Vláda chce usnadnit přístup ke službám a nákupům na internetu
Česká vláda plánuje usilovat o co nejrychlejší odstranění překážek pro přeshraniční online obchodování v rámci EU. Vyplývá to z Ačního plánu pro digitalizaci trhu, který vláda schválila na svém středečním zasedání.
V posledním desetiletí v Česku každoročně roste počet uživatelů internetu, kteří toto prostředí využívají také k nakupování. Přesto se v mezinárodním srovnání ČR pohybuje pod evropským průměrem: v roce 2014 nakoupilo přes internet zboží či službu 39 % Čechů a Češek, zatímco například ve Velké Británii, jíž patří v on-line nakupování v EU prim, nakoupilo v loňském roce přes internet 79 % obyvatel. Na druhou stranu se Češi na internetu nebojí utratit i větší objem financí, což dokládá částka, kterou podle údajů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) čeští podnikatelé v on-line prostředí utržili: za rok 2014 se jednalo o 68 mld. Kč, což je o pětinu více než v roce 2013. V podílu tržeb e-shopů na celkovém zisku malých obchodů se tak blížíme Německu či Francii.
Zároveň však na vnitřním trhu EU přetrvává celá řada překážek pro on-line obchod, které brání využití potenciálu přeshraničního on-line obchodu – podle údajů Evropské komise pořídilo v roce 2014 zboží přes internet z jiného členského státu pouze 15 % evropských spotřebitelů. To je způsobeno řadou faktorů: kvalitními a cenově dostupnými zásilkovými službami, přetrvávajícími odlišnostmi v ochraně spotřebitelů v jednotlivých členských státech, odlišným nastavením DPH či bezdůvodným blokováním elektronického nakupování na základě zeměpisné polohy.
„Je v zájmu České republiky usilovat o co nejrychlejší odstranění překážek pro přeshraniční online obchodování v rámci EU při současném zachování jistého prostoru pro samoregulaci. ČR vítá všechna témata (oblasti) avizovaných legislativních návrhů, které EK hodlá předložit ke zlepšení podmínek pro přeshraniční on-line obchod v rámci EU. Je ovšem třeba, aby veškeré tyto návrhy vycházely z důkladných a objektivních analýz dopadů a byly náležitě vyvážené na základě poznatků z nezbytných konzultací se zástupci všech zainteresovaných subjektů. Je rovněž nutné zajistit, aby mimoevropské společnosti nedokázaly ovlivnit regulaci tak, aby neférově vytlačovala z trhu subjekty tuzemské resp. evropské,“ píše se ve vládním dokumentu, který má Ekonomický deník k dispozici.
Vláda podle schváleného dokumentu plánuje přistoupit k následujícím krokům:
Zpracování pozičního dokumentu k návrhům Evropské komise v oblasti e-commerce s určením prioritních oblastí pro ČR. Termín: 4Q 2015.
V rámci Strategie pro jednotný digitální trh plánuje Evropská komise vydat v průběhu roku 2015 a 2016 legislativní a nelegislativní návrhy, které budou mít za cíl podpořit přeshraniční e-commerce v EU. Tyto návrhy se budou dotýkat harmonizace ochrany spotřebitele, online řešení sporů, poštovních a doručovacích služeb, odstranění bezdůvodného blokování na základě zeměpisné polohy (geo-blocking) a zjednodušení DPH. MV a MPO v případné spolupráci s dalšími resorty vytvoří poziční dokument s prioritními oblastmi, na základě kterého bude ČR moci aktivně ovlivňovat EK před vydáním návrhů a spolupracovat s dalšími členskými státy. Součástí dokumentu bude i plán, jakým způsobem pozici ČR komunikovat partnerům.
Analýza podpory e-commerce na národní úrovni. Termín: 2Q 2016
Ve spolupráci s agenturou CzechInvest bude zpracována analýza, která vyhodnotí sílu českého e-commerce a případně doporučí nástroje podpory, zejména s ohledem na velké podniky, malé a střední podniky, start-upy, a na možnosti využití financování z ESI fondů.
-of-
Poslední zprávy z rubriky Podnikání:
Přečtěte si také:
Prezentace
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko nemovitosti
Jan Dvořák, Salutem Fund
Patrik Kostyo, Occollo
?
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.