Maloobchodní tržby táhnou zejména prodeje automobilů
Podle ČSÚ zaznamenal nejvyšší růst prodej ve specializovaných prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením (o 21,0 %). Tržby rostly rovněž za prodej přes internet či prostřednictvím zásilkové služby (o 11,9 %), za výrobky pro kulturu sport a rekreaci (o 10,3 %), oděvy a obuv (o 9,0 %), výrobky pro domácnost (o 3,1 %) a v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin (o 0,8 %). Naopak pokles vykázaly specializované prodejny potravin (o 1,7 %) a farmaceutického a zdravotnického zboží (o 2,2 %).
Růst spotřeby domácností bude letos nejsilnější od roku 2010, což se projevuje i ve vysoké dynamice reálných maloobchodních tržeb. Ty se za prvních sedm měsíců letošního roku zvýšily o 5,8 %, a to hlavně díky automobilovému sektoru, kde se prodeje zvedly o 13,1 %. Toto číslo je ovšem ovlivněno i nákupy podnikového sektoru. Dynamiky maloobchodu po očištění o prodeje a opravy automobilů činí za leden až červenec 2,7 %. Ochotu domácností utrácet odráží vysoká spotřebitelská důvěra. Ta je důsledkem několika faktorů: nízké inflace projevující se v růstu reálných mezd, od počátku roku se snižující míry nezaměstnanosti a nadcházející fiskální expanze, která se projeví zejména v roce 2015. Za celý letošní rok očekáváme růst maloobchodních tržeb ve výši 3,3 % po loňských 1,1 %, spotřeba domácností by měla růst tempem 1,5 % po loňské de facto stagnaci.
Autor: Jan Vejmělek
Tyto zprávy pro vás vytváří Investiční bankovnictví KB.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz