100 miliard na rozvoj dopravy v Česku. SERIÁL VÝZNAMNÉ STÁTNÍ ZAKÁZKY – Ministerstvo dopravy
Ekonomický deník mapuje plánované „významné“ zakázky jednotlivých resortů. Tentokrát Ministerstvo dopravy ČR.
V našem seriálu mapujícím plánované „významné“ zakázky, které ze zákona musí být projednány ve vládě jsme již informovali o záměrech ministerstva zemědělství a podřízených organizací, přede dvěma dny jsme informovali o zakázkách ministerstva financí na odstranění ekologických zátěží. Ministerstvo dopravy pro letošní rok plánuje podle svého tvrzení 53 zakázek nad 300 milionů korun v souhrnné hodnotě překračující 101 miliardu korun (101 201 206 000 Kč).
Největším zadavatelem v resortu dopravy je Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) s plánovanými zakázkami za 48.759.500 Kč bez DPH, následuje samotné ministerstvo (32.100.000 Kč) a Správa železniční dopravní cesty s 20.341.706 korunami.
Největší zakázkou letošního roku by mělo být doprojektování, výstavba financování, provozování a údržba dálnice D4 o délce cca 32 km. Podle záměru ministerstva dopravy by tato dálnice měla být dostavěna formou PPP projektu, tedy Public Private Partnership (Partnerství veřejného a soukromého sektoru) a měla by přijít na 24,9 miliardy korun. Pokusu o soukromé financování výstavby dálnic už tu bylo několik. Někdejší ministr Bárta chtěl přivést Číňany, Miloš Zeman coby premiér zase izraelce na dálnici do Ostravy (r. 1999) a našla by se řada dalších záměrů. Žádný z nich však nebyl dotažen do konce. Celým projektem se podrobně zabývala poradenská společnost PWC, která vypracovala „Analýzu proveditelnosti a výhodnosti zajištění projektu R4 formou PPP ve srovnání s klasickými veřejnými zakázkami“
z ní vyplývá, že tento záměr je výhodnější oproti klasické veřejné zakázce. Zejména z těchto důvodů:
- dosažení a udržování požadované kvality infrastruktury a služeb s tím souvisejících po celou dobu
- smluvního vztahu, s tím souvisí i vyšší uživatelský komfort a nižší nehodovost
- realizace Projektu ve stanoveném časovém horizontu
- veřejný sektor nenese riziko případného překročení rozpočtu
- vyšší efekt podpory hospodářského růstu vzhledem k uvolnění veřejných investičních zdrojů pro
- další rozvojové investice
- možnost mimobilanční evidence aktiv, v důsledku čehož nedojde k negativnímu dopadu na dluh
- vládního sektoru.
„PPP Projekt je koncipován tak, aby byl plně v souladu se systémem výkonového i časového zpoplatnění. Provoz systému elektronického mýtného a výběr mýtného bude (tak jako u jiných zpoplatněných komunikací) provozován ze strany Ředitelství silnic a dálnic. Peněžní prostředky získané z výkonového i časového zpoplatnění budou příjmem Státního fondu dopravní infrastruktury, nikoliv příjmem Koncesionáře,“ uvádí se v analýze. Podle ní bude veřejný sektor platit za služby poskytnuté provozovatelem až po uvedení infrastruktury do provozu, a to po dobu 25-ti let od zprovoznění všech úseků. Jejich výše by se měla v prvním roce uvedení do provozu (2022) pohybovat mezi 796,6 a 908,2 mil. Kč dle zvolené varianty.
Druhou nejvyšší zakázkou zahájenou v letošním roce by mělo být zahájení zadávacího řízení na pokračování dálnice D11 Hradec Králové – Smiřice v předpokládané výši 8,95 miliard korun. Stavba je rozdělena na dvě části:
- 1106-1 Hradec Králové – Předměřice n.L v délce 7,63 km
- 1106-2 Předměřice n.L – Smiřice v délce 7,58 km
Součástí stavby jsou dvě mimoúrovňové křižovatky a také devět mostů z toho dva velké přes údolí Trotiny a Jordánu, kde kvůli dopadům na ekologii a předpokládaným protestům nejrůznějších ekologických sdružení lze očekávat značné zpoždění stavby.
Dalšími významnými zakázkami jsou především zakázky Ředitelství silnic a dálnic na dostavbu silnic nejrůznějších kategorií – celkem 23 zakázek. Nejnižší z nich je zakázka za 290 milionů korun na plošný monitorovací telematický systém, který bude poskytovat Národnímu dopravnímu informačnímu centru informace v reálném čase o aktuální dopravní situaci např. aktuální rychlost, kolony, délku zdržení na strategické síti komunikací ČR po dobu 5 let.
Správa železniční dopravní cesty chce utratit 2,5 miliardy za optimalizaci trati mezi Českým Těšínem a Dětmarovicemi, 1,3 miliardy by měla stát rekonstrukce Negrelliho viaduktu v Praze, nového nádraží by se měli dočkat cestující v Kuřimi u Brna a v Praze-Vysočanech. Modernizována bude řada dalších úseků.
Jiří Reichl
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz