(Kurzy.cz)
Komentáře k maloobchodu - vysoký růst i bez aut
Spotřebitelská důvěra v blízkosti osmiletého maxima a kontinuální zlepšování situace na pracovním trhu jsou faktory, které by měly podporovat růst maloobchodu i v nadcházejících měsících. Vyšším prodejům by měl navíc letos pomáhat i růst reálných mezd.
První čtvrtletí letošního roku bylo pro obchodníky úspěšné a dubnová čísla naznačují, že pozitivní trend v maloobchodu bude pokračovat. V dubnu se tržby ve srovnání s březnem zvýšily o 0,8 % a v meziročním srovnání růst činil 6,0 %.
Kde
rostly tržby nejvíce? Především tam, kde se snížila cena, což platí například u
pohonných hmot s meziročním růstem o 7,6 %. Prodeje rostly i u
zboží, u kterého byla v předchozích letech odkládána spotřeba. Například
pokračoval růst prodeje motorových vozidel, meziročně o 8,0 %. Nejvyšší
meziroční růsty tržeb zaznamenali již tradičně prodejci zboží přes internet či
zásilkové služby. Zdražení oděvů a obuvi se sice na začátku roku promítlo do
nižších prodejů, v dubnu se však prodejcům s nárůstem o 8,4 % dařilo.
Analytik
AKCENTA a.s.
Maloobchod si podle dnešních statistik připsal v dubnu další pozitivní výsledek. Vzrostl přesně o šest procent i bez započtení prodejů aut. Ty by jeho tržby ještě více zvedly v porovnání s loňskem. Ekonomické oživení je dobře vidět na maloobchodních tržbách, kdy lidé utrácejí výrazně více než v loňském roce. Ekonomika se tím postupně začíná rozbíhat. Prozatím tržby rostou více v nepotravinářské sekci než u potravin. Tržby za jídlo vzrostly o necelá čtyři procenta, zatímco na nepotravinářské zboží o 7,4 %. Na tržbách se nijak neprojevilo to, že ceny v dubnu rostly o něco více než v předchozích měsících. Inflace ve výši půl procenta spotřebitele nijak nevylekala.
Statistiky tržeb ale mohou vnímat odlišně jinak samotní prodejci. Protože u mnoha oblastí došlo k propadu cen, a tak absolutní výše tržeb může být menší, než před rokem. Nejviditelnější to je u prodejů za pohonné hmoty nebo na prodeji počítačů a elektroniky. U benzinu a nafty třeba nominálně klesly o 4,3 %. To vidí obchodníci na svých tržbách. Když ale odmyslí propad cen, ke kterému za poslední rok došlo, tak jejich tržby vzrostly o 7,6 %. Podobně to je u prodeje počítačů a telefonů. Tady tržby nominálně klesaly o 2,1 %, ale po odpočtu propadu cen tržby naopak rostly o 9,2 %. Taková situace je v současnosti pro oblast pohonných hmot a elektroniky typická, ve většině oblastí je ale běžný opak. Tedy že ceny rostou, a tak nominální tržby jsou vyšší než reálné. To je příklad tržeb obchodů s oblečení a obuví. Nominálně jim tržby rostly o více jak 13 %, reálně jim inflace z tržeb ukousla a tržby porostly jen o 8,4 %.
Ing. Michal Kozub
Analytik
Home Credit a.s.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz