ČEZ – dvě reakce na nově představený cenový tarif ČEZ Garant
Vypadá to, že tarif ČEZ Garant je sympaticky a lišácky nastaven tak, že na něm mohou profitovat obě strany: zákazník i samotný ČEZ.
ČEZ dnes zahájil podzimní sezónu změn konečné ceny elektřiny představením produktu ČEZ Garant, viz tisková zpráva a webové stránky společnosti ČEZ. Hovoří se v něm jen o silové složce konečné ceny, kterou ČEZ garantuje v průměru o -10% níže oproti běžným standardním tarifům vlastním i konkurence.
O složce regulované Energetickým regulačním úřadem ještě nemohlo být nic řečeno, až později, po regulatorním rozhodnutí ERÚ,což by mělo být někdy na počátku listopadu.
1) z pohledu konečného zákazníka:
Nabídka fixace nižší ceny silové elektřiny (2015 -2016) je formulována lákavěji. ČEZ garantuje kromě počáteční fixace i případně další zlevnění, pokud během roku dojde k dalším poklesům cen elektřiny. Měla by tak odpadnout obava, že pokud ceny budou dále klesat, zákazník se dalšího poklesu již nezúčastní.
I když ČEZ udává určitý modelový příklad úspor pro domácnost (např. 2300 Kč na silové elektřině ročně u domácností, kde se elektřinou i topí), nelze to brát absolutně a jako konečné sdělení. Bude nutné najít k jaké referenční hladině se bude počáteční fixace poměřovat a jak rychle v kladném případě mohou být ceny silové elektřiny zákazníkům sníženy.
Stejně tak je třeba vyčkat konečných cenových tarifů, aby bylo možno učinit jasnější porovnání s ostatními tarify ČEZ i jeho konkurence.
Ale jde o dobrý tah vstřícný ke stávajícím i potenciálním zákazníkům. Uvidíme, jak odpoví konkurence.
2) z pohledu hospodaření firmy a akcionáře
Nabízený pokles silové ceny elektřiny nevybočuje nad rámec parametrů nižších cen předprodeje elektřiny ČEZ na rok 2015. Ta je v tuto chvíli cca -11% níže proti průměrné prodejní ceně v roce 2013. Obě strany z tohoto poklesu tak mohou profitovat. Koneční zákazníci samotným cenovým poklesem a ČEZ marketingovými zisky, ve které se snaží tento jev proměnit. Představení produktu ČEZ Garant doprovází prezentace služeb pro konečné zákazníky a jejich zlepšování. Jestli je společnost uvede dostatečně do praxe může situaci zhodnotit nějakým tím přírůstkem zákazníků. Opět je otázkou, jak odpoví konkurence.
Pro akcionáře je dnešní zpráva lehce pozitivní. S cenovým poklesem silové elektřiny se počítalo, byl a je patrný z průběhu předprodeje. Marketingové efekty lze zatím obtížně vyčíslit v penězích. Zpráva má proto spíše menší kurzotvorný efekt.
Text lze nalézt také na stránkách BH Securities www.bhs.cz
Petr Hlinomaz
BH Securities a.s - jeden z nejvýznamnějších nebankovních obchodníků s cennými papíry s 20ti letou zkušeností na kapitálových trzích. Hlavní činností je zprostředkování obchodů v tuzemsku i v zahraničí, obhospodařování individuálních portfolií, obchodování na úvěr a obchodování s deriváty.
Více informací na: www.bhs.cz
Poslední zprávy z rubriky Akcie v ČR:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz