Krátká poznámka k zavedení euru v Česku
Některá témata jsou věčná a v méně či více častých
intervalech se vrací na scénu. Jedním z nich je rozhodně debata o zavedení
eura v Česku. O kladech a záporech přijetí společné evropské měny se
naposledy diskutovalo minulý víkend v Lánech a diskuze budou, nejenom na
tomto místě pokračovat i nadále. V následujících řádcích nechci a nebudu
hodnotit přínosy a náklady zavedení společné evropské měny se závěrem jak je
skvělé euro přijmout či nikoliv. Místo toho se chci zamyslet nad tím, proč je
euro v Česku tak (ne)populární a zároveň nad tím, jaké podmínky je nutné
splnit, aby bylo euro v Česku zavedeno. Jestli si někdo myslí, že
především Maastrichtská kritéria, tak je bohužel na omylu, protože prim hraje
jednoznačně politika.
Čeští občané patří v posledních letech v rámci
zemí EU mezi největší euroskeptiky. Podle průzkumu Eurobarometru z roku 2014
se zavedením eura souhlasilo jen 24 % dotázaných, oproti 73 %, kteří byli
proti. V tomto směru se tak Češi řadí po bok Britů a Švédů. Kupříkladu
s eurem je spokojeno 74 % Slováků a příznivci eura jsou v převaze i
v jinak velmi patriotickém Polsku (37 % pro). O poznání zajímavější výsledek
dostaneme, když uděláme srovnání s rokem 2005. Tehdy se pro euro v Česku
vyslovilo 63 % dotázaných, na Slovensku to bylo 72 % a v Polsku 56 %. Tak
výrazný pokles popularity společné evropské měny mezi zmíněnými roky nebyl
zaznamenán v žádné jiné členské zemi EU a samozřejmě se nabízí otázka: Proč
zrovna v Česku? Jak to, že na Slovensku, zemi kulturně i hospodářsky velmi
blízké, je euro stále populární? Za vším hledejme veřejné mínění.
Lze celkem jednoduše vysledovat lineární vztah. Čím více
euroskeptiků ve vrcholných pozicích, respektive v trojúhelníku prezident,
vláda, Česká národní banka, tím více negativních zpráv o euru v médiích a
tím větší skepse Čechů ke společné evropské měně. A samozřejmě problémy eurozóny
v posledních letech skepsi k euru přiživily. To samé by však mělo platit i
naopak. Čím více pozitivních zpráv o euru, tím vyšší popularita eura mezi
veřejností.
Klíč k přijetí eura je tak následující. Nejdříve je
nutné zvýšit popularitu eura mezi českými občany a to především tak, že se o
pozitivech společné evropské měny bude hovořit více, než o jeho negativech.
S růstem obliby eura přicházejí na řadu politici, respektive ty politické
strany, které mají kladný vztah k přijetí eura. Pro politiky je nutné, aby
bylo euro populární, protože jinak by to mohla veřejnost, respektive voliči,
politickým stranám u voleb spočítat. Zároveň je důležité sledovat politický
cyklus. Pro zavedení eura se musí sejít ideálně následující kombinace -
vládnoucí politické elity orientované na přijetí eura, poloviční či
nadpoloviční podpora přijetí ze strany veřejnosti a podpora vstupu do eurozóny
ze strany poradního orgánu vlády, tj. České národní banky. Co se týče Maastrichtských
kritérií, tak ta pro Česko nejsou až tak těžké v případě potřeby splnit.
Miroslav Novák
Vystudoval obor Finance na Vysoké škole ekonomické v Praze a Finance a finanční služby na Vysoké škole finanční a správní. Zkušenosti v oblasti bankovnictví načerpal v UniCredit Group, kde působil na oddělení Treasury. Od roku 2010 pracuje jako analytik ve společnosti AKCENTA. K oblastem jeho zájmu patří především problematika měnových kursů. Miroslav Novák není ortodoxním zastáncem žádné ekonomické školy, což mu umožňuje hodnotit objektivně nejenom dění na finančních trzích, ale i na poli globální ekonomiky. Je autorem řady odborných článků a expertních komentářů, které pravidelně využívají přední česká i polská média.
AKCENTA CZ - je jedním z nejvýznamnějších obchodníků s devizami na českém trhu a ve střední Evropě s více než 18letou tradicí. Kromě výhodných individuálních kurzů pro nákup a prodej deviz a minimálních poplatků za zahraniční platební styk, nabízí i zajištění proti kurzovým rizikům (forwardové obchody a opce). Společnost aktivně působí také v Polsku, Maďarsku, Slovensku a Rumunsku. Klientské portfolio tvoří více než 23 tisíc subjektů, převážně malých a středně velkých firem orientovaných na export nebo import. Je držitelem licence platební instituce a obchodníka s cennými papíry udělenou ČNB.
Poslední zprávy z rubriky Okénko investora:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz