Manažer – práce na plný úvazek
„Tak co mám v diáři na dnešek? - Schůzka se sponzorem, porada, jednání na magistrátu, zkontrolovat cash flow, připravit si prezentaci na pátek, dojednat podmínky dalšího pronájmu našich prostor, na obědě s Marií promyslet, jak co nejlíp zvládnout konferenci, co nás čeká za 14 dnů, sednout si s Patrikem a Andělou a vyjasnit si, co jim pořád vadí na vzájemné spolupráci a…ach jo, mám toho dost! Někdy bych raději kopal kanály, než řídil lidi!“ Podobně si občas povzdychne téměř každý člověk, který má na starosti manažerskou práci. Jejím jádrem je dovést zaměstnance za přijatelných podmínek k vysokému výkonu, tudíž klade obrovské nároky na „umění zacházet s lidmi“.
Podle definic je manažer profesionální řídící pracovník, jehož úkolem je na různých úrovních nařizovat, rozhodovat, kontrolovat, řídit, koordinovat, radit, informovat a posuzovat (Slovník cizích slov, SPN, Praha 2002).
Na straně druhé Peter Drucker ve svých Výzvách managementu pro 21. století (Management Press, Praha 2000) píše: „Lidé se „neřídí“. Úkolem je lidi vést.“ Své tvrzení odůvodňuje tím, že stále více vzrůstá počet „pracovníků disponujících znalostmi“, kteří nechtějí být řízeni, ale vedeni. Kteří potřebují výzvy ke svým schopnostem. Kteří chtějí vidět výsledky své práce a kteří chtějí, aby se s nimi jednalo jako s partnery. To je jistě oprávněné tvrzení. A vzniká tím otázka, kde je pravda.
Vedení (leadersphip):
- je soustředěno nahoru, strategicky, míří vpřed
- jeho moc je odvozena od hodnot a principů
- vedení je na nejvyšším stupni řízení, má co do činění s vizí a strategií, hodnotami a cíli
„Dobrý vůdce je nejlepší, když lidé téměř nevědí, že existuje. Ne už tak dobrý, když ho lidé poslouchají a velebí. O dobrém vůdci, který málo hovoří, když je jeho práce vykonána a jeho cíle splněny, řeknou:
„Udělali jsme to sami.“
(Lao-Tse, 565 př. n. l.)
Řízení (management):
- je zaměřeno dolů, na spodní linie
- organizuje lidské, finanční a časové zdroje k tomu, aby se uskutečnila vize vedení, inspiruje a motivuje lidi pracovat společně ke společnému cíli
- základní rolí řídícího pracovníka je využít svůj vliv k zefektivnění práce v týmu. Rolí členů týmu je dělat to, co je nezbytné k řešení problému a k dosažení žádoucích výsledků
Komplexnost a síla týmu spočívá v rozdílnosti, a proto není účelné se pokoušet o „klonování“ lidí či jejich přetváření k vlastnímu obrazu. Tak máte jako manažer vést nebo řídit? Většinou obojí. Často jsou v práci manažera obsaženy především prvky řízení – informování, posuzování, kontrola apod., ale stejně tak v ní najdete prvky vedení – strategické plánování, koncepčnost, dopředná vazba atd. A navíc - někteří špičkoví manažeři si třeba sednou na den za kasu v supermarketu. Nebo řídí autobus. Nebo se věnují nechodícímu klientovi. Co je tohle? Výkonná složka, práce řadového pracovníka. Vždyť je třeba uvědomit si, s čím přicházejí zaměstnanci dennodenně do styku, jaké problémy je trápí, co řeší při své práci. Manažerská práce musí být funkční. A tato kombinace vedení, řízení a znalosti práce výkonného pracovníka maximálně prospívá manažerské práci, posouvá kupředu manažerskou roli.
Manažerské role
Manažerská práce v sobě nese určité role, které konkrétní člověk vždy více či méně naplňuje.
Manažer jako odborník je role věcná a procesní.
Např. jste odborník v oblasti marketingu, sociální práce nebo zdravotní péče. Je možné vás požádat o radu a věci s vámi konzultovat. Vedle toho byste měli být i odborníkem na management, tedy řízení lidí. Vědět, co obnáší výběr lidí, hodnocení, zadávání úkolů, kontrola, delegování a zpětná vazba, reporting, analýza a sestavování budgetu.
Manažer jako komunikátor je role jednatelská.
Jednáte, vystupujete, řešíte konflikty. Jmenujete lidi do funkcí a odvoláváte je. Prezentujete výsledky týmu a jezdíte s týmem na workshopy. Vedete porady a účastníte se assessmentů. Stále do všech stran komunikujete.
Manažer jako vzor je role lidská.
Jste pořád na očích. Váš projev je stále konfrontován s firemní kulturou, obecnými standardy chování i morálními normami. Charisma je očekávaným a vyžadovaným prvkem. Hodnoty projevované ve vašem chování jsou vzorem pro váš tým, firmu či organizaci. Jste model jednání.
Co může omezit výkonnost manažera, co lze označit jako nebezpečí pro dobrý manažerský výkon?
Manažerské bariéry
- Obtížně vymezuje problém (chaotický, nestrukturovaný přístup)
- Příliš úzké vnímání (fenomén odborníka, chybí přesah)
- Pohled z jednoho hlediska (příliš analytický, příliš zaměřený na náš region nebo „naši“ – charitní, sociální, vzdělávací práci)
- Myšlenkové a jednací stereotypy (konzervativismus, model „když to funguje, tak proč to měnit“, neochota věnovat se „soft skills“ - měkkým dovednostem)
- Vyhoření, saturace, nuda (dlouho na stejném místě, není výzva, pohodlnost)
- Na druhou stranu je třeba říci, že máme mezi sebou řadu vynikajících vedoucích pracovníků – motivovaných, zkušených, vzdělaných, lidí se zájmem o rozvoj oboru, organizace i sebe.
Literatura o managementu uvádí, že mají některé společné rozlišovací znaky:
Charakteristiky úspěšných manažerů
- mají sebemotivaci
- učí se kontrolovat své impulsy
- trénují vytrvalost, jsou houževnatí
- snaží se vytěžit ze svých schopností maximum
- reálně převádějí myšlenky v činy
- orientují se na výsledek
- dokončují, dotahují práci do konce
- jsou iniciativní
- nebojí se riskovat neúspěch
- neodkládají, pracují dobře s časem
- přijímají konstruktivní kritiku
- nemají čas na sebelítost
- jsou nezávislí
- snaží se oddělovat profesní a osobní život
- posilují svou koncentraci, precizují cíle
- mají reálnou schopnost odhadu, kolik zvládnou
- umí odkládat odměny
- pracují s konceptem i detaily
- mají přiměřenou sebedůvěru a víru
- vyvažují analytické, kreativní a praktické myšlení
Vedení a řízení lidí je úctyhodná práce. Trvalá, leckdy značně náročná, občas velmi radostná.
PaedDr.
Olga Medlíková pracuje jako samostatná lektorka pro byznys, neziskové
organizace a státní správu od roku 1996. Zaměřuje se na vzdělávání dospělých
v oblastech: prezentační dovednosti, sociální dovednosti (komunikaci,
řešení konfliktů, vyjednávání), manažerské dovednosti, společenský a
protokolární kontakt. Specializuje se na trénink mluvčích, argumentaci,
rétoriku a lektorské dovednosti. Olga spolupracuje
s organizací Neziskovky.cz, o.p.s., kde je členkou správní rady,
členkou Aliance lektorů a konzultantů ICN a mentorkou organizace Business
and Professional Women. Píše populárně naučné knihy o tématech, které
učí (prezentace, řešení konfliktů, založení a provoz neziskových organizací,
lobbing, lektorské dovednosti). V roce 2012 získala cenu Osobnost roku
v oblasti praktické aplikace vzdělávání dospělých a andragogiky. Vystudovala
Pedagogickou fakultu v Ústí nad Labem a mnoho kurzů a stáží v Čechách
i v Německu.
Více informací naleznete na: http://satnik.net/
Poslední zprávy z rubriky Práce:
Přečtěte si také:
Prezentace
15.03.2024 Klíčové faktory úspěšného tradingu? Názor...
12.03.2024 XTB zvyšuje úroky z volných prostředků!
05.03.2024 XTB Online trading konference 2024 proběhne už...
Okénko investora
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Michal Brothánek, AVANT IS
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Trhy excelují: Japonský Nikkei, americký Nasdaq a nejnověji i zlato dosahují historických maxim
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
Spotřebitelská inflace dále ustupuje, meziroční růst již na inflačním cíli ČNB
Ali Daylami, BITmarkets
Vítězství Trumpa může zbrzdit rozvoj centralizovaných digitálních měn
Okénko finanční rady
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Velké odhalení, aneb nová kampaň proti kyberšmejdům. Tentokrát z úřadu
Jan Béreš, Kalkulátor.cz
Petr Holub, MojeNebankovka
Lukáš Raška, Portu
Češi berou nadprůměrné důchody. Za nejvyššími musíme do Norska
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Historické okénko rekvalifikace a kde získat nové dovednosti v Brně
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Swiss Life Hypoindex březen 2024: Hypoteční sazby stagnují. Další zlevnění hypoték přijde na jaře
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Energetika v problémech: Ceny energií padají, ze situace ale těží spotřebitel