Diamantový průmysl volá po poklesu ceny suroviny. Jen tak může přijít opětovný růst
Často pro ně bylo výhodnější obchodovat s již vybroušenými diamanty, než brousit nové. A i když se spotřebitelská poptávka začíná zlepšovat, trh ještě musí projít nezbytnou korekcí, než bude moci přejít v optimistickou expanzi. První signály, že přibližně v polovině roku 2016 by mohlo dojít k okamžiku, kdy se ceny broušených diamantů vydají opět směrem vzhůru, se už začínají objevovat.
Vysoké ceny suroviny
Martin Rapaport, předseda představenstva Rapaport Group označil současné ceny diamantové suroviny za „nevýhodné, neudržitelné a neférové“ a prohlásil, že jsou „zhoubou diamantového průmyslu“. Jejich umělé zvyšování sice stabilizovalo zisky těžebních společností, avšak na druhé straně vydrancovalo sektor zpracovatelů a obchodníků s diamanty, který pro nákup suroviny musel využívat stále vyšší bankovní úvěry. Banky se však zalekly, že nezískají své peníze zpět, utáhly kohoutky a výrazně zpřísnily podmínky financování, což mnoha společnostem způsobilo nemalé potíže.
Skupina De Beers nedávno prohlásila, že zatímco dříve banky financovaly klientům až 100% ceny nákupů surových diamantů, v roce 2015 to bylo jen 60-70 %.
Segment zpracovatelů proto zaznamenal i několik krachů, odvětví ale neopustil žádný z velkých hráčů. A až tento rok všichni z předních producentů diamantů ořezali zásoby pro prodej, snížili ceny nebo zvolili kombinaci obou.
Pokles cen suroviny je nevyhnutelný
De Beers i ALROSA hlásí za rok 2015 snížení cen cca o 15% a očekává se, že začátkem roku 2016 dojde k poklesu o dalších 5-7%. Je to však dostačující? Podle Martina Rapaporta bude potřeba snížit ceny v ideálním případě o dalších 20%, aby došlo k rovnováze.
Dodavatelé suroviny budou ke snížení cen určitě motivováni. Zatímco na začátku roku 2015 na prodejní akci došlo k odmítnutí cca 25% nabízené diamantové suroviny (De Beers), na konci léta se hovořilo již o 65% - 75% odmítnutí. Celkové tržby z prodeje suroviny také klesaly. Pokud porovnáme sight (prodejní akci) De Beers z listopadu 2014, kdy skupina utržila 527 milionů dolarů se sightem o rok později (11/2015), kdy byl zisk pouze cca 70 milionů USD, získáme jasnou představu o tom, proč je změna nevyhnutelná.
Snížení cen suroviny na adekvátní úroveň by mělo průmysl pozitivně stimulovat. Brusírny budou moci nakoupit nové zásoby a vybrousit diamanty v nedostatkových kombinacích. Nižší ceny by také měly zvýšit zisky zlatníků a obchodníků s diamanty, kteří poté mohou věnovat více finančních prostředků na reklamu a propagaci, což pozvedne spotřebitelskou poptávku. I když je cenová elasticita poptávky po diamantech složitou otázkou, není pochyb, že snížené ceny suroviny prospějí ziskovosti a likviditě v průmyslu, především u největších hráčů, kteří mají největší možnost ovlivnit spotřebitelskou poptávku.
Luboš Říha, prezident a zakladatel společnosti DIC
Luboš Říha vystudoval medicínu, ale praxi nikdy nevykonával. V době, kdy lidé v České republice neměli vztah ani důvěru k investičním diamantům, založil s pouhými 5 000 USD firmu právě na prodej této komodity. Z původně malé firmy vybudoval světoznámou společnost, která prodává na světových trzích investiční diamanty a vyrábí vlastní luxusní řemeslné šperky. Zastává názor, že diamanty jsou důvěryhodným produktem, v podobě šperků budí emoce a jako investice dokáží uchovávat nabyté bohatství. V roce 2016 zahájil s DIC stavbu velkého developerského projektu DIC RESORT, luxusního hotelového komplexu nedaleko Dubaje, v hodnotě 3 miliard korun.
Diamonds International Corporation (DIC)
Diamonds International Corporation (DIC) je česká společnost zabývající se od roku 2005 prodejem investičních diamantů a výrobou vlastních luxusních řemeslných šperků. DIC působí na trhu v České Republice, na Slovensku, v Maďarsku, Rusku, Bulharsku, Polsku a Spojených arabských emirátech. Showroomy společnosti se nachází v Praze, Bratislavě, Sofii, Budapešti, Moskvě, Varšavě a Dubaji. DIC je akcionářem diamantové burzy v Antverpách (Beurs Voor Diamantenhandel) a členem diamantové burzy v Dubaji (Dubai Diamond Exchange). Společnost je hlavním partnerem Miss Universe Organization a tvůrcem diamantové korunky pro soutěže Miss Universe, Miss USA a Miss US Teen.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Okénko investora:
Přečtěte si také:
Prezentace
15.03.2024 Klíčové faktory úspěšného tradingu? Názor...
12.03.2024 XTB zvyšuje úroky z volných prostředků!
05.03.2024 XTB Online trading konference 2024 proběhne už...
Okénko investora
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Michal Brothánek, AVANT IS
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Trhy excelují: Japonský Nikkei, americký Nasdaq a nejnověji i zlato dosahují historických maxim
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
Spotřebitelská inflace dále ustupuje, meziroční růst již na inflačním cíli ČNB
Ali Daylami, BITmarkets
Vítězství Trumpa může zbrzdit rozvoj centralizovaných digitálních měn