Je stále výhodné investovat do diamantů? Příležitosti a rizika vývoje trhu s diamanty
Svítá investorům na lepší časy po období propadu cen? Mohou očekávat růst a jak dynamický? Dle analytiků můžeme do konce roku 2016 očekávat mírné zvýšení řádově v jednotkách procent. Záleží však na velikosti kamene. Jaká jsou potencionální rizika?
V minulých dvou letech jsme mohli pozorovat zeslabenou poptávku po diamantových špercích, která se zpětně přelévala “dolů” po celém dodavatelsko-odběratelském řetězci. Tato skutečnost vedla v konečném důsledku k všeobecnému poklesu cen a snížení poptávky jak po broušených, tak po surových kamenech. Bude tento propad pokračovat nebo můžeme očekávat oživení?
V průběhu roku 2016 by ještě mělo dojít k poklesu ceny surových diamantů. Tento pokles však už nebude mít vliv na konečnou cenu broušených kamenů. Naopak, již máme v tomto roce za sebou první zvýšení ceny některých broušených kamenů, konkrétně velikosti do 0,7 karátu a to o 5 %. Do konce roku se dá očekávat také mírné zvýšení ceny kamenů nad 1 karát, řádově v jednotkách procent.
Analytici se domnívají, že v dalších letech by ceny broušených diamantů měly opět vykazovat stabilní růstovou trajektorii. Z obchodního hlediska jde jednoznačně o pozitivní situaci, zejména z pohledu investiční poptávky, která dosud tvoří pouze 5 % celkové poptávky po diamantech, a kde vidím velký prostor pro růst. Pro srovnání, například investiční poptávka po zlatu tvoří 20 % celkové poptávky. I u diamantů totiž platí, že lidé investují podle zpětného zrcátka, tedy nejvíce kupují při růstu, ačkoliv nejvhodnější doba je pravděpodobně zrovna nyní.
Regulace trhu se syntetickými diamanty
Pokles spotřebitelské poptávky v letech 2014 a 2015 ukázal mimo jiné velkou slabinu celého prodeje diamantových šperků, a tou je klesající přitažlivost pro zákazníky. Spotřebitelské postoje v Evropě, Japonsku a USA, jejichž trhy dohromady generují kolem 50 % celosvětových tržeb z diamantových šperků, se mění. Diamanty pozbývají na atraktivitě a hlavně již neslouží jako vyjádření společenského statusu. Oživení celkové poptávky po diamantech by pomohlo kromě zvýšení atraktivity u konečného zákazníka i nastartování již zmíněné investiční poptávky.
Problémem, s kterým se potýká celý diamantový průmysl a který ohrožuje důvěru spotřebitele v nákup diamantových šperků, je penetrace neidentifikovaných syntetických kamenů mezi pravé kameny. Riziko je největší u menších kamenů. Nicméně kámen vyrobený v laboratoři lze spolehlivě s pomocí spectroscopu poznat a existují i další spolehlivá zařízení na velice rychlou rekognici. Tento neduh také řeší osvědčení a certifikáty výrobce i kamenů, a to jak přírodních, tak umělých. Jako nejspolehlivější certifikáty označují odborníci ty vydané institucemi the Gemological Institute of America (GIA) a the American Gem Society (AGS). V Evropě jsou nejspolehlivějšími a celosvětově uznávanými certifikačními autoritami IGI a HRD. V dohledné době budou v zemích s důležitými trhy schváleny zákony na označování všech kamenů u maloobchodníků s diamantovými šperky, které byly uměle vypěstovány v laboratoři. Ve šperkařství jsou však legálně použité průmyslově vyráběné kameny zastoupeny pouze 1 %. Z 99 % jsou použity přírodní kameny.
Existuje sekundární trh?
Další potencionální hybnou silou celého trhu je trh sekundární. Odhadovaný objem “recyklovaných” diamantů se pohybuje mezi miliardou až 1,2 miliardy dolarů, což odpovídá 3 až 5 % celého trhu broušených diamantů. Nejčastěji pocházejí z dědictví, zrušených zásnub a svatby, výprodeje zásob fondů či jiných kumulovaných majetků, likvidací investičních diamantů atd.
Sekundární trh je zatím malý a málo likvidní. Z pohledu možného dopadu na poptávku po broušených kamenech tedy nemá velký vliv. Nicméně pokud poptávka po přírodních diamantech bude v dlouhodobém horizontu růst, a stejně tak budou i nadále stoupat ceny nově broušených kamenů, může kanál s “recyklovanými” diamanty nabývat na důležitosti.
Luboš Říha, prezident a zakladatel společnosti DIC
Luboš Říha vystudoval medicínu, ale praxi nikdy nevykonával. V době, kdy lidé v České republice neměli vztah ani důvěru k investičním diamantům, založil s pouhými 5 000 USD firmu právě na prodej této komodity. Z původně malé firmy vybudoval světoznámou společnost, která prodává na světových trzích investiční diamanty a vyrábí vlastní luxusní řemeslné šperky. Zastává názor, že diamanty jsou důvěryhodným produktem, v podobě šperků budí emoce a jako investice dokáží uchovávat nabyté bohatství. V roce 2016 zahájil s DIC stavbu velkého developerského projektu DIC RESORT, luxusního hotelového komplexu nedaleko Dubaje, v hodnotě 3 miliard korun.
Diamonds International Corporation (DIC)
Diamonds International Corporation (DIC) je česká společnost zabývající se od roku 2005 prodejem investičních diamantů a výrobou vlastních luxusních řemeslných šperků. DIC působí na trhu v České Republice, na Slovensku, v Maďarsku, Rusku, Bulharsku, Polsku a Spojených arabských emirátech. Showroomy společnosti se nachází v Praze, Bratislavě, Sofii, Budapešti, Moskvě, Varšavě a Dubaji. DIC je akcionářem diamantové burzy v Antverpách (Beurs Voor Diamantenhandel) a členem diamantové burzy v Dubaji (Dubai Diamond Exchange). Společnost je hlavním partnerem Miss Universe Organization a tvůrcem diamantové korunky pro soutěže Miss Universe, Miss USA a Miss US Teen.
Poslední zprávy z rubriky Okénko investora:
Přečtěte si také:
Prezentace
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz