Češi opět nejvíce reklamovali dovolenou v Řecku. Nejčastěji byli nespokojeni s přiděleným pokojem
Češi letos v létě nejčastěji reklamovali zájezdy do Řecka. Tato destinace byla podle klientů cestovních kanceláří nejvíce problémovou i v loni, tento rok se však jednalo dokonce o 35 % z celkového počtu reklamací dovolených. Zatímco minulé léto si Češi nejvíce stěžovali na ubytování v jiném než slíbeném hotelu, v tomto roce nebyli spokojeni zejména s přiděleným pokojem. Celkově bylo letos reklamací dovolených o 1/4 více než v loňském roce, většina z nich je navíc oprávněných. Vyplývá to z databáze společnosti Vaše nároky.cz*, která poškozeným pomáhá získat za zkaženou dovolenou od cestovních kanceláří odpovídající odškodnění.
V létě 2014 si na zájezd do Řecka stěžovalo 23 % klientů, kteří nebyli spokojeni se službami cestovních kanceláří, hned za ním bylo s 21 % Tunisko. Zatímco si Tunisko letos polepšilo, Řecko se v podaných reklamacích dostalo na zcela dominantní pozici a s 35 % se stalo nejvíce reklamovanou zemí v létě 2015. „Z výpovědí našich klientů, kteří se na nás s reklamací dovolené obrátili, nemáme informace, že by tak vysoký nárůst byl způsoben uprchlickou krizí, která tento stát nyní sužuje. Spíše se domníváme, že lidé omezili cesty do Egypta a Tuniska ze strachu z teroristických útoků a raději si pro svou dovolenou vybírají evropské země,“ komentuje situaci Ing. Oto Strmiska, obchodní manažer společnosti Vaše nároky.cz, a doplňuje, že letos například zaznamenali rekordní minimum reklamací dovolených z Egypta.
3 nejčastěji reklamované destinace v procentech
Léto 2014
Řecko 23 %
Tunisko 21 %
Egypt 8%
Léto 2015
Řecko 35 %
Tunisko 15 %
Černá hora 13 %
Ubytování v jiném hotelu, než který si klienti u cestovní kanceláře vybrali, byl nejčastějším problémem u reklamovaných dovolených v roce 2014. Loni si dále čeští turisté ve větší míře stěžovali na hluk, špatnou nebo jednotvárnou stravu a nedostačený úklid. V letošním roce nebyli v první řadě spokojeni s přiděleným pokojem. Nelíbil se jim oproti katalogovým fotografiím starý a ošuntělý nábytek, nezabezpečené elektrické zásuvky nebo příliš malá plochá místnosti. „Registrujeme případ klienta, který se na nás obrátil kvůli zranění v důsledku špatného stavu nábytku a dále klientky, která se musela se svou čtyřčlennou rodinou tísnit na 12 m2,“ upřesňuje Strmiska. Mezi další časté vady tohoto léta patřila jednotvárná nebo zkažená strava, jiný než vybraný hotel a plíseň či hmyz na pokoji.
4 nejčastěji reklamované problémy v procentech
Léto 2014
Jiný než slíbený hotel 18 %
Jednotvárná nebo zkažená strava 16 %
Hluk ve dne nebo v noci 15 %
Nedostatečný úklid, špína 11 %
Léto 2015
Nevyhovující pokoj 18 %
Jednotvárná nebo zkažená strava 16 %
Jiný než slíbený hotel 13 %
Plíseň či hmyz na pokoji 12 %
„Ohledně celkového počtu reklamací jsme zaregistrovali 25% nárůst oproti minulému roku. Oprávněné reklamace přitom zcela převažují nad těmi neoprávněnými. V roce 2014 jsme odmítli řešit pouze 7 % případů reklamací zájezdu, se kterými se na nás klienti obrátili. Letos se jejich počet dokonce snížil na 4 % odmítnutých. Vychází nám z toho, že čeští turisté se již odnaučili reklamovat malichernosti “ líčí situaci Strmiska. „Případy jsme většinou nemohli převzít kvůli nedostatku důkazů. Setkali jsme se také s problémy, které způsobily mimořádné okolnosti, jimž nemohly cestovní kanceláře zabránit. Letos se například jednalo o teroristický útok v Tunisku, loni o zatopený kemp kvůli nečekané průtrži mračen,“ doplňuje obchodní manažer.
Klienti cestovních kanceláří mají nárok na to, aby jim byly poskytnuty takové služby, jaké jsou uvedeny ve smlouvě o zájezdu, v nabídce katalogu či na internetových stránkách pořadatele. Pokud tomu tak není, mají právo zájezd reklamovat a žádat přiměřenou slevu z jeho původní ceny. Reklamace dovolené však musí být podána do jednoho měsíce od skončení zájezdu, jinak může být nárok na odškodnění neplatný. Poškození klienti by si k prokazování nároku měli pořídit dostatek důkazů jako například fotografie či svědky.
* Databáze obsahuje 251 registrovaných případů zkažené dovolené, období registrace červen – srpen 2014 a červen – srpen 2015.
Více informací na www.vasenaroky.cz.
Poslední zprávy z rubriky Osobní finance:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Petr Holub, MojeNebankovka
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Úvěr na rekonstrukci za max. 3,5 %. Rozjela se nová vlna dotací
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Nové ceníky dodavatelů: Domácnosti mohou ušetřit i tisíce korun
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Změna kariéry v polovině života: Jak rekvalifikační kurzy mohou otevřít nové příležitosti?