Vztahy na pracovišti? Jak je můžeme zlepšit
V zaměstnání trávíme přes půlku života, čili je to místo, kde bychom se měli cítit naplněni a spokojeni. Často se však právě v práci potkáváme se situacemi, ve kterých nám je těžko.
Zkušená lektorka Olga Medlíková z týmu Nášlektor.cz uvádí vybrané tíživé situace, se kterými se často setkáváme i rady, jak vztahy na pracovišti zlepšit.
Propouštění
Organizační změny, „zeštíhlování“ firmy, změna majitele, neplnění povinností zaměstnanců Důvodů propuštění je povícero a vždycky je to stresující zážitek, a to většinou pro obě strany. Někdy propouštění provází pláč, leckdy výhružky, občas musí zasáhnout i ochranka. Když je manažer dobře připravený, k pohovoru si vezme i personalistu, mohou odcházejícímu pracovníkovi nabídnout rozumné odstupné či různá řešení v rámci outplacementu, je vše rozhodně jednodušší. Vyplatí se nepodcenit přípravu, jednat s pochopením pro druhou stranu a nejlépe za přítomnosti další osoby. Někdy jenom pro pocit podpory, někdy i jako svědka rozhovoru.
Osobní zvyky
Jsou lidé, kteří velmi nahlas telefonují, jiní mají mimořádné nároky na prostor a „roztahují se“ se svými věcmi po širokém okolí, někdo nelibě voní svým kolegům třeba přehnaným množstvím parfému nebo naopak jeho naprostým nedostatkem, někoho zlobí kolegův návyk stále větrat. Jsme s kolegy více než osm hodin denně a je tedy mnoho příležitostí nechat se vytočit jeho nebo jejími zvyky. Rozdíly v chování či návycích je třeba komunikovat přímo, ať se sporná situace vyřeší. Když to nepomůže, požádat o spoluřešení manažera, ombudsmana nebo HR oddělení, supervizora nebo konzultanta – hlavně nestrkat hlavu do písku, že se nic neděje. Frustrace ze zátěžové situace tím naopak narůstá a vzájemnou spolupráci jenom ztěžuje.
Vztah nadřízený-podřízený
Možná jste si s nadřízeným nesedli a nerozumíte si. Nebo se váš kamarád stal vaším nadřízeným a najednou vám zadává úkoly a velí a pryč je kamarádství. A mnoho jiných nebo. Vztah nadřízený-podřízený má být založen na vzájemném respektu, vyjasněných kompetencích a komunikaci srozumitelné pro obě strany. Nadřízený potřebuje umět delegovat svým podřízeným a oni potřebují mít jasno, co a proč dělají. Manažer by měl za svými lidmi stát a podporovat je a oni zase nenechat šéfa „ve štychu“. Zodpovědnost je tu jako v manželství – oboustranná.
Jednání s agresivními partnery
Agresivita je často projev strachu či nejistoty. Saháme k ní, když jsme v úzkých a běžné způsoby jednání nám selhaly. Pravda, jsou lidé, kteří jsou bytostně agresivní, ale většinou jde o aktuální, časově omezenou reakci na nezvládnutý podnět. Co použít vůči agresivnímu jedinci? Podle možností a intenzity agrese: omluvu, vysvětlování, překvapivé jednání, odchod, vstup třetí osoby, rovněž agresi, avšak tady opatrně, může být nebezpečné, dále upozornit na důsledky agresivního chování a použít třeba frázi: „nebudu s vámi jednat, když na mě mluvíte tímto tónem“, nebo časový posun a navrhnout: „sejdeme se jindy.“
Vztahy mezi kolegy
Láska, mimomanželské vztahy, manipulace, upozorňování na chyby druhých, kariérismus, vzájemná pomoc - ty zdravé zaslouží obdiv, ty nezdravé řešení. Kvalitní teambuilding dokáže pozitivně ovlivnit vztahy v týmu, stejně tak například týmový koučink, rituály jako kuželky, karaoke, slavení narozenin, pracovní snídaně týmu nebo porady s koláčem nebo manažerské pohovory. Když se lidé znají jenom z intranetu, dokáže je stmelit třeba společný seminář, někdy rotace nebo stáž na jiné pobočce postačí k uvědomění si, že to u nás vlastně je docela super.
Přijímání a poskytování zpětné vazby
Pracovat se zpětnou vazbou dokáže jeden člověk z deseti. Často ji vnímáme jako kritiku a bereme si ji osobně. A často ji také velmi osobně vyjadřujeme, takže ten druhý se spíše naštve, místo aby si z ní vzal to dobré. Zpětná vazba má jít proti věci třeba výkonu, projevu, situaci, nikdy ne proti člověku. Má být konstruktivní a věcná, nikoliv zraňující a osobní. A záleží i na formulaci, kterou člověk použije. „Nevadí mi, co řekl, ale jak to řekl!“ tady platí dvojnásob.
PaedDr.
Olga Medlíková pracuje jako samostatná lektorka pro byznys, neziskové
organizace a státní správu od roku 1996. Zaměřuje se na vzdělávání dospělých
v oblastech: prezentační dovednosti, sociální dovednosti (komunikaci,
řešení konfliktů, vyjednávání), manažerské dovednosti, společenský a
protokolární kontakt. Specializuje se na trénink mluvčích, argumentaci,
rétoriku a lektorské dovednosti. Olga spolupracuje
s organizací Neziskovky.cz, o.p.s., kde je členkou správní rady,
členkou Aliance lektorů a konzultantů ICN a mentorkou organizace Business
and Professional Women. Píše populárně naučné knihy o tématech, které
učí (prezentace, řešení konfliktů, založení a provoz neziskových organizací,
lobbing, lektorské dovednosti). V roce 2012 získala cenu Osobnost roku
v oblasti praktické aplikace vzdělávání dospělých a andragogiky. Vystudovala
Pedagogickou fakultu v Ústí nad Labem a mnoho kurzů a stáží v Čechách
i v Německu.
Více informací naleznete na: http://satnik.net/
Poslední zprávy z rubriky Práce:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Petr Holub, MojeNebankovka
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Úvěr na rekonstrukci za max. 3,5 %. Rozjela se nová vlna dotací
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Nové ceníky dodavatelů: Domácnosti mohou ušetřit i tisíce korun
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Změna kariéry v polovině života: Jak rekvalifikační kurzy mohou otevřít nové příležitosti?