Skoro každý Čech již nakoupil na internetu
Průzkum MasterIndex 2015 společnosti MasterCard se zaměřil na zvyky Čechů při nákupech online
Podle výsledků průzkumu MasterIndex[1] používá internet téměř každý den 94 % respondentů, 93 % dotázaných má nějakou zkušenost s nákupy online. Téměř polovina lidí (40 %) přitom uvedla, že si produkty a služby zajišťuje přes internet velmi často.
Z průzkumu vyplynulo, že typický online nakupující z České republiky je člověk mezi 30 a 39 lety se středoškolským či vysokoškolským vzděláním, bydlí ve městě nad 100 000 obyvatel a má příjem více než 18 000 Kč měsíčně. Nikdy na internetu nenakupovalo 6 % mužů a 8 % žen. Loni to bylo 6 % mužů a 13 % žen. Polovina respondentů považuje nákupy na internetu za bezpečné, 36 % si není jisto. Pouze 14 % respondentů tuto aktivitu za bezpečnou nepovažuje, ale přesto ji dle výsledků realizuje.
Lidé nakupující na internetu si nejčastěji pořizují elektroniku (56 %), oblečení a módní doplňky (42 %), domácí spotřebiče (29 %), produkty v internetových aukcích (27 %), kosmetiku a parfémy (26 %) a vouchery na slevových serverech (26 %). V porovnání s rokem 2014 se zvyšuje online nákup knih a hudebních nosičů, hraček a potřeb pro děti, lístků na kulturní akce, sportovního vybavení a zájezdů.
„Jsme velmi rádi, že roste obliba nakupování online, je to rychlé a pohodlné,“ říká Richard Walitza VP, Mobile Payments & Innovations, MasterCard, „stejně tak roste i využívání online plateb kartou a naší globální služby MasterPass, která je dostupná i zákazníkům v České republice. Je to nejpohodlnější platba, která využívá digitální peněženky zákazníka stažené v mobilním telefonu. Stačí místo dobírky kliknout na tlačítko MasterPass na webu obchodníka. Všechny potřebné údaje, včetně informací o platební kartě a doručovací adrese, se bezpečně přehrají z aplikace, zákazník nemusí nic znovu vyplňovat. MasterPass navíc nabízí stejnou ochranu, jako platební karta - v případě nedodržení určitých závazků obchodníka dostane zákazník své peníze zpět.“
Služba MasterPass byla uvedena na český trh loni v listopadu. Nyní jsou v systému zahrnuty více než dva tisíce českých e-shopů, do konce roku se očekává plné pokrytí českého trhu s e-commerce. Češi MasterPassem nejčastěji platí v e-shopu Českých drah, právě díky pohodlí online nákupu a výhodám digitální platby potvrzené heslem či otiskem prstu.
MasterIndex proto rovněž zkoumal, jaké platební metody lidé na internetu využívají. Oproti loňskému roku o tři procenta stouplo využívání online plateb (z 26 % na 29 %), procentuální nárůst zaznamenaly i digitální peněženky. Postupně klesá podíl plateb v hotovosti (25 % využívá dobírku, 14 % platí při vyzvedávání zboží například v kamenné pobočce). Zbývajících 25 % tvoří převod z účtu na účet. Češi nejčastěji platí online na slevových serverech (46 %), lístky na kulturní představení (45 %) a dárky a květiny (41 %). Významný podíl online transakcí byl zaznamenán i u cestovních kanceláří, kde již 35 % zákazníků platí online. Naopak jen 6 % lidí stále využívá platbu za cestování v hotovosti.
[1]
Průzkum byl realizován výzkumnou agenturou g82 na reprezentativním vzorku 1 007
respondentů ve věku 18+. Průzkum je realizován jednou ročně.
Více informací na: www.mastercard.com
Poslední zprávy z rubriky Obchod a služby:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz