ANALÝZA: Půjčky jsou stále předražené, pomůže konkurence
V Česku jsou půjčky v porovnání se světem na západ od nás stále předražené. Pomáhá tomu ale rostoucí konkurence nových hráčů na poli bankovnictví, která snižuje jejich cenu dolů, říká Ján Kalanin, analytik online banky Zuno, jediné banky bez fyzických poboček v Česku a na Slovensku.
Průměrný úrok u spotřebitelské půjčky za prvních pět měsíců roku 2014 činil podle ČNB 14,5. Roční procentuální sazba nákladů (RPSN), tedy celková částka, kterou klient za úvěr zaplatí, je asi 15 %. Ve vyspělých západoevropských zemích se však toto číslo pohybuje okolo 10 procent. Zkrátka Češi v porovnání se sousedy ze západních zemí zaplatí ročně o miliony více.
To je zřejmě také důvod, proč právě nové banky s výhodnějšími nabídkami bez poplatků vykazují lepší výsledky než průměr trhu. V minulých měsících zaznamenaly razantní nárůst. Příkladem je banka Zuno, u které se objem poskytnutých úvěrů za prvních pět měsíců vyšplhal na 421 milionů Kč, tedy o více než 60 % oproti stejnému období loňského roku.
Velkou měrou k tomuto růstu přispěly konsolidace a refinancování úvěrů, kde došlo více než k trojnásobnému navýšení na 151,2 milionu korun. Počet poskytnutých půjček stoupl o více než 80 % oproti stejnému období roku 2013.
Češi již začínají k těmto nováčkům přecházet ve velkém a využívají je stále častěji jako svoji primární banku, to znamená, že si k nim nechají posílat výplaty nebo důchody. „Navíc si od nich samozřejmě berou výhodnější úvěry, refinancují a pochopitelně používají online a mobilní bankovnictví,” dodává analytik.
Nejčastěji si lidé půjčují na auto (58 procent), bydlení (22 procent) nebo elektroniku (13 procent), průměrná výše půjčky je 100 000 Kč.
Lepším cenám půjček samozřejmě pomáhají také úrokové sazby centrálních bank. Na historické minimum snížila úrokovou sazbu také Evropská centrální banka (ECB). Depozitní sazba je tak poprvé v záporných hodnotách. Banky tedy musí za své peníze uložené v ECB platit.
„Spoření již není zdaleka tak výhodné jako v minulých letech. Hitem jsou také konsolidace, které tvoří jen v Zuno přes 20 procent objemu všech úvěrů,“ dodává Ján Kalanin.
Online banka Zuno zahájila svou činnost v roce 2010 na Slovensku, po kterém následovala v polovině roku 2011 Česká republika. Patří mezi vůbec první online banky působící v regionu střední a východní Evropy. Jako jediná banka v Česku ani na Slovensku nedisponuje žádnými fyzickými pobočkami, funguje pouze online. Během 3 let se ze start-up společnosti stala online banka s 230 000 klienty nabízející široké produktové portfolio (běžný účet s debetní kartou, spořicí účet, online půjčka, refinancování a konsolidace, kreditní karta nebo kontokorent). Zuno je nekonvenční značka zaměřená na jednoduchost dle motta Less bank, more life.
Jozef Dudáš
Produktový specialista úvěrových produktů online banky Zuno
Od roku 2012 působí jako produktový specialista úvěrových produktů pro Českou republiku a Slovensko. V této funkci je zodpovědný za analýzy a statistiky v oblasti úvěrů, tvoří také nabídky pro stávající i nové klienty, Vedle toho se podílí na testování a kontrole funkcionalit online bankovnictví. Pracuje rovněž na vývoji nových produktů a jejich aktivního začleňování do celkového portfolia banky.
Online banka Zuno zahájila svou činnost v roce 2010 na Slovensku, po kterém následovala v polovině roku 2011 Česká republika. Patří mezi vůbec první online banky působící v regionu střední a východní Evropy. Jako jediná banka v Česku ani na Slovensku nedisponuje žádnými fyzickými pobočkami, funguje pouze online. Během 3 let se ze start-up společnosti stala online banka s 200 000 klienty nabízející široké produktové portfolio (běžný účet s debetní kartou, spořicí účet, online půjčka a refinancování, kreditní karta nebo kontokorent). Nekonveční značka zaměřená na jednoduchost dle motta Less bank, more life. Další informace o českém zastoupení Zuno Bank AG naleznete na zuno.cz nebo .
Poslední zprávy z rubriky Osobní finance:
Přečtěte si také:
Prezentace
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Petr Holub, MojeNebankovka
Marek Pokorný, Portu
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Před koupí nemovitosti pečlivě kontrolujte rezervační smlouvu
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Jak vybrat správný rekvalifikační kurz: Průvodce pro začátečníky
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Úvěr na rekonstrukci za max. 3,5 %. Rozjela se nová vlna dotací
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz