Nezblázněme se z rostoucí ekonomiky
České ekonomice se daří, HDP
roste, malé a střední firmy chtějí podle průzkumů zvyšovat
mzdy a nabízet další benefity. Samé dobré zprávy, které by však měly být z pohledu
malých a středních podnikatelů spíše důvodem k ostražitosti.
Růst našeho HDP totiž silně
ovlivňují dva zásadní prvky. Jednak je to něco, co bych nazval importovaný
růst. A jednak je to stále rostoucí zadluženost spotřebitelů, která nevede
v konečném důsledku k ničemu dobrému, jak ukázaly příběhy toxických
hypotečních úvěrů v USA či zadluženost Řecka. Importovaný růst je silně
vrtkavý, což odhalila třeba kauza Volkswagenu, neboť okamžitě rozpoutala debatu
o tom, jak jsou ohroženy naše výrobní firmy zaměřené na automobilový průmysl.
Proto tedy ona ostražitost.
Z praxe totiž vyplývá, že
v Česku dlouhodobě rozhodně nezvyšujeme produktivitu práce, ani
nepřicházíme s žádnými převratnými technologickými vynálezy. Výrazně se
nezlepšují ani naše podnikatelské dovednosti či pracovní disciplína. Z toho
vyplývá, aniž bych chtěl jakkoli podceňovat přínos a výkonnost českých podniků,
že se zásadním způsobem chlubíme cizím peřím. Ostatně silná závislost české
ekonomiky na okolních státech Evropy, zvláště na Německu, je dlouhodobě známý
fakt. Proto je tedy na místě z pohledu českých podniků přibrzdit
optimismus z něčeho, co si dovolím nazvat bublinou rostoucí české
ekonomiky.
Rizika z toho plynoucí
jsou v praxi evidentní. Je nedostatek kvalifikované pracovní síly, neboť
valná většina firem nabírá nové pracovníky. V mnoha případech pak zaměstnavatelé
přeplácejí své lidi, aby neodešli jinam. Při „lanaření“ pak uchazeči o práci dostávají
nabídky mzdy, které jsou vysoko nad oborovým průměrem. To vše za situace, kdy nejedna
firma zažívá instantní nárůst zakázek, přičemž nikdo nemůže garantovat
dlouhodobé trvání tohoto trendu už jen proto, že tempo růstu naší ekonomiky
nemáme vůbec ve své moci.
Z tohoto pohledu se
nabízí spíše konzervativní přístup k věci spočívající nejen v tom, že
nebudu za každou cenu přeplácet zaměstnance, ale především v tom,
neukusovat si víc, než co jsem v dané chvíli schopen zvládnout. Překotný
růst spočívající v explozivním investování či ve vehementním nabírání
nových zakázek dodávaných ve zhoršené kvalitě a se zpožděným termínem není
nejlepší cesta k budování dlouhodobé prosperity podniku. Mnohem
důležitější je v této chvíli důrazně sledovat ekonomiku podniku (ostatně
jako vždycky), výhodnost konkrétních zakázek a podstupovat v přiměřené míře
rizika, které přijetím nové zakázky či nových lidí do zaměstnaneckého poměru
podstupuji. Ostatně tento způsob racionálního a přiměřeně konzervativního stylu
podnikání se dlouhodobě ve zralé ekonomice osvědčuje.
Nedávno jsem byl svědkem toho,
jak majitel malé firmy přepálil investice do nových strojů – i díky lákavé a „laskavé“
vidině podpory z EU v podobě získání volných peněz z evropských
fondů. Několik měsíců zpět si díky optimistické víře v rostoucí ekonomiku a
příliv zakázek pořídil výrobní technologie řádově v hodnotě deseti milionů
korun. Dotace z EU byla velkorysá, přesto podíl vlastních zdrojů činil 4
miliony korun. Jenže několik zakázek nevyšlo dle představ, někdo své objednávky
zrušil, někdo nezaplatil včas a zatím se k platbě nemá. Během jednoho měsíce
se situace dramaticky změnila v noční můru. I těch „pár“ miliónů
z vlastní kapsy totiž danou firmu výrazně finančně vysálo a souběh náhlého
zhoršení cash-flow, úbytku zakázek a dalších okolností postavil management před
nepříjemnou realitu – neměl ani na mzdy zaměstnancům. Těm zaměstnancům, kterým
před časem díky mylnému mínění o sílící ekonomice velkoryse přidal, aby
neodešli za lepším. Zase se jednou ukázalo, že selský rozum a střízlivé
investiční kroky jsou lepší než cokoliv jiného, co se nabízí, v tomto
konkrétním případě tedy včetně relativně laciných peněz z fondů Evropské
unie.
Podnikatele by neměla
pobláznit nynější ekonomicky optimistická atmosféra. Lepší je vsadit na racionální
investice a postupný růst, který je firma schopna udýchat – peněžním tokem,
kvalitou dodávaných výrobků a služeb, splněním termínů dodání. Také nemá smysl přeplácet
své lidi ani ty z venku. Spíše jim ukazovat perspektivu, stabilitu a
dlouhodobou jistotu práce.
Nepodněcuji k přehnané
bázlivosti, ale zároveň varuji před bezbřehým optimismem. Neboť z velké
míry není naší zásluhou, že jsme na tom ekonomicky relativně dobře. Měli bychom
hledat vlastní cestu v podobě vývoje nových technologií, zvyšující se
produktivity práce, zvýšené pracovní disciplíny, nových metod práce či střízlivého
zadlužování. Důležité je posilování vlastních pozic, v nichž máme štěstí skutečně
ve svých rukou, ne v těch cizích.
Tento příspěvek poskytuje marketingový specialista, odborník na růst a rozvoj firem, podnikatel, školitel, lektor a kouč v oblastech management, prodej, marketing a finance – Ing. Bc. Jiří Jemelka, zakladatel společnosti J.I.P. pro firmy s.r.o. zaměřené na zvyšování produktivity v obchodních i výrobních firmách (www.jip-pf.cz), provozovatel specializovaného webu www.restrukturalizace.cz a marketingového poradenství na www.btci.cz. Vystudoval VŠB-TU Ostrava, obor Management a Ekonomika, dálkově studoval na Impac University, USA, Florida 2005, studijní obor: Operations Organization.
10 let se Jiří Jemelka věnuje podnikovému a marketingovému poradenství, rozvoji, revitalizaci a restrukturalizaci firem, a vzdělávání podnikatelů, manažerů, marketingových pracovníků a obchodníků. V roce 2011 byla úspěšnost projektů na úrovni 80%. V roce 2013 vydal knihu o obchodování: Prodej, dřina nebo hra – více na: www.grada.cz Na tomto místě je Vám k dispozici se svými názory, které souvisí s podnikáním, managementem, marketingem a prodejem. Pokud řešíte složité otázky v oblasti provozu Vašeho podniku, personalistiky, financí, marketingové strategie či výkonnosti prodejního týmu a zajímal by Vás názor experta na podnikatelské, manažerské a marketingové poradenství, zvyšování tržeb a čistého zisku, neváhejte se na nás obrátit s Vaší otázkou a zjistíte, že na oplátku získáte informace, které jsou o reálném světě, rychlé aplikaci, stimulaci k výkonům, výsledkově zaměřené, nikoliv teoretické a hlavně – ziskotvorné. Pište na email: jiri.jemelka@jip-pf.cz, volejte na: 603995052.
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz