Šatník Olga Medlíková (Šatník Olga Medlíková)
Práce  |  16.01.2015 22:56:06

Trend: Nášlektor.cz rozvíjí interní vzdělavatele

Zakládání vlastních vzdělávacích středisek se stalo jevem, který dnes následují tuzemské i nadnárodní firmy. Z důvodu snižování nákladů volí obsazování lektorských pozic vlastními zaměstnanci. Ačkoli jsou zkušení a firmu i její procesy znají, nebývají vždy kompetentní v předávání zkušeností dále. Z těchto důvodů vznikl koncept rozvoje interních vzdělavatelů, ve kterém spojily své síly přední kapacity v oboru firemního vzdělávání: Petr Eisner, DiS, Olga Franců, PaedDr. Jitka Jilemická, PaedDr. Olga Medlíková a Mgr. Jan Vojtko. 

Cílem je podle tvůrců zajistit kvalifikovaný výběr vnitropodnikových vzdělavatelů dle potřeb zadávající společnosti. K tomu je potřeba lektory vytrénovat v požadovaných znalostech, dovednostech, metodách a technikách. Dále má projekt za cíl pomoci ve firmě vytvořit metodiky, které budou odrážet jak potřeby školících pracovníků, tak zaměstnanců i samotné firmy. Koncept bude napomáhat rozvoji vzdělavatelů pomocí uspořádané a zaměřené zpětné vazby a aktuální stav interních vzdělavatelů bude posouzen pomocí profesionálně vedených development center. „Už dnes firmy, kterým není lhostejná kvalita lektorů, využívají právě development centra, ve kterých interní lektoři a koučové prokazují svoji odbornou způsobilost. Pomocí těchto center se dá zjistit, kdo je jak způsobilý nejen odborně, ale i lektorsky, kdo potřebuje nějakou pomoc, koho přesunout například z lektorské role do role kouče nebo mentora, čili jak může daný člověk růst,“ připomíná Olga Medlíková. Development centrum je nástrojem hodnocení a dalšího rozvoje vzdělavatelů, měří jejich výkon na základě kompetencí, poskytuje zpětnou vazbu účastníkům i firemním zadavatelům.

 

Jak toho dosáhnout?

Rozvoj interních vzdělavatelů postavili zkušení lektoři na několika základních pilířích. Investice do lidských zdrojů představuje významnou nákladovou položku každé společnosti. Stejně jako u klasického minimalizování rizika „špatného výběru“ proto dobře poslouží hodnotící program určený pro větší počet uchazečů: Assessment centrum (AC). Česká alternativa tohoto anglického názvu by se dala volně přeložit jako hodnotící středisko. Jedná se tedy o speciální diagnostickou metodu, která se používá pro výběr zaměstnanců z většího počtu uchazečů. Nedílnou součástí konceptu je i zjištění podrobného typologického profilu lektora metodou Golden Profiles of Personality (GPOP), která využívá 5-ti základních posuzovacích škál a řady subškál. Probíhá formou testu, na nějž navazuje poradenský rozhovor. Výstupem je podrobná hodnotící zpráva. Samozřejmostí jsou i kvalitní tréninky, kurzy a školení, pomocí kterých firma rozvine potřebné dovednost svých lektorů ať už ve formě klasických seminářů, tréninků či videorozborů. Nechybí ani koučování, stínování, mentoring, jež pomohou profesnímu posunu interních lektorů, práce se zpětnou vazbou, tvorba metodik s ohledem na správné využití vhodných forem a metod výuky a development centra.

Jaký by měl být interní lektor?

Hledá-li firma interního lektora, který bude přednášet o produktech, klientech, technikách prodeje nebo dovednosti, jak si získat a udržet zákazníka, nepotřebuje mít nikoho obzvláště kreativního. Stává se, že materiály a prezentace, které použije, mu vytvoří někdo jiný. V případě nadnárodní společnosti se mnoho materiálů připravuje mimo Česko a u nás se jen přeloží. Interní lektor do nich většinou nesmí zasahovat. „Zde tedy potřebujeme člověka, který ctí firemní kulturu, je loajální a umí interní firemní vědění předat dál způsobem, který zaměstnance firmy zaujme a podpoří je v jejich osobním rozvoji,“ říká Olga Franců z týmu lektorů na Naslektor.cz.


PaedDr. Olga Medlíková

 PaedDr. Olga Medlíková pracuje jako samostatná lektorka pro byznys, neziskové organizace a státní správu od roku 1996. Zaměřuje se na vzdělávání dospělých v oblastech: prezentační dovednosti, sociální dovednosti (komunikaci, řešení konfliktů, vyjednávání), manažerské dovednosti, společenský a protokolární kontakt. Specializuje se na trénink mluvčích, argumentaci, rétoriku a lektorské dovednosti. Olga spolupracuje s organizací Neziskovky.cz, o.p.s., kde je členkou správní rady, členkou Aliance lektorů a konzultantů ICN a mentorkou organizace Business and Professional Women. Píše populárně naučné knihy o tématech, které učí (prezentace, řešení konfliktů, založení a provoz neziskových organizací, lobbing, lektorské dovednosti). V roce 2012 získala cenu Osobnost roku v oblasti praktické aplikace vzdělávání dospělých a andragogiky. Vystudovala Pedagogickou fakultu v Ústí nad Labem a mnoho kurzů a stáží v Čechách i v Německu. 

Více informací naleznete na:
http://satnik.net/

 
K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář


Přečtěte si také:

28.09.2020Toto je trend, na kterém se na pražskou burzu veze Pilulka.cz Investicniweb.cz (Investičníweb, s.r.o.)





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688