Mezi prodejci je mnoho mýtů o reklamacích. Řekneme vám, na co si dát pozor
3. Vystaveným záručním listem garantujete více, než je standard.
4. Zákazník může reklamovat zboží v provozovně,
v sídle či místě podnikání obchodníka
Samotné uplatnění reklamace vedle občanského zákoníku řeší podrobněji ještě zákon o ochraně spotřebitele. Spotřebitel zboží reklamuje v provozovně, ve které byla věc koupena, případně v provozovně, kde to dovoluje povaha prodávaného sortimentu (například nelze reklamovat zahradní sekačku v cukrárně), nebo v sídle či místě podnikání obchodníka. Pokud to má kupující blíže do záručního servisu, který je uveden v potvrzení či v záručním listu, může se obrátit i tam. Servis musí provést opravu ve stejné lhůtě, jako by to podle zákona musel udělat prodejce.
5. O reklamaci musíte rozhodnout do tří dnů. Kupujícího musíte informovat, jak bude reklamace provedena.
Při uplatnění reklamace musí prodejce (nebo servis) vystavit spotřebiteli potvrzení, kde uvede datum přijetí reklamace, popis vady a především požadovaný způsob vyřízení ze strany spotřebitele (vrácení peněz, oprava, výměna za nový kus, sleva z kupní ceny). Je rozšířeným omylem, že na rozhodnutí o reklamaci má obchodník třicet dní. Zákon říká, že prodejce musí rozhodnout o reklamaci ihned, nejpozději však do 3 dnů od převzetí. Odstranit vadu pak musí bez zbytečného odkladu, ale nejdéle do třiceti dnů.
6. Zákon umožňuje, aby si prodejce domluvil se zákazníkem reklamační lhůtu delší, než je 30 dní.
Obchodník si může se zákazníkem dohodnout lhůtu delší, než je 30 dní. Ovšem nelze tak učinit třeba skrytě v obchodních podmínkách či reklamačním řádu. Musí se jednat o vzájemnou dohodu. Vyprší-li zákonná či smluvená lhůta, považuje se to za podstatné porušení smlouvy a kupující může od kupní smlouvy odstoupit, požadovat výměnu za nový kus či přiměřenou slevu z ceny věci, je-li věc i přes vadu použitelná k původnímu účelu. Mohl by také ale stále trvat na odstranění vady opravou.
Je užitečné vědět, že 30denní či jiná lhůta pro vyřízení reklamace určená ve dnech začíná běžet vždy den následující po uplatnění reklamace. Pokud její poslední den připadá na víkend či svátek, prodlužuje se lhůta až do následujícího pracovního dne.
7. Vyřízením reklamace se myslí, že o ni obchodník informuje zákazníka. Jinak se to za vyřízení nepovažuje.
Pokud prodejce neinformuje zákazníka o vyřízení reklamace, tak je to stejné, jako by ji nevyřídil. Obchodník se může se spotřebitelem domluvit i na jiném způsobu informování o reklamaci (například že si zákazník v dohodnutém termínu zatelefonuje). Pak platí tato dohoda.
dTest, o.p.s. je největší česká spotřebitelská organizace a vydavatel měsíčníku dTest. V časopise i na webových stránkách publikuje výsledky nezávislých testů produktů, informace o spotřebitelských právech i rady, jak tato práva účinně uplatňovat. Poradenská linka dTestu pomáhá řešit problémy desetitisícům spotřebitelů ročně. dTest pořádá kurzy určené majitelům a zaměstnancům malých i velkých firem, kteří se chtějí dozvědět, jaké povinnosti mají při prodeji, reklamacích a dalších často řešených situacích vůči spotřebitelům, a dozorovým orgánům. www.dtest.cz/kurzy
Poslední zprávy z rubriky Osobní finance:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Petr Holub, MojeNebankovka
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Úvěr na rekonstrukci za max. 3,5 %. Rozjela se nová vlna dotací
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Nové ceníky dodavatelů: Domácnosti mohou ušetřit i tisíce korun
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Změna kariéry v polovině života: Jak rekvalifikační kurzy mohou otevřít nové příležitosti?