Patria (Patria Finance)
Investice  |  25.09.2015 13:49:05

Tesla tlak „zabijáků“ z Německa neustojí, její valuace půjde dolů


Německé automobilky daly jasně najevo, že hodlají vzít útokem luxusní vozy od Tesly. Je tak možné, že společnost Elona Muska nesměřuje k dominanci v celém odvětví, ale stane se pouze katalyzátorem, který změní chování hlavních hráčů. Náskok, který Tesla má, se zmenšuje a jeho význam je zejména v Evropě pochybný. Ukázalo se to na autosalónu ve Frankfurtu, kde automobilky VW, Audi, Porsche, BMW i Daimler kladly velký důraz na jejich nové elektromobily. O některých se otevřeně hovořilo jako o „zabijácích Tesly“. Většinou jde o koncepty, které se na trh nedostanou dříve než v roce 2018. S ohledem na to, jak se vyvíjejí tržby Tesly, ale nelze hovořit o nějakém velkém tlaku, kterému by automobilky čelily.

Mission E od Porsche bude zrychlovat z nuly na 100 km za hodinu za 3,5 sekundy, což odpovídá výkonu sportovních modelů od Tesly. Jeho nabití na 80 % ale trvá pouze 15 minut. E-tron Quattro SUV od Audi by mělo mít podobné parametry. Mercedes zatím nepředstavil žádný vůz, který by Tesle konkuroval. Oznámil však, že s ním na trh hodlá přijít. BMW sleduje trochu jinou strategii. Nesnaží se o výrobu elektromobilů s velkým dojezdem, ale rozšiřuje svou současnou nabídku elektromobilů. Právě dojezd je kamenem úrazu u většiny současných vozů a Tesla zatím tento problém umí řešit nejlépe. V reálném provozu se ale ani jejím vozům nedaří dosáhnout takového dojezdu, o kterém společnost oficiálně hovoří.

Nejvíce elektromobilů na hlavu najdeme v Norsku. V této zemi také proběhlo porovnání toho, jakým dojezdem se chlubí vybrané vozy (minimum a maximum, v km). Výsledky jsou shrnuty v grafu:

dalsi

Zdroj: EVNorway.no

Tesla má tedy před konkurencí velký náskok, ale vozům se spalovacími motory se stále vyrovnat nemůže. Její vozy jsou navíc drahé. V srpnu se v Norsku prodávalo více vozů i3 (které jsou asi o 60 % levnější) i více vozů Nissan Leaf. Řada zákazníků se tedy nedomnívá, že kvůli výhodám spojeným s delším dojezdem stojí za to platit vyšší cenu.

V Norsku jsou elektromobily podporovány řadou kroků – nevztahují se na ně dovozní cla ani daň z přidané hodnoty, mají přístup do pruhů vyhrazených pro autobusy, vláda podporuje síť dobíjecích stanic. Tyto vozy jsou tak podobně atraktivní jako ty klasické, ale ani v takové situaci nedovede Tesla získat vedoucí pozici na trhu. V Německu, kde se elektromobily nijak nedotují, je pak pro ni situace ještě horší. Tržby Tesly jsou nyní vyšší než u konkurence díky tomu, že se zaměřuje na luxusní vozy. Ale nové modelové řady od německých automobilek změní i to. Společnost Bosh, která je jejich hlavním dodavatelem baterií, navíc věří tomu, že do tří let se dojezd zvýší na 500 kilometrů.

Tesla se tak stane jednou z mnoha firem, tradiční automobilky budou těžit z výhod, které už dnes mají. Prodávají miliony vozů, a to jim umožňuje zvyšovat náklady spojené s výzkumem a vývojem elektromobilů. Tesla v první polovině letošního roku prodělala 338 milionů dolarů a až se na trhu objeví konkurenční vozy, bude těžké udržet valuaci jejích akcií tam, kde se nachází nyní.

V Evropě a v Číně nemá Tesla navíc ani zdaleka takové lobbistické páky jako v USA. V těchto zemích tak budou sítě pravděpodobně budovány s ohledem na místní standardy a ne podle toho, co by vyhovovalo Tesle. Řada lidí věří ve výhodu, kterou má společnost přicházející na trh s přelomovým produktem. Takový pohled ale ignoruje sílu, kterou mají zavedené společnosti.

Očekávalo se například, že Apple Watch podkope pozici švýcarských výrobců hodinek, ale k tomu nedochází. Tyto firmy také experimentují s chytrými hodinkami, ale nemusí nikam spěchat. Pro ně je výhodnější čekat, jaké budou zkušenosti Applu. Německé automobilky a jejich japonské protějšky jsou na tom, co se týče Tesly, podobně. Pro ni bude těžké přežít v boji s technologicky vyspělými firmami, které mají dost zdrojů a čekají na vhodnou dobu k útoku.

Autorem je Leonid Bershidsky.

Zdroj: Bloomberg

Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.

28.09. 10:52  Elon Musk (Fazekaš)
27.09. 15:14  Tesla je dotační omyl (Ropič Ropíkovič)





Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688