Bylinky si nejraději pěstujeme sami: pažitka, petržel, máta a bazalka vedou

Jak ukazuje aktuální průzkum Tesco, hlavním motivem je především možnost pochutnat si na vlastnoručně vypěstovaných plodinách. Za běžné pěstitelské potřeby utratí za rok většina dotazovaných do 500 Kč. 

Zahradničení se v České republice stalo fenoménem. Potvrzuje to také aktuální průzkum* společnosti Tesco, ze kterého vyplývá, že 73 % respondentů pěstuje doma bylinky, ovoce, zeleninu nebo květiny. Vůbec nejvášnivějšími pěstiteli jsou lidé žijící v malých městech do tří tisíc obyvatel, plodiny tam pravidelně pěstuje každý druhý (58 %). Motivací k domácímu pěstování je především možnost využít vlastních výpěstků v domácnosti a v kuchyni. Na běžné domácí zahradničení pak ročně Češi nejčastěji vynakládají částku do 500 Kč.

Nejčastějšími výpěstky, kterými se čeští pěstitelé chlubí, jsou bylinky a květiny (shodně 85 %), dále zelenina (74 %) a ovoce (62 %). Mezi nejoblíbenější pěstované bylinky Čechů patří pažitka, bazalka, máta a petržel. Na zeleninové záhonky pěstitelé nejčastěji vysévají rajčata, papriky, okurky a petržel. Tento trend potvrzují i prodeje v obchodech Tesco. „Během sezóny, která začíná již na konci února a končí v polovině července, zákazníci nejčastěji nakupují klasická semínka, tedy petržel, rajče, mrkev, ředkvičky a pažitku,“ uvádí Jakub Sloup, nákupčí zahradního sortimentu.

Z ovoce pak Češi nedají dopustit na jahody, peckovice a malvice, tj. jablka či hrušky. Hlavním důvodem domácího pěstování je především možnost mít vlastnoruční produkty a využít je zejména při vaření (57 % respondentů). Nezanedbatelnou motivací je i přesvědčení, že vlastní výpěstky jsou zdravější (42 %). Necelá třetina dotazovaných pak uvedla, že začala s pěstování jenom proto, aby využila prostor na zahradě či balkoně. Ačkoli se o Češích říká, že je národem zahrádkářů, pouze dvacet procent respondentů potvrdilo, že domácí pěstování plodin je pro ně koníčkem.

Čeští pěstitelé všechny důležité potřeby pro zahradničení a pěstování kromě specializovaných obchodů (45 %) vyhledávají i v běžných obchodních řetězcích (29 %), a to zejména lidé z měst o velikosti sto tisíc až pět set tisíc obyvatel (43 %). V případě nákupu těchto potřeb je 42 % respondentů ochotných utratit ročně v průměru maximálně 500 Kč, třetina respondentů pak utratí až tisíc korun. To se týká především lidí žijících ve městech nad deset tisíc obyvatel.

Nečastější položkou v nákupních košících českých zahrádkářů jsou především sazenice (46 %), substráty (25 %) a hnojivo (16 %).

Jakub Sloup k tomu dodává: „V našich obchodech najdou zákazníci široký sortiment zahradnických a pěstitelských potřeb, v podstatě vše, co zahradník potřebuje. Celkem nabízíme kolem 900 položek a téměř tisíc druhů semen a osiv, včetně cibulovin. Jenom v loňském roce jsme prodali přes milion sáčků s osivy a přes pět milionů litrů Univerzálního substrátu vlastní značky Tesco Value.“

Pro domácí zahradničení je důležité i vhodné místo. Z průzkumu vyplynulo, že téměř šedesát procent respondentů pěstuje oblíbené rostliny a plodiny na své vlastní zahradě, a to spíše obyvatelé žijící v menších městech (do deseti tisíc obyvatel). Třetina dotazovaných pak uvedla, že k pěstování využívá i prostoru na balkoně či okenním parapetu.



Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie Zahrada, nejlépe hodnocené fotografie



Články Zahrada