Ekonomický deník (Ekonomický deník)
Auto Moto  |  27.04.2015 09:25:01

Osm nehod z deseti zaviní chyba řidiče. Dokážeme jim předejít?

84 procent všech dopravních nehod na českých silnicích je způsobeno chybou řidiče.  Lidské chyby jsou nejnebezpečnějším faktorem, který vás na cestách může potkat.  Nová prediktivní technologie je může odhalit dřív, než se stanou nebezpečnými.

Ve statistice nehodovosti vydané Autoklubem České republiky se dočteme, že roce 2014 došlo na českých silnicích k více než 85 tisícům dopravních nehod, při nichž zemřelo 629 osob a dalších 2762 lidí bylo těžce zraněno. V 84 procentech byl viníkem dopravní nehody řidič, přičemž mezi hlavní příčiny nehod stále patří nesprávný způsob jízdy, nepřiměřená rychlost a nedání přednosti.

Dodejme, že celková způsobená škoda se vyšplhala na 4933 mil. .

Eliminace lidských chyb?

Nadějný technologický vývoj slibuje výzkum na Stanfordské a Cornellově univerzitě. Ačkoli v současnosti je již mnoho automobilů je již vybaveno asistenty řízení, senzory a kamerami, sledující okolní provoz či jízdní pruhy, nově vyvíjený systém využívá také sledování řidiče a vyhodnocování jeho reakcí.

Kamery sledující pohyby hlavy a těla řidiče identifikují v jistém předstihu změnu směru jízdy či jiný manévr. V kombinaci s dalšími bezpečnostními technologiemi automobilu, vyhodnocující pohyb vozu může být řidič předem upozorněn na potenciálně nebezpečný manévr.

Nakolik může být systém skutečně funkční, není jasné. Některé z jízdních manévrů nemusejí vždy obsahovat i zaznamenatelné fyzické podněty řidiče, sledovací zařízení může zmást střídání světla a stínu, či interakce se spolucestujícími. Další vývoj a testování jsou proto nezbytné, vysvětluje prof. Ashutosh Saxena z Cornellovy univerzity.

Z prozatím publikovaných dat vyplývá vcelku vysoká úspěšnost predikce chování řidičů, jež při testování dokázala odhadnout 77 procent řidičských manévrů, a to v průměru o 3,5 vteřiny dříve, než k nim došlo. Dočkáme se tedy automobilu, který nás bude varovat před námi samými?

Výzkumníci spolupracují s výrobci automobilů, systém je prozatím v samém zárodku, říká prof. Saxena. Nelze tak s určitostí říct, kdy se podobných hlídačů dočkáme v praktickém provozu. Cesta, kterou takové prediktivní systémy ukazují, jsou však poměrně slibné.

Petr Nutil


Ekonomický deník přináší zpravodajství, analýzy a komentáře ze světa ekonomiky a technologií.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688