STOX.CZ (Grant Capital)
Investice  |  30.03.2015 14:33:58

Je čas na nákup akcií Coca Cola?

Druhá nejoblíbenější společnost Warrena Buffeta prochází změnami, kterých si málokdo z nás všiml, ale v každém případě stojí za zmínku. A možná tak dělají tuto společnost atraktivní pro nákup a dlouhodobé držení.

Warren Buffet a CEO Coca Cola na výročním setkání akcionářů

Stejně jako Macdonald, utrpěla i Coca Cola v posledních letech ránu kvůli trendu zdravého stravování. Spotřebitelé omezili spotřebu Coca Coly a jídla ve fast foodech.

K tomu se přidávají další problémy, jako je silný dolar, hospodářské oslabení Evropy a rozvíjejících trhů, což má za následek pokles růstu společnosti, která je v letošním roce o 4,4% níže. Poslední rok se drží v rozpětí 40-45 USD, přičemž teď se nacházíme ve spodní části. Takový kolos jako je Coca Cola se ale nevzdává. Společnost začala snižovat náklady a chce využít marketing, sílu značky a distribuční kanály pro vybudování nové nabídky nesycených nápojů. Současně zvyšuje ceny v severní Americe, aniž by se potýkala s odlivem zákazníků.

Akcie začínají nakupovat i insideři navázaní na společnost. V průběhu února realizovali dva z nich nákupy za půl milionu dolarů.

Společnost Coca Cola je s ohledem na své globální postavení naprosto unikátní. Má takovou sílu značky, že má velmi silné „útočné“ i „obranné“ mechanismy a je málo náchylná na konkurenci. Dokonce ani zvyšování cen jí nevezme zákazníky. Společnost je jasně zaměřená na svůj produkt a má takovou sílu a jméno, že by ji, jak říká Buffet, dokázal vést i hlupák. Zkrátka typická akcie Warrena Buffeta. Proto ji má nakoupené obrovské množství a sám jí drží 9,2%, tedy za cca 16,2 miliardy USD.

 

Jaké faktory mohou poslat tuto společnost výše?

 1) Coca Cola reaguje na vývoj trhu

V něčem je Coca Cola stabilní, např. její láhev letos oslaví sté výročí. Kde je však dynamická, je reakce na preference spotřebitelů. Tyto se samozřejmě mění a je potřeba na ně reagovat.

Jako příklad můžeme uvést ledové čaje FUZE, které nedávno přesáhly objem prodejů 1 miliardu USD. Další je pomerančový džus Simply nebo Vitaminwater. Prodej těchto nápojů aktuálně dosahuje 26% tržeb společnosti, přičemž v roce 2007 se jednalo o 20%. Stoupající obliba nesycených nápojů však neznamená nutně pokles poptávky po tradičních nápojích. Globální prodej nápojů je z jedné třetiny zastoupen sycenými nápoji, stejně jako v roce 2010. Důvodem je i to, že tyto nápoje zůstávají oblíbenými na rozvíjejících se trzích.

Coca Cola také nabízí malé balení, které si mohou dát i lidí dbající na svou postavu a zákazníci je mají rádi. Růst prodejů malých plechovek stoupl v posledním kvartálu 2014 o 15%.

 

2) Marketing společnosti je velmi silný

Kromě čaje Fuze Tea překročil nedávno miliardovou hranici i další nápoj – prémiový čaj Gold Peak. Společnost nám tak jasně ukazuje, že umí stále velmi dobře využívat svůj marketingový potenciál a distribuční kanály pro budování silných značek. Coca Cola tak dnes má 20 značek, jejichž roční prodej přesahuje miliardu dolarů, přičemž před pěti lety jich bylo jen 14.

Společnost tak za posledních pět let vybudovala 6 nových miliardových značek. Když přihlédneme ke zvyšování cen, které nemělo na prodeje vliv, tak je zcela evidentní síla marketingu a značky.

 

3) Coca Cola cílí na častější nákupy ze strany zákazníků

Typická domácnost po celém světě vypije 26 nápojů za den. Pouze 1,4 z nich je ale Coca Cola. Což podle generálního ředitele není dostatečné, podle něj má společnost možnost zachytit obrovské množství nových příležitostí.

Proto se společnost zaměřuje na nové způsoby spolupráce. V letošním roce má tak např. realizovat společný projekt se společností Keurig Green Mountain. Další spolupráce je naplánovaná s výrobcem energy drinků Monster. V Indii zase expanduje v tzv. Splash barech, kde je možné dát si malý shot coca coly za pár centů a pomocí pojízdných barů „Happines on the go“.

Coca Cola se též angažovala do mléčného průmyslu s produktem Fairlife, což je mléko prezentované jako „dietní“. Jedná se o filtrované mléko, které má více vápníku a proteinu, ale méně cukru a laktózy.

 

4) Má silné postavení na rozvíjejících se a „hraničních“ trzích

Slovo „hraniční trh“ slyšel nejspíše málokdo. Jedná se o typ rozvinuté země, které nejsou zaostalé jako např. Čad, Mali apod, ale současně jsou moc malé na to, aby splňovaly kritéria rozvinutých zemí. V roce 2013 v ní podle společnosti MSCI byly např. Chorvatsko, Omán, Vietnam nebo Slovinsko. Podle některých agentur tam patří i SlovenskoVelkou budoucnost vidí společnost v Africe a Indonésii, kde buduje své zastoupení a postupně se rozšiřuje.

5) Coca Cola prochází restrukturalizací

V tichosti dochází k restrukturalizaci společnosti. Ta plánuje prodat dvě třetiny stáčíren v USA do konce roku 2017 a provozní náklady snížit o 3 miliardy USD ročně do roku 2019.

 

Závěr

Coca Cola je kvalitní společnost, která se díky své síle dokáže přizpůsobovat trhu. Navíc síla její značky je taková, že ji nejspíše nic nedokáže v dlouhodobém horizontu sesadit. I když nikdy neříkejme nikdy. Dobré též je, že společnost vyplácí rozumnou dividendu, aktuálně ve výši 3,2%.

Pokud Coca Colu ještě ve svém dlouhodobém portfoliu nemáte, stojí za zvážení. Pokud byste do ní v roce 1962 investovali 100 USD, nyní byste po započtení dividend měli více než 130 tisíc USD. A to už stojí za to.

Další články a zajímavosti naleznete na STOX.CZ | Podpora pro online obchodování  

Logo STOX.CZ STOX.CZ zprostředkovává online obchodování na více než 80 akciových trzích prostřednictvím platformy Trader Workstation. Nabízí velmi nízké poplatky a technickou a investiční podporu v češtině. Více na www.stox.cz.






Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688