Sedm faktorů pro výběr bankovního účtu
1) Bankovní poplatky
Existuji v zásadě dva přístupy ke zpoplatňování účtů, je to tzv. pay-as-you-go, tedy základ za 0 Kč a klient platí za to, co využívá, nebo balík služeb, kde má klient služby zahrnuty v ceně balíčku. Obecně jsou pro aktivní klienty výhodnější účty s balíčky služeb (je zde analogie s mobilními operátory a jejich pre-paid kartami versus paušály: od jisté úrovně využívání je obvykle výhodnější balíček). Mnohé banky navíc nabízejí odpuštění části nebo i celého poplatku aktivním nebo bonitními klienty. Samozřejmě každá banka má tyto podmínky nastaveny trochu jinak, proto při rozhodování je dobré vědět, jak bude klient svůj účet využívat. Některé banky mají podmínky nastaveny tak, že při běžném využívání účtu nemusí klient zaplatit bance ani halíř, jiné banky naopak odpustí poplatek jen málokomu. Srovnávat se dá přímo v ceníku. Nové banky jako třeba Zuno mají ceník, který se vejde na jednu stránkuA4, staré banky často mívají několikastránkové brožury.
2) Balíček služeb
Banka může případného klienta lákat na široký balíček služeb, které ale nemusí vůbec využít. Stejně tak některé banky nabízejí klientům odměny jako například money-back, tedy vrácení procenta z platby kartou, i navzdory tomu ale může být nakonec výhodnější jiná banka.
3) Síť poboček
Pro někoho je potřeba mít banku po ruce, proto hledá
co nejširší síť poboček, připadne banku, která má pobočku ve městě.
S online a mobilním bankovnictvím mají ale zákazníci pobočku stále u sebe,
včetně podpory z call centra. Argumentem pro pobočky je i vklad hotovosti na účet.
Ve skutečnosti ale většině lidí přichází výplata na účet bezhotovostně, a když výjimečne potřebují vložit hotovost, je to možné například přes poštovní poukázku.
4) Zhodnocování peněz
I přes současné nižší úrokové sazby má samozřejmě
stále smysl i krátkodobě
nevyužité peníze zhodnocovat.
Mnohé banky poskytujú k bežnému účtu i účty spoříci. Ideální jsou spořicí
účty bez výpovědní lhůty a vázanosti, kde může klient prostředky kdykoliv
vložit i vybrat.
5) Přístup k penězům
U online bank má zákazník přístup k penězům
přes mobil nebo internet, podobné služby už mají i staré banky, ale kvůli
některým operacím lidé musí stejně na pobočku chodit. Některé banky jako třeba
Zuno nabízejí klientům možnost povolit či zakázat online platby kartov z důvodu
bezpečnosti.
6) Příjemné vychytávky
Při srovnatelných nabídkách rozhodují i drobnosti,
které potěší, i když nejsou tím nejdůležitějším. Online bankovnictví některých
bank například nabízí možnost přehledněji si rozdělit peníze na účtu a spořicích
účtech, uložit si partnery, kterým častěji posíláte peníze, aby nebylo třeba vždy
hledat jejich číslo účtu, atd. V mobilním bankovnictví je to například scanování
faktur, tedy platba faktury pomocí QR kódu nebo její vyfocení, vyhledáváni nejbližšího
bankomatu apod.
7) Jak banka komunikuje se zákazníkem
V neposlední řadě je důležitá forma komunikace banky. Do jaké míry banka otevřeně klientům sděluje podmínky a změny, které se jich týkají, zda je to s předstihem a jaké kanály využívá. Důležité také je, jaký používá banka jazyk, zda nesrozumitelnou právní terminologii, nebo jednoduše pochopitelná a přehledná sdělení. Zákazníci by se měli dozvědět většinu informací také z facebooku banky nebo na online chatu s vyškolenými operátory.
Juraj Karabínoš
Produktový expert online banky ZUNO
Od roku 2013 působí v online bance Zuno jako produktový expert na účty, spořicí produkty a pojištění pro Českou republiku a Slovensko. V této funkcí je zodpovědný za nastavení produktové nabídky pro stávající i nové klienty a také tvorbu analýz a statistik v oblasti účtů, spořících produktů a pojištění. Do Zuno nastoupil v září 2009 během studia na univerzitě, absolvoval trainee program a následně působil na několika pozicích v rámci produktového oddělení banky. Je absolventem Fakulty matematiky, fyziky a informatiky Univerzity Komenského v Bratislavě, kde získal magisterský titul v studijním programu Manažerská matematika.
Online banka Zuno zahájila svou činnost v roce 2010 na Slovensku, po kterém následovala v polovině roku 2011 Česká republika. Patří mezi vůbec první online banky působící v regionu střední a východní Evropy. Jako jediná banka v Česku ani na Slovensku nedisponuje žádnými fyzickými pobočkami, funguje pouze online. Během 3 let se ze start-up společnosti stala online banka s 200 000 klienty nabízející široké produktové portfolio (běžný účet s debetní kartou, spořicí účet, online půjčka a refinancování, kreditní karta nebo kontokorent). Nekonveční značka zaměřená na jednoduchost dle motta Less bank, more life. Další informace o českém zastoupení Zuno Bank AG naleznete na zuno.cz nebo .
Poslední zprávy z rubriky Bankovní okénko:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz