Letošní kolaps kanadské železniční dopravy hrozí v příštím roce opakováním
Nedostatek přepravních kapacit železniční dopravy v Kanadě, jež měl v letošním roce za následek masivní prodloužení čekacích dob na nakládku a export zrnin, přetrvá s největší pravděpodobností i v následující sezóně.
Příčinou je přetížení infrastruktury způsobené nárůstem množství přepravované ropy a letošní rekordní sklizní pšenice, řepky a kukuřice, které je třeba z dalekých pěstitelských oblastí přepravit do exportních přístavů.
V přístavu Vancouver v současné době čekají lodě na nakládku zrnin až 40 dnů. Situaci pomohlo zhoršit také neobvykle studené počasí s častým výskytem sněhových přeháněk, které zpomalily či krátkodobě znemožnily dopravu na mnoha místech Kanady.
Zahlcení infrastruktury mělo za následek nárůst ceny zrnin, především pak ovsa, jehož cena na burze Chicago Board of Trade v průběhu února prudce vzrostla o 14 % a 3. března dosáhla historického rekordu 504,5 centů za bušl.
Cena pšenice na burze CBOT od počátku letošního roku posílila o 16 %, částečně kvůli výpadku dodávek z Kanady, částečně kvůli rostoucímu napětí na Ukrajině, jež hrozilo a stále hrozí přerušením exportu zrnin z této země. Japonsko, tradiční odběratel kanadské pšenice, bylo nuceno vzít za vděk zásobami ze Spojených států.
Zatímco dle prvotních odhadů by mohla příští sklizeň pšenice v Kanadě oproti předešlému období klesnout až o 27 % na 27,46 miliónů metrických tun, bezprecedentních 12,5 miliónů tun z předešlé sezóny bude stále teprve čekat ve formě nahromaděných zásob na nakládku.
Kanada platí za největšího vývozce ovsa na světě a za třetího největšího světového exportéra pšenice po Spojených státech a Evropské unii. Železniční přepravu zajišťují především dvě největší společnosti. Canadian Pacific Railway Ltd. a Canadian National Railway Co. Na začátku března kanadská vláda oznámila, že každé z těchto dvou zmíněných společností bylo nařízeno týdně přepravit minimálně 500 tisíc tun zrnin.
Dle údajů vládou pověřené společnosti Quorum Corp., jež má na starosti monitoring transportního systému zrnin, dosáhl počet nevyřízených přepravních zásilek v kanadské železniční dopravě v letošním roce 60 tisíc vagónů, tedy osminásobku oproti roku předešlému.
Ačkoliv produkce zrnin v Kanadě hromadně vzrostla, množství zrnin přepravené po železnici oproti loňskému roku kleslo o 4,8 %, zatímco celkové množství železnicí přepravené ropy a ropných produktů se ve stejném období dle Association of American Railroads zvýšilo o 6,4 %.
V příštím roce by se problémy s logistikou mohly opětovně opakovat. Kanadští farmáři mají potenciál přijít napřesrok s další kvalitní úrodou a co se týká přepravy černého zlata a ropných produktů, ta s časem zcela jistě poroste.
Naši zkušení makléři se na kapitálových trzích pohybují již mnoho let a dokáží poradit i ve složité situaci. Přistupujeme ke každému klientovi individuálně, ať již se jedná o začínajícího investora a tradera nebo o zkušeného burzovního profesionála.
Jsme vždy připraveni Vám poradit s implementací konkrétních obchodních strategií, kterým důvěřujeme a které mají svou historii. Tam kde ostatní utíkají z boje, my vidíme příležitost.
Pro více informací navštivte www.hbpartners.cz
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.03.2024 5 kroků pro pravidelnou údržbu vaší motorové pily
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz