Prezentujte přesvědčivě: Praktické finty
Umíte správně prezentovat? Je možné, že ano. Určitě znáte všechny „zlepšováky“? Pokud jste byť trochu znejistěli, přečtěte si o tipech a fintách ke zvýšení dobrého dojmu.
Dobrý prezentátor má tajnou ingredienci - osobní kouzlo. Jiní říkají šarm, charisma nebo přitažlivost. Dá se to částečně naučit. Kouzlo vás, jako mluvčího, můžete posílit zájmem o lidi. Vnímáte, zda mají všichni přítomní materiály, kdy je třeba rozsvítit, vyvětrat, udělat pauzu, sledujete, kdo přišel. Nebojíte se emocí a umíte nadlehčit situaci historkou, umíte zvládnout hádku, víte, jak reagovat na arogantní chování a umíte se vyrovnat s osobním útokem. Není vůbec na škodu, když dobře vypadáte. Ba naopak. Příjemné chování, upravenost vzhledu, či to, zdali své oblečení „umíte nosit“, hraje velkou roli. Důležitá je i autentičnost mluvčího. Tím myslím, že obsah a forma vašeho sdělení je v souladu a působíte „vnitřně přesvědčeně“. Pokud tohle všechno máte, gratuluji, můžeme se věnovat praktickým dovednostem.
Cesty ke zvýšení dobrého dojmu
To je pole prezentačních tipů, triků, „vychytávek“ a motivátorů. Jako mluvčí, prezentátoři si vytváříme svoje „cestičky“, jak zajistit a udržet pozornost lidí. Nejdůležitější je vždy posluchačům prezentovat přínos, užitek tématu, akce, návrhu neboli - k čemu jim to bude. A protože lidská pozornost je velmi těkavá, nejlépe několikrát za celou prezentaci. Obvykle hodně vnímáme na začátku a na konci prezentace, tak to dobrá prezentace také využívá. Znáte? Nuže dobrá. Desatero námětů pro zesílení prezentačního dojmu možná už ne.
- Zakazujte posluchačům, co si nemají pamatovat – zůstane jim to v paměti.
Tip: např. „Tohle je jen poznámka pod čarou, pouze mezi námi …, tohle raději moc nepoužívejte… “
- Slibujte cokoliv, co je ve vašich možnostech – slib zvyšuje zájem posluchačů, pracuje s překvapením. Překvapení pobaví neboli – máte pozorné publikum.
Tip: např. pauza za 5 minut, překvapení na závěr prezentace, představení nového člena týmu, občerstvení po prezentaci, 7 klíčových bodů pro úspěch projektu.
- Provokujte posluchače, pochopitelně v rozumných mezích. Provokace zesiluje zapojení a zájem.
Tip: např. otázky, přehnaná tvrzení, chyba, na kterou vzápětí upozorníte a opravíte ji, příklady konkurenčních úspěchů.
Provokaci je vždy nutno osvětlit, uvést věci na pravou míru, aby posluchači pochopili, že nejste „nepřítel“, ale že šlo o záměrně a účelově použitý prostředek.
- Dokladujte – uvádíte-li zdroje, kde si mohou posluchači ověřit vaše slova, působíte velmi věrohodně.
Tip: tabulky, grafy, písemné podklady, autorita z oboru, autorita ve firmě, renomovaný časopis či kniha, web, příklady „dobré praxe“.
- Bavte své publikum – lidé nejdou jenom po informacích, minimálně stejně důležitý je zážitek.
Tip: např. zábavná historka, obrázky, videosekvence, úryvek z filmu, kvíz, střídání mluvčích, hravá aktivita s malou odměnou na konci.
- Zapojujte posluchače – aktivita lidi baví, zlepšuje paměťovou stopu, atmosféru prezentace i celkový dojem z prezentační akce.
Tip: např. otázky, soutěže, úkoly, modelové situace, hlasování, výběr z možností.
- Dramatizujte určitá sdělení nebo části tématu – posluchači se tím zvýrazní jejich význam, lépe si zapamatuje potřebné, ale i vás jako mluvčího s výraznou intenzitou.
Tip: např. změna hlasového průběhu, odmlky a pauzy, malá etuda, kontrast obrazu oproti textu, paradox v řeči.
- Pečujte o pohodlí svých posluchačů – lidé se cítí výjimečně, lépe se soustředí, přisuzují prezentaci větší význam.
Tip: např. sledujte, zda se lidé potřebují k něčemu vrátit, zda jim nesvítí světlo do očí, upravujte teplotu v místnosti, zajistěte servis občerstvení.
- Předcházejte námitkám, otázkám nebo reakcím – budete působit fundovaně a profesionálně a vyhnete se některým problematickým situacím.
Tip: např. časté otázky napsané dopředu na flip, reakce typu: “Asi vás napadlo … k tomu mohu předložit následující čísla“, malá elektronická anketa, o co mají lidé zájem, uskutečněná před vlastní prezentací.
- Porovnávejte vaše závěry s oponentovými, výsledek vaší firmy a konkurence - mluvčí působí fundovaně, není to konfrontační, lidé si dají spíše říct.
Tip: např. předpřipravené údaje pro srovnání zahrnuté již v písemných materiálech, malý benchmarking na flipu, zapíšete rovnou údaje oponenta na veřejně viditelné záznamové médium a vedle dosadíte své údaje.
Zdravá hádka
A kdyby se stalo, že debata ve skupině posluchačů bude příliš bouřlivá, můžete využít některé ze zásahových technik doporučovaných pro obtížné situace: Respektujte svobodu slova, ale jděte proti osobním výpadům, pamatujte si, že každý má právo na time out, tedy čas na rozmyšlenou, a to i moderátor. Raději projednávejte vždy jen jednu věc, protože žádný generál nezvítězil na mnoha frontách. Pokud to je možné dopředu, domluvte se na pravidlech diskuze a udělejte to. Jestli se nedomluvíte, propagujte stanovení pravidel po prvním sporu mezi posluchači. Dovolte, aby každý mohl přednést své stanovisko, ale to neznamená, že je budete všechny řešit v jedné diskuzi. Některá stanoviska nemá cenu řešit. Co se týče moderátora, i ten má právo vyslovit emoce. Nezapomínejte zůstat v přítomnosti a řešit budoucnost (minulost má význam pouze pro zpětnou vazbu) a pamatujte, že když odpovíte na otázku otázkou, naštvete většinou tazatele a nakonec, ačkoli je pro mnohé lidi sarkasmus vlastní, je to jen odraz, nepřináší řešení. Místo toho použijte humor, příklad, referenci, vizualizaci;
Sexy prezentace“ má neotřelý závěr. Proto si na
konec schovejte něco zajímavého, překvapivého, legračního, šokujícího, hravého,
zapamatovatelného, soutěživého, intenzivního – podle kontextu a záměru
prezentace. Ať je to ale odlišné od předcházejícího dění, protože závěr si lidé
odnášejí v mysli.
PaedDr. Olga Medlíková
pracuje jako samostatná lektorka pro byznys, neziskové organizace a státní správu od roku 1996. Zaměřuje se na vzdělávání dospělých v oblastech: prezentační dovednosti, sociální dovednosti (komunikaci, řešení konfliktů, vyjednávání), manažerské dovednosti, společenský a protokolární kontakt. Specializuje se na trénink mluvčích, argumentaci, rétoriku a lektorské dovednosti. Olga spolupracuje s organizací Neziskovky.cz, o.p.s., kde je členkou správní rady, členkou Aliance lektorů a konzultantů ICN a mentorkou organizace Business and Professional Women. Píše populárně naučné knihy o tématech, které učí (prezentace, řešení konfliktů, založení a provoz neziskových organizací, lobbing, lektorské dovednosti). V roce 2012 získala cenu Osobnost roku v oblasti praktické aplikace vzdělávání dospělých a andragogiky. Vystudovala Pedagogickou fakultu v Ústí nad Labem a mnoho kurzů a stáží v Čechách i v Německu.
Více informací na:http://satnik.net/
Poslední zprávy z rubriky Práce:
Přečtěte si také:
Prezentace
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Štěpán Křeček, BHS
Tři měsíce v řadě klesají ceny potravin v České republice nejrychleji ze všech zemí Evropské unie
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Petr Holub, MojeNebankovka
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Úvěr na rekonstrukci za max. 3,5 %. Rozjela se nová vlna dotací
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Nové ceníky dodavatelů: Domácnosti mohou ušetřit i tisíce korun
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Změna kariéry v polovině života: Jak rekvalifikační kurzy mohou otevřít nové příležitosti?