(Kurzy.cz)
Revoluce v obchodování na kapitálových trzích: Proč čekat?
Uber, Airbnb a Spotify. Ti všichni změnili způsob, jakým jejich odvětví fungují a donutili staré hráče z trhu odejít nebo se zlepšit. Dějiny jsou psány vítězi, a když se vody po revoluci uklidní, málo komu se stýská po starých pořádcích. Kdo může s upřímně říci, že dává přednost používání starých disket místo flashdisků, lodí místo letecké přepravy? A komu bude chybět placení za obchodování na kapitálových trzích, když si uvědomí, že jsou obětí zbytečně vysokých poplatků? Nikomu. Takže když online investoři řeknou „dost“ a požadují revoluci a obchodovat zadarmo, jak se zpětně budeme dívat na dnešní trh online investování? Nejspíše ho budeme považovat za drahý, nedostupný a zastaralý.
V současné době individuální investoři platí za právo online přístupu na trhy a nevyznají se ve změti nepřehledných poplatků. Některé jsou ospravedlnitelné, jiné nikoliv. Pravdou je, že online obchodování na kapitálových trzích a investování je možné zlevnit a udělat spravedlivějším. Stačí jednoduchá změna: odstranit poplatky a provize a za obchodování zpřístupnit zadarmo.
Není to nemožné. V roce 1994 se objevily první online cestovní kanceláře. Ve stejném roce začaly fungovat první online investiční a obchodní platformy. V roce 1996 již stránky Booking.com transformovaly trh se zájezdy tím, že poskytovaly informace o zájezdech zadarmo. Na trhu online investování na podobné záměry pořád čekáme, nicméně změna je už nevyhnutelná.Jak na to? Finanční trhy nejsou charita a ti, kteří na nich zpřístupňují obchod, si zaslouží šanci mít vydělat peníze úplně stejně jako investoři. Odpověď ale existuje a je nasnadě – vidíme ji každý den, když jdeme po ulici, surfujeme na internetu nebo se díváme na televizi: reklamy.
Jen si představte, jak to udělalo Spotify, které přeměnilo hudební průmysl, když dalo spotřebitelům možnost platit svojí pozorností místo penězi. Lidé si nyní mohou vybrat mezi dvěma modely, aby mohli poslouchat hudbu – buď zadarmo s reklamami, nebo jako placenou službu bez reklam (s dalšími výhodami). Proč tato strategie nemůže fungovat v online investování?
Vždyť přeci online tradeři a investoři jsou vyhledávanou cílovou skupinou. Obecně mají disponibilní příjmy a pravděpodobně jsou také zdatní v nových technologiích a mají vyšší vzdělání. Představují tedy cílovou skupinu pro high-endové, luxusní obchodní značky.
Firmy, které poskytují finanční služby, mohou také těžit z informací o chování této demografické skupiny za obrazovkou. Představte si, jak výrazně lépe mohou emitenti podílových fondů, ETF i dalších finančních produktů nakládat s prostředky na reklamu, když budou moci cílovat reklamu podle přístupu k riziku, minulého chování a investičních návyků přímo na obchodní platformě nebo investičním portálu. Firmy budou moci zastihnout ty správné lidi ve správný čas s produkty, které budou na míru individuálním investičním strategiím – místo aby záviseli na nepředvídatelných a drahých reklamách v televizi a tisku.
Tato revoluce ale není Velkým Bratrem. Pokud má uspět, musí být soukromí a ochrana osobních dat na prvním místě. Cílování v agregované úrovni znamená, že individuální data zůstanou v bezpečí. Je to win-win situace: instituce mají větší výnosnost z výdajů na marketing, jelikož své produkty nabízí přímo té nejlepší zákaznické skupině. A investoři mají přístup na kapitálové trhy zadarmo.
Samozřejmě, nižší ceny jsou často asociovány s nižší kvalitou. Každý zná svůj místní tisk, který je sice zadarmo, ale se spoustou reklam a kde je málo zpráv. Ale přechod na model s reklamami nemění způsob, jakým jsou kapitálové trhy zpřístupňovány. Stane se jen to, co společnosti jako Booking.com udělali agentům cestovních kanceláří; stejná služba bude zadarmo, prostě protože už není žádný důvod, aby nebyla.
Toto je budoucnost. A není to jen dobré pro investory: je to ve skutečnosti dobré i pro brokery. Lepší, levnější služba může přitáhnout nové online investory, což znamená více businessu pro všechny.
Jistě, někteří brokeři už udělali mnoho pro to, aby obchodování a investování na kapitálových trzích bylo pro jejich klienty levnější. Ale bylo by dobré, kdyby se do této revoluce zapojili všichni, aby tak vznikl tlak na lepší obchodní podmínky pro brokery i jejich klienty.
A co více, ti, kteří nejsou součástí těchto transformačních procesů, na tom také nemusí ztratit. Tlak na pokles poplatků za poskytování služeb může být kompenzován tím, že výdaje na marketing budou účinnější.
Model obchodování na kapitálových trzích zadarmo tedy prospívá všem. Investorům poskytuje přístup na trhy, zadavatelům reklamy poskytuje možnost marketingu zaměřeného na žádoucí cílovou skupinu. A brokeři se mohou těšit na více klientů a nižší poplatky. A kdo na celé věci ztratí? Staří brokeři, kteří se nepřizpůsobí.
Revoluce přichází. Obchodování na kapitálových trzích bude bezplatné. A to bude jen začátek. Takže, jak se budeme zpětně dívat na investování online, až přijde? To ukáže až čas, ale pravděpodobně skrz prsty.
Gijs Nagel, zakladatel a ředitel DEGIRO
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
Okénko investora
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz