Znáte slušnou a odpovědnou firmu?
Pokud by se člověk řídil jen obrazem v médiích, musel by si myslet, že podnikatelé jsou skupina nepoctivých, zkorumpovaných a pro stát neužitečných šejdířů. Naštěstí je tento obraz – stejně jako řada jiných mediálních zkratek – úplně chybný. V České republice podniká přes milion subjektů, od velkých akciových společností, až po malé živnostníky, a jen zanedbatelného procenta z nich se týkají s oblibou medializované problémy. Upozornit na těch 99,9 % zbývajících – slušných, férových a poctivých podnikatelů je jedním z úkolů Ceny za společenskou odpovědnost – "Podnikáme odpovědně".
Nové ocenění, které je určeno pro malé a střední podniky, rodinné firmy a sociální podniky, připravily společně Rada kvality České republiky, Asociace společenské odpovědnosti, Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR a společnost P3 – People, Planet, Profit. Jeho cílem je ukázat, že tak jako v ekonomice vytváří menší a střední firmy většinu přidané hodnoty i pracovních míst, tak i v oblasti společenské odpovědnosti (CSR) je jejich přínos ve formě součtu tisíců drobných aktivit nesmírně významný.
Právě téma CSR je přitom jak základem udržitelného podnikání, tak i stále důležitější součástí konkurenceschopnosti firem. To je akcentováno i v Národním akčním plánu společenské odpovědnosti organizací v ČR, který v loňském roce přijala vláda.
"Přijetím Národního akčního plánu společenské odpovědnosti organizací jsme se přihlásili k podpoře tématu, které je doslova klíčové pro zajištění udržitelného rozvoje nejen v naší zemi, ale na celém světě. Velice mě těší, že se nám daří spojovat dříve roztříštěné aktivity na podporu společenské odpovědnosti a že konečně ve shodě pracujeme na dosažení společného cíle, kterým je korektní, dlouhodobě udržitelné a společensky prospěšné podnikání v naší zemi", uvedl ke vzniku ceny ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek.
V oblasti společenské odpovědnosti se zatím pozornost veřejnosti i médií soustřeďovala na rozsáhlé projekty a oceňování celorepublikových aktivit velkých společností. Ty menší zatím zůstávaly, mnohdy neprávem, v jejich stínu. I když se menší a střední podniky věnují spíše akcím menšího rozsahu, nebo jen s lokálním dopadem, přesto jsou v součtu velmi významným činitelem v naplňování cílů, které bychom v oblasti CSR měli sledovat. Je to podobné, jako s jejich příspěvkem k celkovým ekonomickým výsledkům naší země: jednotlivé subjekty významné nejsou, ale součet jejich výsledků tvoří velmi podstatný, a v některých parametrech i nadpoloviční podíl ekonomiky.
"Jen málokdo si uvědomuje skutečný význam malých a středních podniků pro naši ekonomiku. Tyto firmy vytváří přes 38 % našeho HDP a zaměstnávají 61 % pracovníků. A podobným způsobem – tedy součtem statisíců drobných aktivit – můžeme získat skutečný obraz a ohodnotit význam podílu malých a středních podniků na poli společenské odpovědnosti. Cena za společenskou odpovědnost – "Podnikáme odpovědně" má tento podíl spravedlivě ocenit a především zviditelnit," zdůraznila roli menších firem Eva Svobodová, generální ředitelka Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR.Řada malých podnikatelů uplatňuje odpovědné chování jako běžnou součást řídících procesů. Oproti velkým podnikům uplatňují většinou méně formální přístup a mnohdy si ani nejsou vědomi, že jsou některé jejich aktivity součástí CSR. Přijde jim přirozené pomáhat a podílet se na užitečných akcích.
"Ke společensky odpovědnému chování je vedou většinou silné etické a osobní hodnoty majitelů či zakladatelů. Ty nejsilnější příběhy v CSR proto nevytváří jen velké společnosti, ale také malé a střední podniky z regionu, jejich zaměstnanci i komunita kolem nich. Právě na jejich příběhy, které mohou inspirovat a motivovat i další a ukázat, že společenská odpovědnost dává smysl, chceme novým oceněním upozornit", popsala motivaci ke společensky odpovědnému chování u menších firem Lucie Mádlová, výkonná ředitelka Asociace společenské odpovědnosti.Cena za společenskou odpovědnost – "Podnikáme odpovědně" je rozdělena do tří kategorií. Kromě malých a středních podniků a rodinných firem jsou samostatně posuzovanou kategorií i sociální podniky, jejichž podnikatelské aktivity jsou směřovány tak, aby prospívaly společnosti a životnímu prostředí. Dalo by se říci, že společenská odpovědnost je základní náplní jejich činnosti.
"Sociální podniky hrají důležitou roli v místním rozvoji a často vytvářejí pracovní příležitosti pro osoby se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním. Vyprodukovaný zisk používají z větší části pro svůj vlastní rozvoj nebo rozvoj komunity. Stejně důležité jako dosahování zisku je pro ně ale i zvýšení společenského prospěchu. I proto si nepochybně zaslouží vlastní kategorii v Ceně za společenskou odpovědnost – "Podnikáme odpovědně", vysvětlila úlohu sociálních podniků Petra Francová, ředitelka společnosti P3 – People, Planet, Profit.
Pokud znáte ve svém okolí firmu, která podporuje sportovní, kulturní a společenské aktivity, chová se férově k zaměstnancům, pečuje o životní prostředí, podniká slušně, korektně a bez korupce, jinými slovy, chová se společensky odpovědně, poraďte jí, aby se přihlásila do prvního ročníku Ceny za společenskou odpovědnost – "Podnikáme odpovědně". Pomůže tak dokázat, že v naší zemi existuje celá řada podnikatelů, kteří jsou pro společnost přínosem a mohou být i příkladem pro ostatní. Čas na podání přihlášky mají do konce srpna 2015.Nezávislé hodnocení přihlášených provede Sdružení pro oceňování kvality a vítězové jednotlivých kategorií budou oceněni na Slavnostním večeru ve Španělském sále Pražského hradu v rámci Listopadu – Měsíce kvality v ČR.
Více informací najdete na www.npj.cz.
Poslední zprávy z rubriky Podnikání:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko nemovitosti
Jan Dvořák, Salutem Fund
Patrik Kostyo, Occollo
?
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.