejte
s tím, že se pouštíte spíše do maratonského běhu než krátkého sprintu.
Nevzdávejte se hned po prvním neúspěchu, ale spíše neúspěchy vnímejte jako
prostor, kde se můžete dále zlepšovat. Je důležité je brát jako motivaci a ne
jako osobní selhání. Nezapomínejte též na to, že se stále máte co učit a dále
se vzdělávejte. Všechna svá rozhodnutí vždy ověřujte, testujte a vnímejte
zpětnou vazbu. Předejdete tak zbytečnému utrácení za nefunkční věci.
Rada navíc
Tento příspěvek poskytuje marketingový specialista, odborník na růst a rozvoj firem, podnikatel, školitel, lektor a kouč v oblastech management, prodej, marketing a finance – Ing. Bc. Jiří Jemelka, zakladatel společnosti J.I.P. pro firmy s.r.o. zaměřené na zvyšování produktivity v obchodních i výrobních firmách (www.jip-pf.cz), provozovatel specializovaného webu www.restrukturalizace.cz a marketingového poradenství na www.btci.cz. Vystudoval VŠB-TU Ostrava, obor Management a Ekonomika, dálkově studoval na Impac University, USA, Florida 2005, studijní obor: Operations Organization.
10 let se Jiří Jemelka věnuje podnikovému a marketingovému poradenství, rozvoji, revitalizaci a restrukturalizaci firem, a vzdělávání podnikatelů, manažerů, marketingových pracovníků a obchodníků. V roce 2011 byla úspěšnost projektů na úrovni 80%. V roce 2013 vydal knihu o obchodování: Prodej, dřina nebo hra – více na: www.grada.cz Na tomto místě je Vám k dispozici se svými názory, které souvisí s podnikáním, managementem, marketingem a prodejem. Pokud řešíte složité otázky v oblasti provozu Vašeho podniku, personalistiky, financí, marketingové strategie či výkonnosti prodejního týmu a zajímal by Vás názor experta na podnikatelské, manažerské a marketingové poradenství, zvyšování tržeb a čistého zisku, neváhejte se na nás obrátit s Vaší otázkou a zjistíte, že na oplátku získáte informace, které jsou o reálném světě, rychlé aplikaci, stimulaci k výkonům, výsledkově zaměřené, nikoliv teoretické a hlavně – ziskotvorné. Pište na email: jiri.jemelka@jip-pf.cz, volejte na: 603995052.
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Prezentace
15.03.2024 Klíčové faktory úspěšného tradingu? Názor...
12.03.2024 XTB zvyšuje úroky z volných prostředků!
05.03.2024 XTB Online trading konference 2024 proběhne už...
Okénko investora
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Michal Brothánek, AVANT IS
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Trhy excelují: Japonský Nikkei, americký Nasdaq a nejnověji i zlato dosahují historických maxim
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
Spotřebitelská inflace dále ustupuje, meziroční růst již na inflačním cíli ČNB
Ali Daylami, BITmarkets
Vítězství Trumpa může zbrzdit rozvoj centralizovaných digitálních měn