Analýzy makroindikátorů: Dynamika maloobchodu kopíruje vývoj důvěry spotřebitelů
Maloobchodní tržby bez aut v březnu meziměsíčně stagnovaly (po očištění o pracovní dny a sezónnost). Meziročně tedy byly pouze o 5,1 % vyšší. Navíc po očištění o kalendářní efekty byl meziroční růst dokonce jen 4,3 % y/y.
V maloobchodních tržbách se tedy projevuje zpomalující důvěra spotřebitelů v ekonomiku, která se z lednových historických výšin pomalu sune dolů. I přesto dnešní slabší meziroční dynamika obchodu potvrzuje robustní soukromou spotřebu, protože rostou všechny sledované kategorie: pohonné hmoty (9,4 % y/y), nepotravinářské zboží (4,7 % y/y) a potraviny (3,3 % y/y). Tržby za potraviny navíc rostly i navzdory realizovaným velikonočním nákupům, které letos připadly na březen oproti loňskému dubnu. Prodeje pohonných hmot zase těží ze stále nižších cen na benzínových pumpách než tomu bylo v loňském roce.
Očekáváme, že solidní dynamika růstu maloobchodních tržeb bude pokračovat i dále v letošním roce, protože trh práce poskytuje dostatečné pracovní příležitosti i rostoucí dynamiku mezd, aby spotřebitelé mohli utrácet. V celoročním hodnocení by pak tempo růstu maloobchodu mělo dosáhnout 5,7 %.
Tyto zprávy pro vás vytváří Investiční bankovnictví KB.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz