Změna dodavatele plynu už tolik neláká

Zlaté časy, kdy alternativní dodavatelé plynu přebírali klienty energetickým gigantům, nejspíše končí. Zájem o alternativního dodavatele totiž klesá „V Česku odebírá plyn 2,65 milionu domácností. I když loni nezměnila dodavatele ani desetina z nich, počet změn od roku 2011 stále výrazně klesá,“ potvrdil to i Miloslav Zaur, předseda Rady Českého plynárenského svazu a zároveň ředitel RWE Grid.

Za pokles zájmu viní loňský rozmach smluv na dobu určitou. Díky nim se domácnosti uvážou k jednomu dodavateli mnohdy na několik let a nemohou od něj jen tak lehce odejít. Svou roli sehrála i ostrá konkurence na energetickém trhu. Česká republika má po Velké Británii nejvíce obchodníků s plynem v Evropě. V současné době jich je 30. Jejich cenové rozdíly jsou natolik srovnatelné, že odběratele nejsou příliš motivování k tomu, aby přešli k levnějšímu dodavateli.

 „Přestože nejčastěji mění svého dodavatele plynu zákazníci v prvních pěti měsících roku, letos tyto změny klesly dokonce o 36 %. Tento trend už vypovídá o částečném zklidnění trhu s plynem,“ shrnuje Zaur klesající trend. To, že se nejedná o žádnou nečekanou novinku, potvrzují i statistiky Operátora trhu s energiemi (OTE). Největšího rozmachu se trh s plynem dočkal v roce 2011, kdy přešlo k jinému dodavateli 361 941 zákazníků. Od té doby jejich počet klesá, za minulý rok to činilo 297 281 odběratelů, to je o 64 660 zákazníků méně.

Někteří zákazníci se změny bojí

Tento trend na energetickém trhu podporují i koneční spotřebitelé, kteří se samotné změny dodavatele bojí a raději spoléhají na osvědčenou (a dražší) klasiku. Změna je ale přitom velmi jednoduchá. Plynoměr ani jiná technická zařízení se nemění, jde v podstatě jen o administrativní záležitost. Díky on-line srovnávačům plynu můžou navíc zákazníci porovnat cenové nabídky jednotlivých dodavatelů. Tu nejvýhodnější nabídku si pak mohou ihned nezávazně objednat. Výhodou kvalitních srovnávačů je to, že převezmou veškerou starost související se změnou dodavatele za zákazníka, a to bezplatně. 

Tomáš Suchý

Tomáš Suchý

Tomáš Suchý studoval ČZU v Praze a v současností řídí produktovou politiku energetických kampaní v společnosti Adfinance s.r.o. Zkoumá trhy, vyjadřuje se do médii a připravuje novinky. Kromě specializace na energetiku se orientuje také na pojišťovací trh.

Logo TrigemaUšetřeno.cz je tzv. „vlajková loď“ společnosti AdFinance.cz. Jedná se o finanční supermarket, který nabízí široké srovnání finančních produktů napříč celým trhem. Přesná data umožňuji uživatelům najít tu nejlepší možnou nabídku na trhu a ušetřit nemalé peníze. Na Ušetřeno.cz si může zákazník srovnat téměř všechno od půjček, přes kreditní karty až po hypotéky. Portál se specializuje také na srovnání dodavatelů na energetickém trhu, čím šetří zákazníkům peníze a zároveň pro zákazníka sjedná všechnu potřební administrativu týkající se přechodu k jinému dodavateli.



Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie



Články Energetické okénko