Josef Trnka (TPS)
Pojištění  |  24.01.2002 06:07:22

Zhroutí se důchodový systém? (11) (24.1.2002)

 

  I když s ohledem na charakter prezentace byla analýza fragmentární, tak se dotkla všech podstatných skutečností. V každém případě bude korektní, když v jejím závěru jednoznačně zodpovíme otázku obsaženou (11 x) v titulku. Zamítnutím návrhu zákona o Sociální pojišťovně určitě nedojde k zhroucení důchodového systému - alespoň ne z tohoto důvodu.  Osobně si ovšem myslím, že institucionalizace Sociální pojišťovny je žádoucí a byla pouze oddálena. Žádoucí a nutný jsou ovšem zcela odlišné pojmy. Rozhodnutí poslanců nebude mít fatální důsledky, aniž by znemožnilo realizaci již činěných a připravovaných opatření.

            Ač svou roli nepochybně hrála politická licence, bylo v zásadě nesprávné vydávat tento pokus za kardinální součást důchodové reformy. Podle mého názoru se jednalo skutečně jen o pokus řešit pouhý jeden ze segmentů (byť nikoli nevýznamný) sociální soustavy.  V tom lze spatřovat onu fatální chybu, potažmo suchý, úřednický přístup, doprovázený nedostatkem kreativity. Jedině podrobení celého sociálního systému komplexnímu a erudovanému zkoumání může naznačit, třeba jen částečná, východiska, vedoucí k zefektivnění soustavy. Návrhy úprav, s adjektivem kosmetické, takovou cestou nejsou.  

            Je notoricky známo, že stát své úředníky dobře neplatí, mnozí politici jimi dokonce pohrdají. To je jedna z příčin proč úroveň státní správy obecně nedosahuje kvalit administrativy a odborníků v komerční sféře, v podnicích s významnou zahraniční účastí zejména. Platy na srovnatelných pozicích jsou zde i několikanásobně vyšší. Nechci však křivdit "úřednické obci" obecně. I zde působí, a nikoli sporadicky, skuteční experti, kteří svou práci milují a obětují jí mnohé. Existuje však další vrstva, která se umí v "zatuchlých" státních vodách pohybovat se šikovností úhoře. Občas tyto rybky také táhnou do cizích vod, což může být svým způsobem kompenzace za mrzký plat. Bohužel ne všichni to dělají s vědomím, že ten "bídný živitel stát" od nich také něco očekává.

            Příkladů zvenčí, pro možnou optimalizaci sociální soustavy, je totiž dost a vůbec nejsou vzdálené. Leží "na ulici", stačí se jen shýbnout, dívat se anebo naslouchat. Bohužel se často stává, a vedení MPSV není výjimkou, že ten kdo dostane faru si myslí, že s ní stane hned svatým, a co víc, že tím získal i znalosti a zkušenosti, které jiní sbírají dlouhý čas.  Ztráta sebereflexe pak způsobuje izolaci, která je vyvolávána samotným subjektem. Ten se pak pohybuje pouze v kruhu "sobě rovných" protože jedině oni mu rozumí a s nimi si může popovídat bez rizika faktické, obtěžující,  oponentury. Závěry, které takovéto společenství produkuje nepostrádají  kulturu projevu, protože však "vaří" z virtuality, jsou plané, v reálnem prostředí nepoužitelné, působí spíše zhoubně.

            Kdo se jen jednou a z povzdálí podívá na naše západní sousedy, hned si musí položit otázku. Proč např., dříve zmíněná, německá BfA má necelé jedno procento  provozních nákladů? Odpověď je jednoduchá: Protože se (mimo jiné!) nevěnuje výběru pojistného.  Krankenkasse v Německu totiž vybírá pojistné pro všechny subsystémy* a nadále redistribuuje.  Že to je nanejvýš hospodárné není třeba dodávat. 

            Příbuzné kořeny má otázka: Proč vlastně návrh zákona o Sociální pojišťovně v rámci deklarované změny důchodového systému konzervuje nemocenské pojištění vedle důchodového pod hlavičkou sociálního pojištění? Není zde přeci jen užší vazba na zdravotní pojištění a na zdravotní péči vůbec? Není řada mechanizmů a institutů pro obě pododvětví sociální a zdravotní soustavy společná? Podobných otázek je více.

            Jistá společná odpověď se nabízí....  a vlastně už byla vyslovena....

             V každém případě je jasné, že nikoli v oblasti mandatorních, ale právě v oblasti provozních nákladů lze "bezbolestně" ušetřit. Bohužel navržená cesta (návrh zákona o Sociální pojišťovně) směřovala právě na opačnou stranu. 

* Tedy nejen sociální, ale i zdravotní.

tps 

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář



Přečtěte si také:

24.02.2022Hospodaření systému důchodového pojištění (24.2.2022) MF ČR (Ministerstvo financí ČR)
25.01.2002Zprávy ze zahraničních trhů ze dne 24.1.2002 Research (Fio, burzovní společnost a.s.)
24.01.2002Zprávy z domácího trhu ze dne 24.1.2002 Research (Fio, burzovní společnost a.s.)
24.01.2002Koruna dnes proti euru v naprostém klidu (24.1.2002) Jan Vejmělek (Komerční banka)





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688