Češi na koncept tzv. svobodné firmy zatím nejsou připraveni
Nejen tiskem v poslední době probíhají informace
o převratné novince ve způsobu vedení firem. Má být „založen nikoliv na
absolutní moci šéfů, ale naopak na demokratickém rozhodování všech zaměstnanců.
Ti si volí manažery, a dokonce i rozhodují o výši svých platů.“ Zmiňovaná
demokracie ve firmě je podporována do té míry, že kreativci dané společnosti si
například mohou sami určit, jakou mzdu chtějí pobírat.
Demokracie ve firmě má ovšem
mnoho podob. Neplatí, že klasické rozdělení management – zaměstnanci je ze své
podstaty autoritářské a nedemokratické. Svoboda v zaměstnání spočívá
v něčem zcela jiném, a to ve kvalitním a empatickém vedení, které má vizi
a strategii. A jako takové zaměstnanci umožní se realizovat, být platným a
respektovaným členem týmu a nabídne pracovníkům možnost profesního růstu.
Systém tzv. svobodných firem je
dle mých zkušeností v českých luzích a hájích ve většině případů prozatím
odsouzen k nefunkčnosti. Může to výjimečně fungovat v jednotlivých a
konkrétních případech, ale spíš se jedná opravdu o výjimku než pravidlo.
V tomto smyslu bych koncept „svobodných firem“ označil za módní vlnu, jako
alternativu ke klasickému „střednímu proudu“. Zaměstnavatelé ale ani zaměstnanci
na takový koncept a na takovou míru svobody nejsou v Česku připraveni. Zatím.
Protože svoboda jde v ruku v ruce i s odpovědností a důvěrou.
Kdo ze zaměstnavatelů prokáže takovou míru důvěry vůči lidem, jakou vyžaduje
koncept svobodné firmy? A jak vysoké je procento zodpovědných zaměstnanců,
kteří se budou uvědoměle angažovat naplno a dle svého nejlepšího vědomí a
svědomí pro firmu? Platí zde, že příliš
mnoho psů, zajícova smrt.
Je naprosto oprávněné a i
potřebné firemní kulturu v Česku výrazně zlepšit. Firemní kultura dnes již
prokazatelně úzce souvisí s ekonomickou výkonností firmy. Nicméně není
nezbytné kvůli tomu otáčet firemní hierarchii o 180 stupňů. Změňte přístup ke
svým zaměstnancům, polidštěte jej, pěstujte ve vedení empatii a ochotu
naslouchat jiným názorům, aniž byste je braly jako osobní útok na své ego. A
zjistíte, že v menším či větším měřítku se přibližujete konceptu svobodné
firmy. Lidé se začnou více angažovat. Touha po „svobodné firmě“ ze strany
zaměstnanců zcela oprávněně odráží často nezdravý přístup managementu k
podřízeným.
Z vlastních zkušeností vím,
že dobře funguje přístup, kdy se šéf co nejvíce pohybuje mezi lidmi, řeší
uprostřed nich pracovní problémy atd., skoro byste nepoznali, kdo
v pracovním kolektivu je šéf a kdo podřízený. Přirozeněji tak šéf i
zaměstnanec naváže vztah nejen s firmou, odvětvím a svými úkoly ale
zejména se všichni zúčastnění sblíží mezi sebou navzájem. Máte-li dobrého šéfa,
jasně stanovené pravidla odměňování vč. motivační složky, nepotřebujete mít
kontrolu nad výši vaší mzdy ani nad obsazením managementu. Prostě jste
v práci spokojeni. A právě
v tom tkví svoboda v zaměstnání – vlastně ani nerozlišujete, zda jste
doma, účastníte se volnočasové aktivity či jste v práci – pořád se cítíte
stejně dobře.
Tento příspěvek poskytuje marketingový specialista, odborník na růst a rozvoj firem, podnikatel, školitel, lektor a kouč v oblastech management, prodej, marketing a finance – Ing. Bc. Jiří Jemelka, zakladatel společnosti J.I.P. pro firmy s.r.o. zaměřené na zvyšování produktivity v obchodních i výrobních firmách (www.jip-pf.cz), provozovatel specializovaného webu www.restrukturalizace.cz a marketingového poradenství na www.btci.cz. Vystudoval VŠB-TU Ostrava, obor Management a Ekonomika, dálkově studoval na Impac University, USA, Florida 2005, studijní obor: Operations Organization.
10 let se Jiří Jemelka věnuje podnikovému a marketingovému poradenství, rozvoji, revitalizaci a restrukturalizaci firem, a vzdělávání podnikatelů, manažerů, marketingových pracovníků a obchodníků. V roce 2011 byla úspěšnost projektů na úrovni 80%. V roce 2013 vydal knihu o obchodování: Prodej, dřina nebo hra – více na: www.grada.cz Na tomto místě je Vám k dispozici se svými názory, které souvisí s podnikáním, managementem, marketingem a prodejem. Pokud řešíte složité otázky v oblasti provozu Vašeho podniku, personalistiky, financí, marketingové strategie či výkonnosti prodejního týmu a zajímal by Vás názor experta na podnikatelské, manažerské a marketingové poradenství, zvyšování tržeb a čistého zisku, neváhejte se na nás obrátit s Vaší otázkou a zjistíte, že na oplátku získáte informace, které jsou o reálném světě, rychlé aplikaci, stimulaci k výkonům, výsledkově zaměřené, nikoliv teoretické a hlavně – ziskotvorné. Pište na email: jiri.jemelka@jip-pf.cz, volejte na: 603995052.
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Prezentace
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Štěpán Křeček, BHS
Tři měsíce v řadě klesají ceny potravin v České republice nejrychleji ze všech zemí Evropské unie
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz