Zpráva MPO: Jak snížit administrativní zátěž podnikatelů?
Hodnotící zpráva připravená Ministerstvem průmyslu a obchodu doporučuje rozšíření eGovernmentu, digitalizaci právních předpisů, sdílení informací mezi subjekty státní zprávy, ale i méně novelizací zákonů.
Vláda usnesením z 9. července 2014 uložila resortům pokračovat v plnění opatření na snižování administrativní zátěže podnikatelů. Zpráva připravená Ministerstvem průmyslu a obchodu (MPO), kterou má Ekonomický deník k dispozici, obsahuje přehled o míře a způsobu plnění úkolů a přináší informace o jejím výhledu na nadcházející období. Dodejme, že agendou snižování administrativní zátěže podnikatelů se vlády ČR a zabývají již od roku 2005.
Redukce administrativní zátěže může mít různé podoby, jako velmi efektivní je státní správou, ale i podnikateli vnímána především elektronizace formulářů, digitalizace právních předpisů a komunikace s úřady. Z pohledu podnikatelů byla dále kladně hodnocena snaha o sdílení dat mezi jednotlivými subjekty státní správy tak, aby nedocházelo k duplicitnímu sběru.
Jak se snížila administrativní zátěž v posledních dvou letech?
Ve Zprávě MPO se mimo jiné uvádí, že v průběhu roku 2014 byla zrušena povinnost dlužníka oznámit správci daně údaje, které lze zjistit dálkovým přístupem z veřejného registru; bylo upraveno provádění elektronických dražeb, jež podnikatelům přinesla úsporu času i finančních prostředků spojených s osobní účastí při dražbách.
Podnikatelům také ubyla povinnost opakovaně předkládat živnostenskému úřadu doklady, které již byly některému živnostenskému úřadu předloženy, díky elektronizaci předložených dokumentů a uložení jejich elektronických kopií v datovém úložišti.
Z dalších opatření se jednalo například o pozitivně přijímanou elektronizaci některých formulářů a jejich zpřístupnění na internetu; zvýšení zákonného limitu veřejných zakázek (do 2 mil. Kč, do 6 mil Kč pro stavební práce); opuštění povinného základního kapitálu u společnosti s ručením omezeným ( z 200 tisíc korun na pouhou korunu ); provoz základních registrů a spuštění projektů eSbírka a eLegislativa či reorganizací orgánů finanční správy.
Další doporučení vyplývající ze zprávy MPO
Zpráva o pokroku ve snižování administrativní zátěže podnikatelů pro následující období resortům doporučuje zaměřit se především na další pokračování elektronizace veřejné zprávy a sdílení informací mezi subjekty státní zprávy, čímž by se mělo předcházet duplicitě vyžadovaných údajů ( např. Statistický vs Finanční úřad ).
Dále doporučuje zvažovat nutnost regulace prostřednictvím častých novelizací právních předpisů, vzhledem k tomu, že studium neustále se měnících právních předpisů přináší podnikatelům značnou zátěž.
Stejně tak i navrhovaná opatření v největší možné míře konzultovat s podnikateli a v neposlední řadě doporučuje zjednodušit daňový systém, spolu se správou daní a pojistného.
Petr Nutil
Poslední zprávy z rubriky Podnikání:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko nemovitosti
Jan Dvořák, Salutem Fund
?
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.