Burberry: Další propad zisku, zpětný odkup za 150 mil. GBP a ambiciózní plán úspor
O tom, že odvětví luxusního zboží prochází složitým obdobím, není pochyb a na vlastní kůži to pocítila i britská Burberry, která zveřejnila již druhý propad celoročního zisku v řadě. Se zpomalující poptávkou po šátcích a baloňácích s tradičním kostkovaným vzorem od Spojených států až po Asii největší britský výrobce luxusního zboží ohlásil značné chystané úspory. Plánuje ušetřit až 100 milionů liber ročně.
Upraveny zisk před zdaněním spadl o 10 procent na 421 milionů liber, což zhruba odpovídá očekáváním trhu. Plánovaných úspor nákladů by měla Burberry dosáhnout do roku 2019. Britská luxusní společnost upozornila, že zisky v roce 2017 se budou blížit spíše spodní hranici odhadovaného pásma. Šetření by mohlo na nějakou dobu uchlácholit investory, kteří neskrývají obavy o schopnosti generální ředitele Christophera Baileyho zvládat efektivně post generálního i kreativního ředitele společnosti najednou.
Zpropadená Asie
Analytici se shodují, že klíčovým úkolem pro britskou značku bude vytvoření zcela nové poptávky. V současnosti Burberry trpí oproti konkurentům z odvětví relativně vysokou závislostí na čínském trhu. Propad poptávky nejen na čínské pevnině tak uškodil britské Burberry o něco více než kupříkladu luxusnímu holdingu LVMH. Výrobce luxusního zboží s kostkovaným vzorem se asi nejvíce negativně dotkl propad poptávky v Hongkongu. V Japonsku, které si oproti zbytku asijského regionu jediné vedlo celkem dobře, má Burberry jen málo butiků a nemohla tak na rozdíl od dalších firem ze sektoru těžit z přesunu nákupů čínských spotřebitelů z Hongkongu do Japonska. Tržby se nicméně v japonských prodejnách Burberry v loňském roce více než zdvojnásobily. Z celkového objemu tržeb však konkrétně Japonsko tvoří pouhá 2 procenta.
Investory dnes mohl potěšit plán Burberry na zpětný odkup akcií až za 150 milionů liber, který bude zahájen již v letošním roce. Dalším pozitivním znamením je dividenda na akcii, kterou by společnost chtěla ve fiskálním roce 2017 udržet minimálně na úrovni z roku 2016. Program úspor a zvyšování produktivity se jeví jako velice ambiciózní. Provozní náklady skupiny by se díky němu měly snížit o 10 procent. Polovina úspor by přitom měla pramenit ze změn ve fungování společnosti a to zjednodušováním procesů nebo odstraňováním duplicit. V letošním roce by mohla Burberry ušetřit náklady ve výši 20 milionů liber. Zároveň očekává pozitivní vliv pohybu měnových kurzů na úrovni zhruba 10 milionů liber, což je méně než odhadovala minulý měsíc.
Burberry nepočítá s tím, že by se poptávka po luxusním zboží letos nějak výrazně změnila k lepšímu, naopak se domnívá, že globální poptávka po luxusu zůstane i nadále tlumená a poroste maximálně v řádu nízkých jednociferných procent. Většina růstu v sektoru by přitom měla přijít od nových i stávajících čínských spotřebitelů, ať už při nákupech doma nebo v zahraničí. Z pohledu kategorie produktů se Burberry chce soustředit na prodeje kabelek. V tomto segmentu je totiž slabší než srovnatelná konkurence, doplňky ovšem rostou rychleji než například oblečení.
Akcie Burberry v reakci na dnes zveřejněné hospodářské výsledky v Londýně otevřely poklesem o více než 2 procenta. Je za poslední měsíc akcie Burberry odepsaly přes 13 procent za poslední rok dokonce bezmála 40 procent.
Zdroj: BBG, RTRS, FT
Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz