Ekonomický deník (Ekonomický deník)
Investice  |  06.10.2015 06:00:45

Pohádka o TDI: Šlápněte na plyn a v Arktidě se narodí lední medvídě


U kořenů současných problémů koncernu Volkswagen najdeme obsesivní perfekcionalismus jeho manažerů a snahu vyjít vstříc potřebě zákazníků šetřit a nevypadat přitom jako škudlil. 

Manažeři nejspíš budou potrestáni v dohledné budoucnosti, zákazníci vysokými cenami biti byli, jsou a nakonec zaplatí i náklady na emisní malér.

V devadesátých letech minulého století se rozmohla obliba přeplňovaných dieselů a VW byl první automobilkou, která tomuto trendu začala ve velkém vycházet vstříc. Díky drahému technologickému úsilí se povedlo do té doby hlučné a dýmající diesely změnit v pohonnou jednotku, která poskytuje komfort srovnatelný s žíznivějším benzínovým motorem. Evropská unie na poptávku zareagovala tím, že nastavila metodiku emisí tak, aby výrobcům vycházela vstříc. Test NEDC umožnil Volkswagenu (a nejen jemu) prodávat diesely jako ekologické motory – a ve Wolfsburgu tento švindlík ještě umocnili zástavbou měřícího softwaru, který generoval zavádějící data. Diesely VW jednoduše musely být technologicky nejpokročilejší, nejčistší a tím pádem také nejdražší. Marketingem důkladně zmasírovaný zákazník nakonec  ochotně připlácel, aniž by věděl, že si kupuje iluzi.

Vraťme se ale k testování emisí. Vedle už zmíněného evropského měření existuje také jeho globální obdoba WLTC. I u tohoto testu je základem laboratorní měření, cyklus je ale delší a podle pozorovatelů se má zato, že autentičtěji odráží podmínky reálného provozu.

Když vypukl emisní skandál Volkswagenu, největší evropský autoklub ADAC podrobil testu WLTC další vozy vybavené vznětovými motory a výsledky jsou smutné. Renault, Nissan, Hyundai, Citroën, Fiat, Volvo – diesely všech těchto značek v měření vedeném za účelem zjištění objektivních dat, nikoliv toho, co chce zkoumající zjistit, vypouštějí až desetkrát víc škodlivin než kolik naměřila evropská metodika.  Třeba městské SUV Nissan X-Trail produkoval škodlivých emisí rovnou čtrnáctkrát víc, než kolik tvrdily evropské testy. Úplně propadly renaulty Espace, Kadjar a Scénic a tak bychom mohli pokračovat.

Volkswagen dostal ránu do vazu kvůli tomu, že se pokoušel beztak pokroucené měření ještě víc pokroutit. Ostatní automobilky ale nemají sebemenší důvod snažit se z tohoto faktu vytlouct konkurenční výhodu. Fixlovaly také, ovšem v rámci pravidel hry.

Mimochodem od roku 2017 by Evropa měla přejít na metodiku WLTC. Převedeno do praxe to znamená, že zhruba za rok a půl vypukne další kolo marketingové masáže, jejímž cílem bude přesvědčit zákazníky, že motor spalující fosilní palivo je jen o málo ekologičtější než kompostér a biokapusta a že pokaždé, když sešlápnou plyn, v Arktidě se narodí roztomilý lední medvídek.

Ondřej Fér


Ekonomický deník přináší zpravodajství, analýzy a komentáře ze světa ekonomiky a technologií.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář


Poslední zprávy z rubriky Investice:

Pá   9:26  Graf dne - USDJPY (29.03.2024) X-Trade Brokers (XTB)
Pá   9:19  Milorad Mišković: Poptávka a nabídka na rezidenčním trhu (nejen) v Praze se... Investicniweb.cz (Investičníweb, s.r.o.)





Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688