(Kurzy.cz)
ČR - maloobchod v prosinci rostl meziročně o 4,2%
Sezónně očištěné tržby v maloobchodě včetně prodeje a oprav motorových vozidel (CZ-NACE 45+47) se snížily v prosinci reálně meziměsíčně o 0,4 %. Meziročně tržby očištěné o kalendářní vlivy vzrostly o 4,2 %, bez očištění se zvýšily o 5,9 %. Na zvýšení tržeb se podílel jak motoristický segment, tak samotný maloobchod (viz tabulka č. 2). Meziroční vývoj byl ovlivněn také o jeden den vyšším počtem pracovních dní v prosinci 2014 oproti prosinci 2013.
V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot (CZ-NACE 47) se sezónně očištěné tržby zvýšily reálně meziměsíčně o 1,1 % a meziročně očištěné o kalendářní vlivy vzrostly o 4,6 %. Neočištěné tržby se zvýšily meziročně o 5,8 %, v tom za pohonné hmoty o 13,6 %, za nepotravinářské zboží o 6,5 % a za potraviny o 2,8 %.
Nejvíce rostly tržby z prodeje zboží přes internet či prostřednictvím zásilkové služby (o 23,8 %) a prodeje počítačového a komunikačního zařízení (o 19,2 %). K celkovému růstu přispěl také maloobchod s výrobky pro domácnost (o 4,4 %), s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím (o 3,8 %), s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (o 3,6 %) a s oděvy a obuví (o 2,9 %). Vyšší tržby v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin (o 3,1 %) byly ovlivněny především růstem tržeb velkých podniků. Nižší tržby naopak zaznamenaly specializované prodejny potravin (o 0,7 %).
Cenový deflátor (CZ-NACE 47) ke stejnému období předcházejícího roku (bez vlivu DPH) činil 99,1 %. Ke zvýšení cen došlo zejména v prodejnách oděvů a obuvi a farmaceutického a zdravotnického zboží, naopak ceny se snížily v prodejnách počítačového a komunikačního zařízení a pohonných hmot.
Mezinárodní srovnání vývoje maloobchodních tržeb v zemích EU je k dispozici na:
(http://ec.europa.eu/eurostat/web/short-term-business-statistics/publications/news-releases).
Za celé 4. čtvrtletí 2014 se tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu zvýšily reálně meziročně o 4,7 % (ve 4. čtvrtletí 2014 bylo ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku o jeden pracovní den méně), v tom v motoristickém segmentu o 7,8 % a v samotném maloobchodě (včetně prodeje pohonných hmot) o 3,5 %. Tržby za nepotravinářské zboží vzrostly o 4,3 %, za pohonné hmoty o 2,9 % a za potraviny o 2,5 %.
Vývoj v roce 2014
Za celý rok 2014 se tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu (CZ-NACE 45+47) zvýšily reálně meziročně o 5,4 %. Na celkový vývoj měl vliv především růst tržeb v motoristickém segmentu.
V motoristickém segmentu (CZ-NACE 45) se tržby reálně meziročně zvýšily o 11,6 %, v tom za prodej motorových vozidel o 12,1 % a za opravy o 9,6 %.
V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot (CZ-NACE 47) vzrostly tržby reálně meziročně o 2,8 %. Kromě listopadu překročily tržby ve všech měsících roku 2014 úroveň srovnatelného období 2013. Nejméně rostly v 1. čtvrtletí (o 2,2 %) a nejvíce ve 4. čtvrtletí (o 3,5 %). Tržby za nepotravinářské zboží celoročně vzrostly o 4,3 %, za pohonné hmoty o 1,7 % a za potraviny o 1,3 %. Nejvyšší růst zaznamenal prodej zboží přes internet či prostřednictvím zásilkové služby (o 19,7 %). Ve specializovaných prodejnách nejvíce rostly tržby za počítačová a komunikační zařízení (o 17,2 %), dále za výrobky pro domácnost (o 4,3 %), za výrobky pro sport, kulturu a rekreaci (o 4,1 %) a za oděvy a obuv (o 3,7 %). Naopak méně se prodávalo farmaceutické a zdravotnické zboží (o 2,6 %). Průměrný cenový deflátor za rok 2014 činil 100,4 %.
Upozornění:
Počínaje Rychlou informací za leden 2015 ČSÚ změní strukturu Rychlých informací za maloobchod. Jako primární údaj bude prezentována CZ-NACE 47 - "Maloobchod, kromě motorových vozidel". Agregace CZ-NACE 45 + 47 - "Maloobchod včetně motoristického segmentu" v textu Rychlých informací již hodnocena nebude, ale z důvodu historické kontinuity se bude i nadále zveřejňovat v časových řadách a v tabulce č. 1.
Zdroj: ČSÚ
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz