Osobní finance  |  26.11.2015 16:07:49

Pět častých mýtů při prodeji zboží


Chybovat je lidské, ale „příjemnější“ je to určitě ve chvíli, kdy hlavní roli nehrají peníze. Špatná doporučení prodejce při prodeji drahého výrobku nebo neznalost svých práv a povinností při vyřizování reklamací jsou přesně ty případy, ve kterých nechcete šlápnout vedle. Bohužel, někteří spotřebitelé se často v jednání s prodejci řídí mýty, které nemají oporu v zákoně. Proto jsme ve spolupráci s nezávislou organizací dTest připravili souhrnné rady a doporučení, jak postupovat v případech, kdy se spotřebitelé těmito mýty řídí.

První mýtus: Když jsem nic nepodepsal, nemusím nic platit

Podle zákona existuje několik způsobů, jakými lze smlouvu uzavřít. Možná vás překvapí, že tradiční písemná forma je nutná pouze v některých případech, například když kupujete nemovitost. Uzavřít smlouvu můžete i ústně nebo gesty. Ty ale nesmí u druhé strany vzbudit pochybnost o tom, jak to myslíme.

Moderní formou je možnost uzavření smlouvy v e-mailové komunikaci nebo objednáním si zboží přes e-shop. Pokud spotřebitel uzavře smlouvu po telefonu nebo přes internet, je smlouva uzavřena v okamžiku, kdy objednávka zboží přijde prodávajícímu. Pamatujte, že u většiny spotřebitelských smluv není nutné mít písemnou smlouvu s podpisy obou stran.

Druhý mýtus: Když zboží nepřevezmu, smlouva se ruší

Pokud si výslovně ve smlouvě nesjednáte, že nepřevzetím zboží se smlouva ruší, platí, že uzavřená smlouva je pro obě strany závazná. Pokud spotřebitel nesplní svou smluvní povinnost a zboží nepřevezme, riskuje sankci v podobě smluvní pokuty nebo v lepším případe zaplacení nákladů na dopravu.

 Třetí mýtus: Koupil jsem věc na IČ, přesto jsem spotřebitelem

Občanský zákoník pokládá za spotřebitele každého člověka, který uzavírá smlouvu s podnikatelem (nebo s ním jinak jedná) mimo rámec své podnikatelské činnosti či samostatného výkonu svého povolání. Pokud zákazník uvede ve smlouvě identifikační číslo (IČ), dává tím druhé straně smlouvy najevo, že do právního vztahu vstupuje jako podnikatel. Ve výsledku to znamená, že se smlouva řídí jinými pravidly. Jestliže zákazník tvrdí, že v daném vztahu nejedná jako podnikatel, a zároveň nepožívá výhod s tím spojené (i když uvedl IČ), musí to v případném sporu prokázat. Může však nastat i opačná situace, kdy je zřejmé, že se uzavřená smlouva týká podnikatelské činnosti zákazníka, ale IČ neuvede. V tomto případě musí dokázat, že si zboží nekoupil za účelem podnikání.

 Čtvrtý mýtus: Věc musí po dobu záruky vydržet

V záruční době nese podnikatel odpovědnost za vady prodávaného zboží či poskytnuté služby. Záruční dobu nelze zaměňovat s životností, která se projevuje opotřebením v důsledku obvyklého užívání. Pokud bude zákazník nosit obuv určenou pro příležitostné nošení každý den, může dojít k výraznému opotřebení nebo k úplnému zničení během prvního roku záruky. V tomto případě má prodávající právo reklamaci zamítnout.

 Pátý mýtus: Zboží mohu reklamovat u obchodníka v rámci celé Evropské unie

Bohužel, automaticky tomu tak není. Obchod stejné značky totiž v každém státě provozuje místní obchodní společnost. Po právní stránce se tak nejedná o stejného prodávajícího. Před nákupem je proto vždy dobré spotřebitele informovat, zda poskytujete mezinárodní záruku, či nikoliv. Mezinárodní záruka je častá například u automobilů, méně vídaná je třeba u elektroniky.

Úplně nejlepším způsobem, jak zabránit problémům ve vztahu prodejce - spotřebitel, je informovanost. Jednodenní semináře pro podnikatele pořádá například nezávislá organizace dTest. Kurzy jsou zaměřeny na právní souvislosti ve vztazích mezi podnikateli a spotřebiteli a vhodné jsou jak pro obchodníky, tak i pro zaměstnance, kteří přicházejí do kontaktu se zákazníky, například vyřizují reklamace. Přehled aktuálních kurzů je možné najít na webových stránkách dTestu.

 

dTest, o.p.s. je největší česká spotřebitelská organizace a vydavatel měsíčníku dTest. V časopise i na webových stránkách publikuje výsledky nezávislých testů produktů, informace o spotřebitelských právech i rady, jak tato práva účinně uplatňovat. Poradenská linka dTestu pomáhá řešit problémy desetitisícům spotřebitelů ročně. dTest pořádá kurzy určené majitelům a zaměstnancům malých i velkých firem, kteří se chtějí dozvědět, jaké povinnosti mají při prodeji, reklamacích a dalších často řešených situacích vůči spotřebitelům, a dozorovým orgánům. www.dtest.cz/kurzy

 
Hodnocení článku: 10 | 8 | 6 | 4 | 2 | 0




Pět častých mýtů při prodeji zboží

Diskuze a názory

Na dané téma nejsou žádné názory.




Označení stránky: záruka při prodeji mezi podnikateli, jak postupovat při prodeji zboží do EU


Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz - Akcie cz, kurzy měn, forex, zlato.
TOP: Akcie CZ Akcie svět Kurzy měn Komodity Zlato Forex Zákony Kalkulačka Hypotéky Tarify Práce Půjčky Školení Počasí

Kalkulačka

Výpočet čisté mzdy

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Sociální příplatek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Důchodová kalkulačka

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby

Běžné účty

Hypotéky

Stavební spoření

Podílové fondy

Směnárny - Euro, Dolar

Práce, Úřad práce

Programátor python

Developer Java

Investice

Makroekonomika - ČNB

Zlato online, Stříbro, Ropa

Burza - ČEZ

Pojištění

Povinné ručení

Penzijní připojištění

Penzijní fondy

Podnikání

Obchodní rejstřík

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Nový občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - TÜV spolehlivost

Monitoring ekonomiky

Mapa webu

Volby

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Copyright © 2000 - 2017

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.,

ISSN 1801-8688

Ochrana údajů