Jiří Šimara (Cyrrus)
Okénko investora  |  26.10.2015 13:32:28

Hon na čarodějnici jménem Volkswagen

Zhruba měsíc poté, co došlo ke zveřejnění informací ohledně podvodů Volkswagenu, vyšetřování poměrně znatelně pokročilo. Nyní už víme, že nelegální software byl použit u koncernových vozů se staršími dieselovými motory, kterých se po celém světě prodalo na 11 mil. kusů. Také je zřejmé, že automobilka porušila nařízení regulátora nejen ve Spojených státech, ale také v Evropě, Jižní Koreji, Austrálii a Číně. Jen v Německu tak bude muset Volkswagen stáhnout z trhu a uvést do pořádku 2,4 mil. automobilů. Nejdůležitější implikací, která z informací zveřejněných v uplynulých týdnech vyplývá, je to, že automobilce s nejvyšší pravděpodobností nebudou na pokrytí nákladů spojených se svoláním vozů k opravě stačit nově vytvořené rezervy v objemu 6,5 mld. EUR.

Uvedená cifra by totiž znamenala, že by opravení jednoho vozu muselo vyjít na maximálně 590 EUR, což vypadá stále méně reálně. Opravu ke smůle firmy nezvládne jakýkoliv servis, zapotřebí bude naopak dopravit vůz do specializovaných center Volkswagenu, kde si se závadným softwarem budou muset poradit speciálně vyškolení IT pracovníci. Následovat pak bude úprava i samotného motoru tak, aby již opravdu plnil povinné emisní normy. Celkové náklady budou pravděpodobně diametrálně odlišné od původních představ, s čímž souvisí i velmi čerstvé informace přímo od managementu VW. Firma údajně zvažuje úplnou rezignaci na opravy s tím, že raději nabídne zákazníkům nový vůz výměnou za ten starý s nevyhovujícím motorem.

Náklady na uvedení vozů do pořádku jsou ale jen jedním z negativ, se kterými nyní firma musí počítat. Další miliardy eur budou na pokutách požadovat regulátoři na jednotlivých trzích. Zejména v USA je vůči Volkswagenu vedena velmi ostrá kampaň, což názorně dokreslilo nedávné slyšení šéfa americké divize firmy na půdě Kongresu. Politici na něm nenechali nit suchou a investorům velmi rychle zhasly naděje na vyrovnání v řádu nízkých jednotek miliard dolarů tak jako tomu bylo v obdobných kauzách General Motors či Toyota. Scénář, dle kterého bude muset Volkswagen uhradit až 18 miliard USD za své podvodyUSA tak dál zůstává reálným. Na automobilku si také brousí zuby advokátní kanceláře zastupující zklamané spotřebitele. Jen v zámoří bylo podáno už přes 320 žalob, přičemž další budou následovat a přidají se k nim nejspíše i zákazníci v Evropě, zejména pak v Německu a Velké Británii.

Celkové přímé náklady související s touto kauzou mohou poměrně rychle přesáhnout 30 mld. EUR. Hodnota krátkodobých aktiv, jejichž prodejem může firma hradit pokuty a náhrady škody, ke konci června přesahovala 21 mld. EUR. K tomu je ještě nutno přičíst 3,5 mld. EUR, které Volkswagen získal nedávným prodejem svého podílu v Suzuki. Reálně tak automobilka disponuje 24,5 mld. EUR, které může použít na pokrytí nejvíce akutních výdajů. Další prostředky bude potřeba nějakým způsobem získat, přičemž už nyní byl zveřejněn záměr pozastavení investic, které nejsou pro firmu životně nutné. Na úsporách je tak v plánu získat ročně jednu miliardu eur. Pokud by ani to nestačilo, přijde na řadu odprodej částečného podílu v některých značkách z portfolia koncernu. Jako první na řadě se nabízí divestice podílu v MAN či Scanii.

Po měsíci je tak jasné jen to, že úvodní obavy trhu z rozsáhlosti celého skandálu nebyly přehnané. Naopak se začínají objevovat informace o dalších možných problémech. Regulátor v USA začíná kromě aktuální kauzy s emisemi zkoumat i reporty o nízké nehodovosti vozů VW. Německá automobilka v těchto statistikách totiž dlouhodobě patří k absolutním premiantům a to s obrovským náskokem oproti konkurentům. Konkrétně byla reportovaná nehodovost jedenáctkrát nižší, než je průměr celého trhu. Je evidentní, že firma je nyní v nepřízni veřejnosti i úřadů, zejména tedy v USA. Hon na čarodějnici jménem Volkswagen tak k nelibosti managementu a akcionářů bude dál pokračovat. 

Ing. Jiří Šimara

Ing. Jiří Šimara

Ve společnosti CYRRUS působí již od roku 2011, tedy po dostudování magisterského programu Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Jeho každodenní náplní práce je sledování a vyhodnocování kurzotvorných informací ovlivňujících akciové trhy, resp. jednotlivé akcie. Jde přitom převážně o makroekonomické či mikroekonomické události. Zároveň vyhledává atraktivní investiční příležitosti, přičemž svými názory a komentáři běžně přispívá do významných českých ale i zahraničních médií.


Logo Cyrrus

Cyrrus

Společnost patří mezi přední obchodníky s cennými papíry. Za 16 let, co působí na trhu, ustála několik finančních krizí a přesně ví, co funguje a co klientům vydělává. I díky tomu se dnes může pochlubit více než 2 000 klienty a celkovým spravovaným majetkem přesahujícím 2 miliardy korun.






Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688