Staráte se správně o auto? Nešiďte nutný servis!

TNBiz, 19.4.2016

Moderní automobily si pomalu získávají image spotřebního zboží. Zatímco před pár desítkami let bylo jen prosté nastartování osobního auta složitá procedura, dnes jen zmáčknete knoflík a jedete. A nejsme tak daleko od doby, kdy už auta budou jezdit úplně sama.

Ve vší té automatizaci a samočinnosti však motoristé postupně zapomínají na základní servisní úkony, které jejich auto potřebuje a samo si je neudělá. Přeci jen je to pořád složitý stroj, který podléhá přirozenému opotřebení jako cokoli, co denně používáme.

Jak moc se auto a jeho komponenty opotřebovávají záleží samozřejmě na způsobu používání. Automobilky sice nastavují pro své modely různé servisní intervaly (nejčastěji v kilometrech nebo letech), ale někdy je pro zajištění vysoké spolehlivosti vozu, především pak ojetého, lepší tyto intervaly upravit.

Výměna oleje

Mezi naprosto zásadní věci patří pravidelné výměny motorového oleje spolu s olejovým filtrem. Olej je pro motor životně důležitý a čím je starší, tím se jeho schopnost mazat motor výrazně snižuje. Zejména pak v momentě, kdy je motor a olej studený.

Nejen u nových, ale především u ojetých aut je lepší mnohdy nesmyslně dlouhé intervaly výměn výrazně zkrátit. "Některé značky doporučují výměnu třeba až po 30 000 km, ale praxe ukazuje, že například malý turbodiesel nebo přeplňovaný benzínový motor potřebují nový olej každých 10 až 15 000 km,“ radí Pavel Foltýn z Auto ESA.

Ve vlastním zájmu proto měňte olej včas a nebojte se investovat do kvalitního oleje správné specifikace. Pokud máte turbodiesel s filtrem pevných částic, je naprosto nezbytné přesně dodržet výrobcem předepsanou specifikaci oleje. Jinak může dojít k nenávratnému poškození filtru pevných částic a jeho výměna jde často do desetitisíců.

Výměny oleje ale vyžadují i některé typy automatických převodovek. "Například oblíbená automatická šestistupňová převodovka DSG ve vozech Škoda nebo Volkswagen potřebuje měnit olejovou náplň nejpozději každých 60 000 km,“ doporučuje Foltýn.

Rozvodové řemeny

Další důležitým krokem je pravidelně měnit rozvodové řemeny. Ať už se jedná o řemenový pohon příslušenství, jako je alternátor či kompresor klimatizace, nebo o samotné řemenové pohony vačkových hřídelí, vždy je potřeba nepřekračovat výrobcem předepsaný interval.

"Pokud dojde k selhání rozvodového řemenu, může se motor v nejhorším případě tzv. potkat a tím se nenávratně zničí,“ varuje Pavel Foltýn z Auto ESA. Kontrolu a případnou výměnu ale vždy svěřte profesionálům. V některých případech je potřeba udělat spoustu servisních úkonů spolu s tím, například vyměnit vodní pumpu či napínací a vodící kladky řemenu.

Výměna kapalin

Motoristé také poměrně často opomíjejí pravidelné výměny chladící a brzdové kapaliny. Chladící kapalina pak postupně ztrácí své vlastnosti a hůře chrání motor nejen proti přehřívání, ale i proti zamrznutí v nízkých zimních teplotách. Chladící kapalina by se měla vyměnit ideálně každé čtyři roky, nejpozději po šest letech. U brzdové kapaliny záleží na použití auta, ale déle než šest až osm let byste ji v autě nechávat neměli.

Další jednoduchý servisní úkon, který ale zvládnete sami, je například pravidelná kontrola tlaku vzduchu v rezervním kole. Defekt vás může potkat kdykoli a pokud vozíte v autě rezervu, přece nechcete, aby i ona byla podhuštěná.
 



Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie



Články Tipy a triky