Průzkum: Na pobočkách nezáleží, hlavní je online bankovnictví
O kamenné pobočky projevují klienti bank stále menší zájem, osobnímu kontaktu s bankou již nepřikládají takový význam jako v minulosti. Naopak stále více klientů využívá služeb internetového a mobilního bankovnictví. Vyplynulo to z mezinárodního průzkumu společnosti Accenture.
Až 81 % zákazníků by zůstalo své bance věrných, i kdyby byly zrušeny její místní kamenné pobočky, což je ve srovnání s 52 % z roku 2013 značný nárůst. Průzkum proběhl na vzorku 4 000 zákazníků bank v Severní Americe, zejména v USA.
Trend v ČR jde podobným směrem. Podle nedávné studie společnosti EY 74 procent Čechů spravuje svoji banku přes internet alespoň jednou týdně. Česko patří mezi prvních pět zemí v Evropě v četnosti užívání internetového bankovnictví, právě na úkor návštěvy poboček.
"Poprvé v našem průzkumu označili klienti online bankovnictví jako nejdůležitější důvod, proč ve své bance zůstávají i nadále," uvedl Robert Mulhall, výkonný ředitel společnosti Accenture. "Už to není otázka blízkosti kamenné pobočky, která je určující, co se týče volby zákazníka. Je to záležitost toho, které banky dokáží nabídnout nejsilnější online schopnosti a nejlepší mobilní aplikace, "dodává Mulhall.
Investice do digitálu se navyšují
„Některá média a analytici stále zdůrazňují význam kamenných poboček pro bankovní služby. Pro určité typy zákazníků jsou ještě důležité, i když se jejich služby a role budou výrazně proměňovat směrem k minimalismu a interaktivitě. Evropské i světové trendy jsou ale spíše ve znamení navyšování investicí do digitálního bankovnictví,“ říká Miroslav Endresl, šéf vývoje produktů a elektronického bankovnictví online banky Zuno.
Průzkum dále ukázal rostoucí důležitost Generace Y, tedy lidí ve věku od 20 do 35 let, která se pro bankovní sektor stává jednou z nejvlivnějších skupin zákazníků. Její příslušníci mají vysokou tendenci opouštět své původní banky. Téměř 20 % z nich uvedlo, že v uplynulém roce změnilo svou banku.
Mnozí z nich hledají výhradně online banky, což pro tradiční bankovní domy znamená značné riziko. Překvapivé však je, že v přílivu do online bank vedou klienti ve věkovém rozmezí 35 až 39 let, z nichž v uplynulém roce změnilo banku až 31 %.
Podle průzkumu mají zákazníci také jasné preference v oblasti služeb, které od banky požadují. Ty opět úzce souvisí s internetovým bankovnictvím. Až 47 % klientů by uvítalo, kdyby banky poskytovaly nástroje k vytváření a monitorování rozpočtu, téměř polovina požaduje možnost video chatu s pracovníkem banky.
Stejně jako internetové bankovnictví, tak i mobilní telefony hrají ve světě klíčovou roli při rozhodování zákazníků o změnu banky. Například pro 60 procent Američanů bylo podle studie společnosti AlixPartners právě mobilní bankovnictví nejdůležitějším důvodem pro výměnu primární banky.
Online banka Zuno zahájila svou činnost v roce 2010 na Slovensku, po kterém následovala v polovině roku 2011 Česká republika. Patří mezi vůbec první online banky působící v regionu střední a východní Evropy. Jako jediná banka v Česku ani na Slovensku nedisponuje žádnými fyzickými pobočkami, funguje pouze online. Během 3 let se ze start-up společnosti stala online banka s 200 000 klienty nabízející široké produktové portfolio (běžný účet s debetní kartou, spořicí účet, online půjčka a refinancování, kreditní karta nebo kontokorent). Nekonveční značka zaměřená na jednoduchost dle motta Less bank, more life. Další informace o českém zastoupení Zuno Bank AG naleznete na zuno.cz nebo .
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz